Julklappstips, Rickie B. tar ”time out”, Sandel går för seger i Las Vegas, skrämmande om däck och cyklar!

BloggRally SwedenEtt julklappstips så här drygt en och en halv månad före julafton och med runt 100 dagar kvar till WRC Rally Sweden 2016. Nu har arrangören öppnat försäljningen av rallypass och VIP-upplevelser i februari. Den som överraskar rallyfantasten med den julklappen kan nog räkna med mer än bara en julkram…

*
Redan efter några hundra meter av SSRC-finalen inne på High Chaparall gick det åt h-e för Osbys fortåkande Volvoförare Rickie Borgström. På den hala asfalten greppade inte alls grusdäcken som Rickie tänkt utan det bar till skogs med en illa tilltygad 240:a som resultat. Både han och kartläsare Stefan Ahl blev rejält omskakade och togs om hand av ditkallade sjukvårdare, som tur var utan större skador.
Nu har Rickie bestämt sig för att ta en time out från rally, säljer bilen i delar och skriver på Facebook, ”God kväll, vill meddela att efter denna avåkning på high Chaparral kommer jag lägga ratten på hyllan ett tag. Vi får se vad framtiden har att bjuda på längre fram. Vill tacka ALLA som har stöttat oss denna säsong.”.BloggRickie kopia 6
Så klart väldigt tråkigt då Rickie under flera år tillhört de stora profilerna inte bara i Sydsvenska sammanhang, utan även i Rally-SM har hans friska satsningar uppskattats. Därmed blev Grupp H-segern i TV-Svängen i augusti sista segern i den här perioden av fortåkaren från Kräbblebodas karriär. Vi hoppas alla att där även blir en andra halvek av hans rallymatch!

*
Bloggsandell kopia 8I kväll kör Patrik Sandell sista racet i 2015 Red Bull Global Rallycross i Las Vegas och detta i samband med SEMA Automotive Show utanför Las Vegas Convention Center. Patrik kör i hop med Austin Dyne och båda har bara ett enda mål med kvällens övning, att vinna. Något som åtminstone för Sandell inte verkar helt omöjligt då han under hela året varit seriens snabbaste förare med elva heatvinster och dessutom fyra pallplatser i finaler.
Att det är sista tävlingen för året påverkar inte min strategi, vi går för att placera Kobalt Tools bilen i virnnarcirklen, menar jämten.
Kanske tänkte vi för mycket på poäng senast i Barbados men nu har vi egentligen inget att förlora. Vi går för seger!

*
Patrik får sällskap av Sandra Hultgren som ikväll gör USA-premiär i Global Rallycross-serien. 22-åringen från Värmland är lite blygsammare i sin inställning än mer rutinerade Sandell.
Har man en bra dag så kan det gå riktigt bra och tycker att bilen fungerar väldigt fint. Har lite problem på vissa ställen men det är bara att finjustera, hoppas Sandra.
Sandra kör en Ford Fiesta för Andreas Erikssons team.

*

Strax före klockan 12.00 körde två bilar av vägen på väg 118 mellan Kristianstad och Torsebro. ? Avåkningen skedde i höjd med Ebbetorp, och båda bilarna hamnade i diket. Det är väldigt halt på vägen.  I de båda bilarna satt endast förarna. Enligt polisen har det inte varit några allvarliga personskador i samband med olyckan. Parterna har själva ordnat med bärgare.

Hade inte tänkt skriva så mycket om vilken typ av däck jag tycker att folk ska sätta på sina bilar nu när vintern närmar sig, men efter gårdagens ”Dagens enkät” i Kristianstadsbladet kom jag på andra tankar. Blev helt enkelt uppskrämd/chockad över svaren från de fem utvalda som fick frågan, ”Kör du dubbat ellr odubbat?”. Hade man åtminstone svarat odubbat hade jag i det här fallet blivit nöjd men inte ens detta var mest förekommande. Istället svarade tre av de fem personerna att man körde på ”allrounddäck”. Som skäl angav man att det var så bekvämt att slippa byta däcken under året(?). Svaret betyder i praktiken, att här kör tre av fem bilar om nu detta skulle vara symtomatiskt för bilister kring Kristianstad, med mer eller mindre farlig däckkombination på sina bilar. Bilister som jag och du riskerar att möta varje dag.
Oavsett vad man tycker om olika däcktesternas resultat så är alla överens på en punkt och det är att något som heter eller fungerar som”allrounddäck” inte existerar. Det finns bara två typer av däck för personbilar, sommar och vinter och som namnet antyder fungerar de bäst under sina respektive årstider. Att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är absolut inte att rekommendera, vilket alla experter är överens om. Det mjuka gummit och mönstrets utformning gör att däcket mest kavlar runt på varm asfalt, vilket gör att bilen blir riktigt farligt instabil.
Att bilister av ren okunnighet kör rut med vinterdäck på sommaren är i och för sig både anmärkningsvärt och skrämmande. Men ännu värre är om man gör detta efter rekommendation från däckhandlare. Jag vet att det finns oseriösa gummihandlare som utan att blinka monterar på ”allrounddäck” och sedan klappar kunden på axeln och säger lycka till, vi ses om ett år eller så. Hade kanske varit på sin plats att lägga till för min och alla andras säkerhet, kör försiktigt…

*
Vilken respons det blev på min lilla historia om ”kalasbyx-cyklisten” i gårdagens blogg. Så mycket verkar också klart, Motorbloggens läsare var alla på min sida. Trist läge för kalasbyxan…BloggCykel
Precis som om det inte varit tillräckligt med cykeltrubbel råkade jag idag återigen ut för en en av dessa pedaldårar, om än med något mindre moderiktig utstyrsel och cykel som måndagens marodör. Dessutom blev incidenten påpassligt fotograferad av en kollega så den här gången har jag till och med bildbevis på hur det ser ut på ”vår” lilla gata. När jag gav mig iväg mötte jag cyklisten mitt på gatan och mot köriktningen. Inte minsta lilla pedalrörelse bakåt i avsikt att bromsa, utan han trampade på och lyckades precis pressa sig mellan mig och en parkerad bil. Är dessutom nästan helt säker på att han inombords svor över idioten i den röda Opeln som körde mitt i gatan…

*

Fick många rätta svar på gårdagens fråga om den häftiga racingbilen. De flesta visste att detta var Per Sturessons tuffa Simca 1000 som gick i dåtidens Grupp5. Nu är frågan, varför besökte vi Per hemma i Knislinge för ett reportage?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *