Capito dementerar, Mikkelsen blev 75:e WRC-segraren, Kanarieöarna och Polen nya i ERC och danskarna vill inte ha rallybilar före!

Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Finland 2015

Med tanke på blåsvädret som Volkswagen själv orsakat med sitt fibblande med avgasvärdena är det inte så konstigt att rykteskarusellen snurrar för fullt kring ”Das Auto”. Ett sådant rykte är att man skulle tvingas om inte lägga ner WRC-satsningen helt, så åtminstone minska ner till två istället för tre bilar i teamet. Redan tidigare har teamchefen Jost Capito dementerat ryktet men uppenbarligen inte så framgångsrikt då det tagit ny fart. Därför sätter Capito än en gång ner foten och säger att några sådana planer finns inte, inte ens att plocka bort Polo nummer tre.
Om jag måste spara pengar så skulle jag spara någon annanstans än på den tredje bilen, säger han till autosport.com.
För mig är tredje bilen en vital del i att försöka vinna mästerskapet, dessutom har vi kontrakt med tre förare!
Att Capito är trött på alla rykten är inte svårt att lista ut och än en gång dementerar han åtstramningarna som ryktena gör gällande är aktuella.
Där finns absolut inga som helst indikationer att vi ska tvingas göra något som minskar Volkswagens konkurrenskraft i WRC, säger Capito.
Han berättar också att WRC-teamet har informerats av ägarna att inte slösa med pengarna, inte heller detta oroade då man alltid haft full kontroll på budgeten. En sak medger dock Capito, planerna på en fjärde bil 2016 är lagda på is. Detta skulle kunna tänkas drabba Skodaföraren Esapekka Lappi som pekats ut som tänkbar förare, något som Capito beklagar och lägger till.
Lappi är redo för en WRC-bil, oavsett vilken och vi följer hans utveckling noga, definitivt nästa förare vi skulle valt!
På frågan om det kan tänkas att man ändrar inställning och framöver säljer begagnade WRC-Polos och kanske även utvecklar en R5-variant för att öka på inkomsterna är även där Capito rak i svaret.
Vi är ett fabriksteam, vi är här enbart för att vinna!

*

Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Finland 2015

Inte minst för Rally Spain-vinnaren Andreas Mikkelsen måste beskedet från teamchefen kännas skönt, det är ju han och Ola Fløene som sitter i ”tredje-Polon”. Med segern senast blev Andreas den 75:e föraren att vinna en VM-deltävling sedan starten 1973. Totalt har det körts 543 WRC-tävlingar under de här 42 åren vilket kan jämföras med Formel 1 som avverkat 713 tävlingar under samma tid. Dock bara med 62 olika vinnare.

*
BloggMads2Medan läget också verkar lugnt hos Hyundai och M-Sport är det fortfarande lite mer tveksamt hos Citroén. Teamchefen Yves Matton har lovat ge Mads Östberg och Kris Meeke besked efter kommande WRC-final nästa helg. Då är det inte bara vem som får förtroendet att ratta DS3 WRC till nästa år utan om det överhuvudtaget blir någon körning alls. Ekonomin lär vara ansträngd och enligt rykten har man inte råd med samma satsning 2016 som i år och då är frågan, väljer man WTCC eller WRC? Detta är rykten och själv tror jag att Citroén finns med när Rally Monte Carlo startar i mitten av januari. Däremot blir jag inte förvånad om Thierry Neuville inom en inte allt för snar framtid sitter i antingen en Citroén eller Ford

*
I helgen sätter sig Matton själva bakom ratten på en WRC-Cittra i Belgiska Rallye du Condroz och har sällskap av ytterligare två ”Vinkel-kompisar, Cédric Cherain och Jourdan Serderidis.
Påläggskalven Stéphane Lefebvre kör en R5-Cittra och som teamkompis får han WTCC-åkaren Yvan Muller.

*
BloggMadsJust nu är det PET ( på svenska förtester” i Wales och Mads Östberg kallar dagens körning för ”Mud fest” och bilarna utgör onekligen bevis för påståendet. Noterar även att Kris Meeke verkar laddad till tusen inför uppgiften på nästan hemmaplan, Wales är ju så nära Nordirland man kan komma för att se WRC. Meeke skriver efter dagens test, ”Been of the road, again…”.

*
Kalendern för ERC 2106 verkar nu spikad och innehåller tio deltävlingar med Rallye International du Valais som reservtävling. Ingen dramatisk skillnad mot årets serie men nya stopp för ERC-gänget blir på Kanarieöarna i mitten av mars med asfalttävlingen Rally Islas Canarias och med samma underlag, Polen och Rajd Rzeszowski i augusti.
FIA ERC 2016:
05-07 februari Rally Liepaja, Lettland. Grus/Snö (J-ERC)
11-13 mars Rally Islas Canarias, Spanien. Asfalt
07-09 april Circuit of Ireland Rally, Irland. Asfalt (J-ERC)
06-08 maj Seajets Acropolis Rally, Grekland. Grus
02-04 juni Sata Rallye Acores, Portugal. Grus (J-ERC)
23-25 juni Kenotek by Cid Lines Ypres Rally, Belgien. Asfalt (J-ERC)
15-17 juli auto24 Rally Estonia, Estland. Grus (J-ERC)
05-07 augusti Rajd Rzeszowski, Polen. Asfalt
26-28 augusti Barum Czech Rally Zlin, Tjeckien. Asfalt (J-ERC)
24-25 sept. Cyprus Rally, Cypern. Grus/Asfalt
20-22 oktober Rallye International du Valais, Schweiz. Asfalt (Reservtävling).

*
BloggAndersI helgen är det ”Mesterskabsfinale” i danska Yokohama Mesterskabet och detta i Kolding inte lång från där Lilla Bältbron når Jylland. Totalt 53 anmälda och med en enda svensk bland dessa, Eslövs Fordåkare Anders Karlsson med Jan-Åke Jönsson vid skissblocket. Den silverfärgade Escorten lär få tufft motstånd främst från hemmatrion Johnny Pedersen-BMW, Steen Andersen-Mitsubishi och Jörgen Hansen i tävlingens tuffaste bil, Porsche 997 GT3 Cup. I en Porsche sitter även ”halvskåningen” Karsten M. Svensson, Hässleholms MK som till vänster har ”heldansken” Per G. Hansen. I deras fall är det en äldre 911 3,0 RS som ska luftas.

*
När vi ändå är i Danmark så läser jag från senaste protokollet från ”Rallyudvalget” att där är saker som skiljer högst avsevärt mellan oss och danskarna. I Sverige finns där nog ingen som ens funderat på utan att För/0-bilar ska vara rallybilar med besättningen fullt klädd enligt säkerhetsföreskrifterna. I Danmark tänker man helt annorlunda läser jag och från 2016 är det ett krav att dessa bilar SKA vara vanliga bilar. Som skäl till detta anger man hur svårt det är för besättningen i full ”rallyudstyrsel” att kommunicera med funktionärer och publik. ” Den funktion er meget nemmere at udføre i en almindelig bil” och visst är det så.BloggFörbil Dessutom är det ingen direkt hemlighet att merparten av vårt lands föråkare mer känner sig som tävlande än som den funktionär man i verkligheten är. Kan knappt ens minnas att jag sett eller hört talas om en föråkare som stannat inne på en sträcka och till exempel flyttat på dumt placerade åskådare. Något sådant finns där inte tid till ”måste ju känna på den nya motorn” som ofta är ett av många skäl till att  köra som förbli (föraren på bilden har  med saken att göra vill jag påpeka). Tycker faktiskt att detta är ett jättebra förslag.

*
Har egentligen lovat mig själv att inte gå in i dubbdäcksdebatten i år, men det hindrar inte från att citera vår enligt mitt tycke mest kunnige och påläste motorjournalist Aftonbladets Robert Colin. I dag skriver han som vanligt vill jag tillägga, en utmärkt och på pricken korrekt krönika i ämnet. På slutet av krönikan kommer en bit som jag väljer att citera rätt av. Scenen är din Robert, ”Tankevurpa om dubb
Cyklisterna på Södermalm byter till dubbdäck så här års. På sina cyklar. För att inte cykla omkull. Men samma personer tycker att dubbdäck på bilar är onödiga.
Landstingen varnar så här års äldre personer för att gå utan broddar under skorna. För att det är så vanligt att gamlingar halkar och bryter lårben och andra delar av kroppen när det är halt. Men samma myndigheter tycker att bilarna ska köra odubbat.
Ärligt. Jag förstår inte hur det går till. Hur är det intellektuellt möjligt att i samma andetag hävda att cyklar och fotgängare ska ha dubb, för att det är farligt utan, men att bilar är lika säkra med eller utan dubb. Ja, säkrare utan dubb, för att de inte dödar folk som bor i stan med sina partiklar. Våga vägra odubbat”.
Frågor på detta?

*
Kan inte utan att gå lite vidare i ämnet och det är något som jag aldrig tidigare hört talas om, saltskadade däck. Det är i Norge som man redan 1992 gjorde en undersökning genom SINTEF og Vegdirektoratet i Tromsö. Man undersökte då bilar med och utan dubb som kördes på saltade, osaltade och blandat underlag. Testen har hållits hemlig varför vet jag inte riktigt, fram till nu men där kunde påvisas att däck som körts på enbart saltade vägar hade mist 40 procent av väggreppet vid bromstest i jämförelse med däck som körts på vanlig vinterväg. Det är alltså detta som är dubbmotståndarnas alternativ, salt istället för dubbar som greppar i isen. Jag är skeptisk…

*

Per Stureson, Knislinge DTM-vinnare 1985 med Volvo 240 Turbo

I morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet och min lilla ”teaser” med Simcan var mycket riktigt Per Sturesons från Knislinge. En bil han parkerade i början av åttiotalet och bytte till Volvo 240 Turbo.
Anledningen till vårt besök hos Per var enkel, i år är det 30 år sedan”målaren” vann DTM med den ”Flygande tegelstenen”. En bedrift som endast Mattias Ekström lyckats upprepa, dessutom två gånger 2004 och -07. Helt klart något som vi på tidningen tyckte borde uppmärksammas, håller ni med?

*
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *