Tänak rullade på Wales-test, RallyX i SVT tre år framåt, ingen tur för Sandell i ”Vegas”, Oliver E. Lites-mästare och Opel Corsa Rally Cup regler klara.
Med en vecka kvar till WRC-finalen Rally Wales GB börjar det rycka lite i ”WRC-tarmen” och nu duggar det tätt med både det ena och det andra på olika sociala medier. Till exempel hittar jag att Mads Östberg inte gillar dötid utan på flyget till Wales kollade in-car filmer från tidigare år. Något som verkar bli allt vanligare, även långt ner på DM-nivå försöker många lära sig sträckorna innan start.
*
Det är också många av WRC-åkarna som redan testar för fullt i Wales, har noterat att både Kris Meeke och Ott Tänak varit gång och då Tänak allra mest ambitiöst. Så ambitiöst att han redan hunnit med ett ”taklägg” med Fiestan, dock inte värre än att testet kunde avslutas om än lite försenat.
*
Fredrik Åhlin är också en som laddar upp inför Wales och presenterade igår sin R5-Fiesta i ”ny kostym” inför säsongsavslutningen.
*
Nu hoppar även SVT på succén FIA World RX, alltså Rallycross-VM och ska nästkommande tre år visa tävlingarna live. Ett härligt besked för alla rallycrossvänner och regerande mästaren och årets ledare Petter Solberg jublar över beskedet. Ställer samtidigt en fråga till norska motsvarigheten NRK och deras konkurrenter.
– Venter spent på hvilken kanal som griper muligheten i Norge…
*
Det ville sig inte för Patrik Sandell när han i går kväll ”gamblade” i Las Vegas där finalen av Red Bull Global Rallycross kördes. Ett häftig regn gjorde det hela till passande nog, en hasardartad tillställning där gruset förvandlade till väldigt hal lera. Annars började det bra för Sandell och han var snabbast i Q1 och näst vassast i Q2. Sedan blev det sämre och i semifinalen nådde Bryan Herta-föraren fjärde platsen. I ”sista-chansen heatet” stod Sandell i pole position men när så Fiestan inte ville vara med var finalen över.
– Det var galenskap från start. Vädret spelade spratt med både banan och bilarna. Team Bryan Herta Autosport slet allt vad de kunde i regnet och leran hela dagen, men tyvärr lyckades vi inte få bilen klar för sista chansen-heatet, konstaterade Sandell besviket.
Mycket talar för att det blir en placering runt sexa-sjua för Patrik som inför Barbados-tävlingen faktiskt hade chans på totalsegern. Istället tog amerikanen Scott Speed hand om titeln med sin VW Beetle och med svenskt på andra platsen i form av Sebastian Eriksson. Finalen i Las Vegas vanns av finnen Joni Wiman.
Bättre gick det för ”di svenske” i Lites-klassen där Oliver Eriksson genom en tredje plats i La Vegas vinna hela mästerskapet. Vann i onsdagskväll gjorde Alex Keys och med inhopparen Andreas Wernersson som tvåa.
*
Fick mejl i dag från initiativtagaren till danska Opel Corsa Rally Cup, Erik Morsing där han berättade att nu är ett utkast till reglemente klart. Han vill dock påpeka att det är ett utkast, saker och ting kan ändras. Efter att ha läst igenom regelförslaget tycker jag det känns klockrent och att det omedelbart borde startas upp något liknande även på den här sidan av Öresund. Kan inte här lägga ut hela regelförslaget men om någon är intresserad så hör av er så kan jag alltid försöka förmedla. Morsing berättar också att lördagen den 21 november bjuds intresserade in för ett ”orienteringsmøde hos Opel Danmark” där man kommer att visa upp en Opel Corsa under uppbyggnad.
Kan nämna att bilen som ska köras i cupen är Opel Corsa OPC och utrustas enligt danska Grupp E-reglementet. Den ska kunna köpas av en dansk Opel-handlare för 123 000 dkr plus moms. Då är den vitlackerade bilen oregistrerad vilket sedan kostar ytterligare några tusenlappar. Bilen är utrustad med ” mekanisk spærredifferentiale fra Dexler og kraftigere Brembo bremser med større bremseskiver (330 mm) samt 18“ alu-fælge (disse 18“ hjul kan dog ikke benyttes i cup’en). Säkerhetsutrustning som bur, bälten och stolar plus annat ”rally udstyr” är upp till föraren att själva fixa.
För att köra Opel Corsa Rally Cup får man betala en anmälningsavgift för 10 000 dkr. Där ingår då två föraroveraller plus jackor, bara detta borde kosta runt 6-7000 kronor att själv köpa. Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att deltagarna får köpa alla originaldelar hos en Opel-handlare till nettopris. Dessutom erbjuder Opel Danmark specialpris på Opel Movano service bil, antingen via köp eller leasing. Att köra Opel även som servicebil är inget krav påpekas det. Senast den 5 januari 2016 ska bindande anmälan ha nått Opel Danmark. Minst fem bilar krävs för att cupen ska genomföras.
I varje deltävling utgår prispengar med 10 000 kronor till segraren, tvåan får 8 000 och trean 6000, ner till 10:e plats som får en ”tusing” för besväret. När cupen är färdigkörd utfaller ytterligare 15 000 dkr till vinnaren, tio till tvåan och fem tusen till trean.
*
Pierre Skytt var en av många som kände igen Per Sturesons ”Monster-Simca” och passade på att dela med sig av en lite nyare rallyversion som han sprang på i franska Rallye ´d Antibes i somras.
— Just denna tog sig igenom rallyts tre etapper efter mycket skruvande och omsorg. Kom inte ihåg men en jumboplats är en kvalificerad gissning från min sida, berättar Pierre.
Även Pierre gillar min tanke på t.ex en ”Dacia-Cup” och jag är helt säker på att svenska rallysport är i stort behov av en enkel, billig märkescup a´la VOC Mekonomen Rally/Suzuki 1300 Rallycup. Dock med nyare bilar och varför då inte Dacia där Pierre håller med.
– Jag kollar och håller kontakt med Dacia i Spanien som kör för andra eller tredje året just nu. STCC i all ära men vill man expandera och göra märket större i Sverige och synas bland stora mängder folk är rallysporten den rätta platsen för detta!
*
Ofta det gnälls på både dåliga vägar och tokiga hastighetsgränser här hemma men vad ska då irländarna säga. 80 km/t på den här vägen känns lite optimistiskt…