Tänak och Neuville bjuder upp till ”rallydans”, Kalle bästa R5, tungt för danskarna, Opel lanserar el i rallycup, William N. till Loheac och fler till ”SM5″/ESR!
Som vanligt lite tradigt att skriva Motorbloggen innan första etappen är avslutad, en sträcka, nio kilometer långa Wadern-Weisskirchen 2 återstår av Rallye Deutschland. Inför denna leder som förväntat Ott Tänak men tvåan Thierry Neuville bjuder verkligen upp till dans. Bara, 2,6 sekunder skiljer mellan de båda vilket är väldigt lite med tanke på att Toyotan varit snabbast på fyra sträckor medan Hyundai kunnat inkassera två sträcksegrar. Tänak är dock lugn i sin ”ledartröja”.
-No worries from my side!
Neuville är däremot något mer stressad som tvåa och menar.
– Kan inte påstå att jag inte försöker men samtidigt, jag vill inte göra misstag…
Trea är Sebastien Ogier som är 17,7 sekunder efter Tänak och fortfarande inte lyckats vinna någon sträcka. Inte helt nöjd med sin Citroën så säger han.
– Oturligt nog har vi inte lyckats lösa problemen från Korsika som handlar om att bilen inte styr, understyr alldeles för mycket.
Ogier förklarar vidare att han försökt alla knep för att komma tillrätta med att hans C3 WRC vill gå rakt fram i kurvorna men utan framgång.
– Så klart försöker jag ändå ”push” men i det här läget är det svårt att gör det bättre än så här…
Stenhårt om fjärde och femte plats mellan Dani Sordo och Kris Meeke, 20 sekunder upp men mellan de båda skiljer bara en enda tiondel. Överhuvudtaget ganska tätt i toppen ner till sjunde placerade Andreas Mikkelsen är det bara 37 sekunders skillnad.
*
I WRC2 Pro är det Kalle Rovanperä som styr och ställer med sin Skoda Fabia Evo, 20 sekunder före märkeskollegan Jan Kopecky. Trea är Mads Østberg 51 sekunder efter som klagar mest på sig själv och mindre på sin C3 R5.
– Balansen i bilen är bra men sträcktiderna är inte alls som vi hoppats, förklarade Mads vid servicen.
Han upplever stora utmaningar med bromsarna och hoppas kunna få till detta bättre framöver. Dessutom fick Mads och Torstein Eriksen en riktig ”nära döden upplevelse” på sträcka fem. Mads berättar.
– Jag är chockad!
– En åskådare föll fem meter ner från en slänt och rätt ner på sträckan precis framför mig. Jag är glad att jag inte dödade honom!
*
I andra R5-klassen (tider från SS5) var det Volkswagen Polo som dominerade med Stephane Lefevbre som ledare men bara 8,8 sekunder före en annan fransk Polo-åkare, Nicolas Ciamin. Trea är tysken Fabian Kreim i sin nya Evo-Fabia, 26 sekunder efter.
*
Ojämnt resultat för Norman Kreuter/Jeanette Kvick som till en början ledde sin R3-klass med Citroën C3 R3 men har nu rasat ner till sist i klassen. Något har hänt, för inte åker Herman Gassner Jr med sin bakhjulsladdade Toyota GT86 ifrån Kreuter med fem minuter på lika många sträckor…
Inte heller Lasse Murman Sørensen/Karsten Isaksen har något flyt med sin Opel Adam R2. Även de är sist klassen och hela nio minuter upp till klassledaren. Sista danska ekipage i listan är Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen som brutit av personliga skäl.
*
När World RX drar till franska Loheac blir det med skånskt på startlinjen i form av Tomelillas mångsysslare William Nilsson. Där kommer han att sitta i en av Team Färens bilar.
*
För massor av år sedan fällde Romarikets kejsare Caesar de bevingade orden ”Et tu brute” eller på svenska, ”även du min Brutus” detta efter att även hans förtrogne varit med om att döda honom med 23 knivhugg. Lite av samma känsla infinner sig hos mig när Opel blir först med att lansera en rallybil med elmotor. På höstens Motormässa i Frankfurt kommer man nämligen att visa upp nya Opel Corsa i rallykostym. Tanken från Opel är att denna ska ersätta Opel Adam i deras ADAC Opel Rallye Cup och detta redan till nästa år. Opel Corsa E kommer att användas i de åtta deltävlingarna och där bilen med sina 100kW/136 hästkrafter blir den som ska luftas på sträckorna. Fortsatt blir första pris en sits hos Opel Motorsport i ERC 2021 men då fortsatt med Opel Adam R2. Inte förrän året därpå förväntar R2-versionen av Corsa R2 vara tävlingsklar. En tröst i mina ögon på bedrövelsen är att PSA (Peugeot som säger Opel) gett klartecken för fortsatt tävlande med Opel och 2022 ska det finna både Corsa med el och bensin i tanken. Nu jobbas det för att få bilar klara till premiären 2020 och till dit hoppas man få 15 bilar ”race ready”. En halvmiljon euro räknar Opel med att kunna leverera bilar för och inte förrän en bit in på 2021 avslutas cupen, då första året blir en och en halv säsong långt. En fråga många ställer sig är hur batteriet ska orka med flera sträckor i högt tempo? I cupen ska transportsträckorna kantas av mobila laddningstationer som på en halvtimma ska kunna ladda upp till 80 procent. Visst känns framtiden härlig…
*
Blev ändå lite fart ju närmre vi kommer att anmälan stänger för ”SM5” East Sweden Rally som nu passerat 70-strecket. Anmälan stänger söndag klockan 18.00, så än kan det bli att man passerar Kolsva med sina dryga 80 bilar. Nu har även ”The big four” anmält sig alltså Patrik Flodin, Johan Kristoffersson, PG Andersson och så snabbaste i Kolsva fram till att bromsarna försvann, Fredrik Åhlin. Alltså en ny ”gun fight” att vänta och den här gången tänker jag nog lite annorlunda i tipset…
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson