Ingen bra danskhelg i Tyskland, Tänak leder efter Panzerplatte 1, Kalle åkte av, Liiten totalvann på hemmaplan, B-förare snabbast i Tranås, mer tävlande behövs i Karlskrona och tyvärr jag är beredd att överlämna staffetpinnen!
Det blev ingen lyckad helg i Trier för de danska deltagarna i ADAC Rallye Deutschland. Först att kasta in handduken var Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen med sin röd/vita Skoda R5. Paret fick otroligt nog dubbelpunktering på den första och bara fem kilometer långa sträckan.
– Med solen i ögonen kom vi över ett krön där det låg en sten bakom som slog luften ur båda vänsterhjulen, berättar Frederiksen.
Med bara ett reservhjul blev det att köra tillbaka till service på bara fälgen.
– Detta är inte tillåtet i Tyskland vilket gjorde att vi fick tio minuters tidstillägg!
Därmed försvann all motivation fullständig och paret beslöt sig för att lasta och åka hem till Danmark. Någon omstart var inte aktuell då man gjorde detta för tre år sedan och detta var ingen kul upplevelse berättar Skoda-kartisen.
– Detta är nämligen regel nummer ett, det ska vara kul. Nu ser vi istället fram mot nästa helg när det är DM4 i Sorø!
Lite längre kom Lasse Murmann Sörensen/Karten Isaksen med Opel Adam R2 #88 men på SS5 ”Stein und Wein1” var det slutåkt även för dom.
– I en snabb kombination av kurvor kom bilen lite för långt ut och slog i en kantsten så bakvagnen och hjulnavet gick sönder, berättar Sørensen.
På service försökte man laga det trasiga för att starta om enligt Superrally-regeln men det sakandes delar i servicebilen. Dessutom var man oturligt nog ensamma om att köra Adam i startfältet, så någon möjlighet att låna grejor fanns inte. Annars fick paret en bra start och när man fick ge upp låg danskarna trea i klassen. Precis som för Poulsen/Frederiksen väntar nu Sorø på den danska Opel-duon.
*
Av dagens etapp av Rallye Deutschland återstår två sträckor och där då tuffa ”Panzerplatte” med sina 41,17 kilometer ska köras en gång till plus den lite kortare ”Arena Panzerplatte”. Totalt återstår en lång DM-tävling av dagen eller drygt 5 mil special. Så här långt är det fortsatt Ott Tänak som toppar men danspartnern Thierry Neuville har hållit nästan samma takt fram till första omgången på Panzerplatte. Här körde belgaren punktering på höger bak och förlorade runt en och en halv minut.
– Verkligen otur men det är ett lotteri därute, konstaterade Neuville vid sträckmålet.
-Körde mitt på vägen så jag vet faktiskt inte var jag fick min punktering. Men rallyt är inte över ännu!
Med detta rasade han ner 1.32,4 efter sin guldrival och chansen på pallen är tämligen avlägsen. Visserligen har han knappt en minut upp till nu tredjeplacerade Jari-Matti Latvala som hade sin egen ”game plan” för dagen.
– Tänk inte så mycket, håll fokus och ”put the pedal to the metal”!
Nu gnuggar Tommi Mäkinen händerna och har Tänak först, Kris Meeke tvåa och så Latvala på tredje plats. Är också säker på att han kommer att hålla någon form av förmaningstal i kväll om ställningen står sig. Tror även då att han behåller isblicken några sekunder extra på sina orosmoment Meeke och Latvala.
-För h-e kör nu med förstånd och riskera inte den här trippelsegern!
Nu är det en tuff fajt om placering bakom Tänak där Meeke har 42,6 sekunder upp, Latvala ytterligare 2,6 sekunder och så det största hotet mot att spräcka Mäkinens drömscenario, Sebastien Ogier. Fram till ”The Ulsterman” skiljer runt tre sekunder. Precis som tidigare är han inte helt nöjd med hur hans C3 WRC uppför sig men på Panzerplatte 1 var han ändå lite positiv till sin sjätte tid.
– Jag gav verkligen allt jag kunde men det var precis så tufft här inne som jag förväntade mig!
*
I ”Div. II” alltså de som kör i nästa grupp är det Dani Sordo som femma som är först, Andreas Mikkelsen, sex sekunder efter och ny i den här divisionen, Neuville, 12 sekunder upp till Sordo. Kan tänka mig att Andrea Adammo även han tar ett snack med ”The Hyundai Boys” om hur man ska formera sig inför avslutningen. I ”Div. III” är det Takamoto Katsuta som är först på nionde plats men hela fem minuter efter Tänak. M-Sports Gus Greensmith jagar på bakifrån.
*
Det blir ingen femte rak WRC2 Pro-seger för Kalle Rovanperä som lyckats åka av vägen två gånger under dagen.
– Rookie misstakes och jag är verkligen ledsen för teamets skull att klyddade till vår etta och tvåa placering, förklarade Kalle efter sina naturbesök.
Istället leder Skoda-kollegan Jan Kopecky med minuten tillgodo på Eric Camilli i nya Fiestan och så Mads Østberg som trea, dock över två minuter bak tjecken. Rovanperä är så klart svinsist med små chanser att komma på pallen.
Alltför brutal kurvtagning blev ledaren i WRC2 Stephane Lefevbres fall och landningsbanan för Polon blev i en järnvägsövergång. Istället leder lite överraskande tysken Fabian Kreim före landsmannen Marijan Griebel, båda i Skoda av Evo-snitt. Trea, polacken Kajetan Kajetanowicz som har 28 sekunder upp till sin allra första WRC-seger med Polon.
*
För Jeanette Kvick (DK) och Norman Kreuster har det varit en utmaning att bara komma runt. Ligger trea i klassen men hela åtta minuter bak Herrman Gassners Jr. Toyota GT 86. Redan i början körde de på en kant med sin Citroën med punktering som följd. Efter detta ny punktering där man fick stanna på sträckan och byta hjul. När så även bromsarna dj-las är det inte så lätt att göra bra tider.
– Målet är att bli tvåa, men viktigast av allt är att komma mål och ha ”det skideskægt”, förklarar Kvicken.
I morgon körs fyra sträckor innan rallyt är slut strax efter lunch
*.
När jag skriver detta håller de tävlande i Sandvikens ”Stålsvängen” på att rulla i mål och där visade det sig att Jari Liiten och Mikael Kjellgren återhämtat sig bra från rullningen i Kolsva. Hur det är med deras Peugeot vill jag låta vara osagt men i Sandviken var det familjens Mitsubishi som fick göra tjänst och detta så väl att det blev totalseger.
– Riktigt gott efter rullningen i Köping, jublar Jari och Mikael.
– Laddade på riktigt på sista sträckan och tog 3,4 sek på sista 6,7. Tyvärr så ser det inte ut som vi hinner få till bilen till nästa SM tävling så nu funderar vi på vad vi ska hitta på resten av hösten istället…
Det var doc kingen lättköpt seger för tvåan Johan och Fredrik Wesslen i sin Mazda vara futtiga 1,7 sekunder efter. Volvo-seger i 2WD genom hemmaföraren Erik Brodin/Henrik Olsson. Vet inte om man törs säga att den var turlig då tvåan Tomas ”Lången” Pettersson/Thomas Nilsson var snabbast på första och sista sträckan. På tvåan tappade så Forden över 12 sekunder och även segern då det i mål skilde tre sekunder. På tredje plats, 14 bak Volvon kom Roine Björk/Erik Davidsson.
*
B-förare som totalsegrare är inte helt vanligt men så blev det i Tranås och ”Badhotellrallyt”. Daniel Karlsson/Christoffer Gustavsson, Höglandets MS tog nämligen sin Volvo 940 allra snabbast runt de luriga sträckorna. Till och med snabbare än 4WD-åkande A-föraren Michael Holmgren/Mikael Rosvall, från Gnesta. Deras Mitsubishi var sju sekunder långsammare och egentligen var det redan på första sträckan som tävlingen avgjordes. Här var Gnesta-pojkarna 11,2 sekunder efter 940:an sedan räckte inte tre sträcksegrar för att knyta ihop säcken. Opel på tredje plats totalt genom Östergyllens Mats Moberg/Mattias Edvarsson och som fyra och bästa Appendix K-bil, Adrian Ring med Hörby-kartläsaren Julia Thulin.
Intressant comeback gjorde Skillingaryds egen ”Mr Sladd”, Christopher Zeijlon med Vincent Johansson till höger. Dock inte i Grupp H 240:an utan i en VOC-240. Vet inte om han trodde det skulle räcka med att sätta ut skorna på plan för att vinna, men oavsett så hade Calle och Torbjörn Carlberg en annan uppfattning och var 5,7 sekunder före i mål. Dessutom var klubbkompisen och C-föraren Johannes Josefsson/Johan Pettersson före Zeijlon i den sammanslagna Grupp F och VOC-klassen. Men detta räknas knappt då man kör Golf GTI 16V till skillnad från resten som åkte Volvo.
*
Att förstå sig på vår herres vägar är som bekant inte så lätt och inte heller att förstå hur rallyåkare tänker. På onsdag stänger anmälan till 50-års jubilerande Karlskronapokalen som den 7 september köras som deltävling i Södras Sprint-DM. Men nu börjar Karlskrona AK bli lite oroliga över att kanske behöva ställa in sitt jubileum då det i dag är mindre än 40 anmälda. Gränsen för att köra är satt till 60 ekipage och dit är det ju onekligen en bit. Nu vädjar klubben att fler ska anmäla sig.
– Vi behöver fler deltagare för att kunna genomföra tävlingen helt enkelt, förklarar Leif Lindahl i KAK men inte bara det.
– Vi efterlyser också tävlingsbilar från den tiden det begav sig första gången 1969 då det är anordnat en liten utställning av de gamla bilarna utanför Arenan på Rosenholm.
Lindahl lockar med att man även kan få rasta gamlingarna om någon har lust till detta.
– Finns möjlighet att köra som VIP åkare innan de tävlande eller köra i Appendix K klassen!
Första upplagan av Karlskronapokalen som kördes som vintertävling i februari 1969 vanns av klubbens egen Bo Wigren med en Opel Rally Kadett. Bo körde i Grupp 1 (Otrimmat) medan Grupp 2 (Trimmat) vanns av Ljungbys färgstarke Bengt-Erik Nyberg i en Saab V4. Saab-seger blev det det även ”A-Juniorer Grupp 1” genom fortfarande synlig i rallysammanhang, smålänningen Malte Sandberg. Totalt körde 64 bilar i de första upplagan av Karlskronapokalen. Prisutdelare lördagen den 7 september blir lite häftigt med vinaren från premiären, Bo Wigren som den som överlämnar pokalerna till förtjänta.
*
Har blivit lite kommentarer både på FB och i min mailkorg från ”el-troende” efter gårdagens nyhet att Opel lanserar en el-Corsa att efterträda Opel Adam i ADAC Opel Rallye Cup och detta redan till nästa år. Helt klart finns det en del läsare som tror stenhårt på detta att el både kan och även måste bli ett fullgott alternativ i rallyskogen. I andra ringhörnan där jag känner mig mer hemma, är man inte lika positiv. Det är inte så att jag inte förstår att bensinmotorn snart passerat ”bäst före” och att även då motorsporten måste anpassa sig till nya tider. Mycket möjligt att det då även blir både häftigare och roligare när rallybilar med hjälp av högtalare brummar fram på sträckorna men tyvärr, jag går inte igång på detta. Nu spelar detta mindre roll egentligen, eftersom jag sprungit med rallystafettpinnen sedan september 1967. Då är det så klart hög tid att växla över till nästa generation och den växlingen sker om inte tidigare, så när TV-Svängen domineras av elektriska bilar…
*
Här sätter jag punkt och norska Rally Grimstad får vänta till i morgon…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson