Ännu inget WRC 2020, Ogier före Tänak på shake down i Tyskland, Østberg lite ”off”, Kalle snabbaste R5:a, dansk stol satt fel och inte lika ”P-kul” för RU-basen!
Klockan 19.08 rullar ADAC Rallye Deutschland igång med ”SS1 St. Wendeler Land” som med sin 5,2 kilometer också är identisk med dagens ”Shake down”. Hur detta avlöpte återkommer jag till men med starten bara någon timme framåt började det jäkta lite för FIA/WRC-Promotorn som lovat presentera WRC-kalendern för 2020 innan rallyt drar igång. Med största sannolikhet blir det nu inga ”FIA-news”. Idag avslöjar även franska webbsidan ”Rallye Sport”, att den omröstning som skulle bestämma hur Rally-VM ska köras till nästa år, ännu inte ägt rum. Stoppdatum för omröstningen var satt till 15 augusti och i dag är det den 22 augusti så vi lär få hålla oss till tåls ytterligare några dagar…
*
Dagens ”nerskakning” såg Sebastien Ogier sätta snabbaste tiden men det var inget långt hopp till tvåan, Ott Tänak, en tiondels sekund.
– Njöt verkligen och fick riktigt bra ”feeling”, konstaterade Ogier efter sin fjärde och snabbaste repa.
Med tre tidigare segrar i rallyt förklarade Ogier att målet är att säkra ett bra resultat och då förhoppningsvis knapra in lite på Tänaks försprång. I likhet med resten av startfältet hyser han stor respekt för övningsfältet Baumholder med legendariska ”Panzerplatte” där det körs fyra gånger. I år är den långa varianten av sträckan vänd mot tidigare år men ändå en favorit enligt Ogier.
– Detta gör i princip en helt ny sträcka men fortfarande lika viktigt att spara däck. Fortfarande ”a tricks stage” som jag verkligen gillar precis som hela rallyt!
Kan här skjuta in att en av de två stora snackisarna i Trier har varit Citroëns nya färgsättning på fälgarna, knallröda. Det har till och med varit föremål för omröstning om detta är snyggare än tidigare kulör, vita. Det andra det snackats om är att Toyota gått tillbaka till samma vinge om man använt tidigare då FIA inte riktigt gillade den nyutvecklade bakvingen.
Ott Tänak delar Ogiers åsikt om Rallye Deutschland, ett rally han verkligen gillar. Hans och Martin Järveojas två raka segrar motsäger så klart inte detta.
– Målet i år att förlänga segerraden, svarar Tänak utan omsvep.
Största utmaningen ser WRC-ledaren i att rallyt skiftar så mycket karaktär, från brett och vrålsnabbt på Baumholder till smalt ock krokigt mellan vinstockarna i Moseldalen.
– Att vara lika snabb på alla är hemligheten, konstaterar Tänak.
Tredje tid satte Thierry Neuville, tre tiondelar efter Ogier. Även han gillar rallyt men skickar även in ett annat orosmoment i helgen, vädret.
– Detta spelar en nyckelroll i sammanhanget och de senare åren har det varit överraskande blött, menar trean i WRC-tabellen.
– Detta gör däckvalet oerhört viktigt men vi ska göra vårt bästa för att ”push” till seger!
Samma tid satte även tvåan i Rally Finland, Esapekka Lappi som har fått mersmak på pallen. Men hans största oro för att detta ska bli verklighet, är gruset.
–I synnerhet om det regnar då blir asfalten väldigt hal i kurvorna där vi alla hjälps åt att köra upp grus på vägen. Helt klart största utmaningen att avgöra var bästa greppet på vägen finns, menar Lappi.
I Finland hamnade Andreas Mikkelsen precis utanför pallen som fyra men ändå kändes det som att föraren i Hyundai i20 WRC #89 fått tillbaka känslan igen. Men med lång tid sedan förra asfaltrallyt är Andreas ändå lite återhållsam inför kvällens start.
– Viktigt att hitta känslan och försöka få med sig så många poäng som möjligt för att hjälpa teamet i Märkesmästerskapet!
Annars inte mycket att orda om, kanske att M-Sport Fords bägge förare Teemu Sunninen och Gus Greensmith, av dagens körning inte verkar kunna blanda sig i toppstriden. Nia och tia blev resultatet för de båda med finnen närmast Ogier, 1,7 sekunder skilde. Sist av WC-åkarna kom som väntat Takamoto Katsuta i debuten med WRC-Yaris, sex sekunder bak fransmannen i topp.
Dags för tipset.
1. Ott Tänak Toyota
2. Sebastian Ogier Citroên
3. Kris Meeke Toyota
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Dani Sordo Hyundai
Egentligen ett riktigt ”fegtips”, i själva verket ville jag hellre ha med både Andreas Mikkelsen och Jari-Matti Latvala i tipset, men vem skulle plockas bort? Klart att Kris Meeke är lite rysk roulette men å andra sida måste ju hans oflyt någon gång få ett slut eller inte…
*
I WRC2/WRC2 Pro var det Skoda som dominerade genom Kalle Rovanperä och Jan Kopecky, båda i nya EVO-modellen. Nu blev Kalle bäst av de två med en enda sekunds skillnad men frågan är om det blir så hela vägen. Med ny seger i helgens ERC Rally Zlin har Kopecky redan vinnartempo i ryggen medan Kalle trots allt måste känna av lite asfaltrost. Med nya R5-Fiestan med tillägget MK2, blir det en intressant uppgift för min favorit Eric Camilli att visa att det verkligen är en Skoda/Polo-killer som utvecklats i Cumbria. På dagens sträcka var den sympatiske fransmannen 1,2 sekunder bak underbarnet från Finland.
I sin Polo-debut satte fransmannen och tidigare Citroën-chauffären Stephane Lefebvre fjärde tid och då exakt lika med lite mer Polo-rutinerade polacken Kajetan Kajetanowicz. Bara för att där gick åt en R5-Skoda för Nikolay Gryazin i Tjeckien står han inte billös till helgen. En annan R5-Fabia har dammats av och med denna blev det femte tid, två tiondelar före Mads Østberg/Torstein Eriksen, Citroën C3 R5. En lättare åkerkänning i sista körningen var det som förmörkade dagen för den norska duon.
Ser också att den R5-Fiesta MK2 som det var tänkt att Pontus Tidemand skulle ha kört inte rosade shake down i händerna på italienaren ”Pedro”. Förvisso förbättrade han s ig med tio sekunder mellan första och tredje rundan, men 23 sekunder efter Kalle imponerar inte…
Tipset i WRC2/WRC2Pro.
1. Jan Kopecky Skoda
2. Stephane Lefevbre Polo
3. Kalle Rovanperä Skoda
4. Eric Camilli Ford
5. Mads Østberg Citroën
*
Noterar att det jobbats stenhårt i Mlada Boleslav där det verkar spottas ut nya Skoda Fabia Evo på löpande band. I helgen står där sex nya Evo-Skodor klara för start. Däremot verkar det lite som att Volkswagen tappat lite fart med Polo R5, bara tre anmälda.
*
Inga svenskar bland de drygt 50 anmälda till sista renodlade asfaltrallyt i VM-serien, däremot två danskreggade bilar. Först ut i R5-Skoda är Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen med #76 på bakrutorna. Med #88 på sin Opel Adam R2 gör Lasse Murmann Sørensen/Karsten Isaksen sig i kast med Panzerplatte och allt vad utmaningarna i helgen heter.
Sist ut av nordborna är Jeannette Kvick som sköter noterna år tysken Norman Kreuter. Paret kör en Citroên DS3 R3 med #93 som startnummer. Nu blev det ingen enkel start för de båda då det blev bakläxa i besiktningen, Kvicks stol satt en millimeter (1mm) för långt fram för att gillas av teknikerna. Det blev till att backa ut igen, gör om gör rätt var beskedet. Annars är det en påtagligt uppspelt danska som väntar på starten i kväll.
– Fede prøver, lækkert vejr og højt humør – det må være opskriften på en perfekt start til et VM løb!
*
Som sagt första start ikväll strax efter klockan nitton innan det blir riktigt hårdkörning först i morgon. SS2 ”Stein und Wein 1” drar igång 10.14 och sedan strax efter klockan 18 är det dagens sista sträcka. Lördagen är den tuffaste och längsta i rallyt med två omgångar på ”Panzerplatte” är tuffast. 41 kilometer snirklande mellan ”Hinkelstein” med motorn på varvstopp kan få vilket rallyförare som helst att bli lite svettig. Söndag avslutas med fyra sträckor där ”Dhrontal II SS19” avslutar med start klockan 12.18. Totalt är rallyt 34,4 SS-mil långt. SVT har sedan som vanligt summering på kvällen klockan 17.00 med Jonas Kruse som kunnig rapportör
*.
Smaken är som baken, delad men ingen kan väl ha missat att jag helst ser Appendix K-bilar i samma lackering som de hade när de användes i rally en gång tiden, alltså originalkulörer. Avskyr kreativa lackeringar på klassiker så är det bara men på moderna rallybilar är jag mer öppen med färgsättningen. När jag såg den här röda R5-Fiestan är valet självklart, för visst är det läckert med en knallröd enfärgad rallybil. Dessutom vet ju alla att röda bilar går fortast…
*
Skrev igår om att plötsligt händer det när jag kom till CSK och P-Automaterna var ur funktion och att jag därför funderade på att köpa en lott. Samma tanke slog inte Rallyutskottets ordförande Janne Rydh, istället skriver han: ”Inte lika fräckt när man som jag kom innan automaterna täcktes över. Checkade in med kort och mycket råge eftersom jag inte visste när besöket var klart, normalt sett inget problem eftersom man enbart betalar till utcheckningstidpunkten. När jag sen kom ut igen fanns den fina skylten, utcheckning omöjligt! Ringde telefonnumret där man frågade vilken stad det gällde! Ombads maila mitt problem. Jag stod på mig att jag enbart har en telefon, då skulle jag bli uppringd istället. Blev så efter en halvtimme och checkades kanske ut då?”. Så är det, den enes lycka är den andres olycka…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson