Tänak och Lefebvre mina Monte-vinnare, Col de Turini inleder klassikern, Renault visar sin Clio Rally3, Katsuta kör ”SM2”, Flodin klar för Falköping, Thunström med ny bil/kartläsare vill försvara Lima-seger och Marcus träffade Klara!

Då är det dags för första WRC-tipset 2023 och där tio Rally1-bilar är anmälda i  ”toppklassen” och som vanligt är det jättesvårt att sia om hur premiären Rallye Monte Carlo slutar. Inte bara på grund av hur pass bra de tre teamen i ”RC1” gjort sin hemläxa, utan även hur det oberäkneliga Alpvädret kan lyckas stöka till det? Att ”experttipsen” lutar sig mot Toyota med Kalle Rovanperä eller Sebastien Ogier är inget jag följer, istället tror jag att miljöombytet för Ott Tänak ger estländsk seger.

Foto: M-Sport Ford

WRC

1. Ott Tänak Ford

2. Sebastian Ogier Toyota

3. Thierry Neuville Hyundai

4. Esapekka Lappi Hyundai

5. Elfyn Evans Toyota

Ingen Rovanperä och där tror jag nackdelen med att gå ut först spelar in. Kanske blir världsmästaren den förste som upptäcker den lömska svartisen….

WRC2.

Oliver Solberg kör inte i WRC2 i premiären men frågan är om jag haft honom med i tipset ändå, tror det knappast. Motståndet från flera Monte-rutinerade asfaltåkare hade nog varit för tufft nya Skoda-åkaren. På sin Skoda från Toksport hyllar Oliver sin idol Ken Block. På sidorna syns ”#43 Forever” och på bakluckan ett av bortgångne Blocks många klassiska citat.

1. Stephane Lefebvre Citroën 

2. Yohann Rossel Citroën

3. Erik Cais Skoda

4. Adrien Fourmaux Ford

5. Francois Delecour Skoda

Foto: Citroën Racing

Med 27 bilar i klassen är detta både svårt och öppet, men att fransmännen blir svårslagna tror jag absolut. Skulle kanske haft med Nikolay Gryazin istället för Delecour men ryssens nerver är inte alltid under kontroll medan fransmannens rutin och erfarenhet kan bli avgörande. Därför väljer jag honom istället för Gryazin.

*

Foto: Jens Johansson

Rallyt startar med shake down i morgon klockan 09.30 innan första sträckan, 15 kilometer långa och klassiska Col de Turini inleder i mörker med första bil på startlinjen klockan 20.05. SS2  ”La Cabanette/Col de Castillon” avslutar torsdagen med sina 25 kilometer. Fredagen består av sex sträckor (tre som körs dubbelt) med första start klockan 09.09 medan sista sträckan drar igång klockan 16.39. På plats som åskådare är rallyfantasten Jens Johansson som delar med sig av dagens läge.

– Jag har kört första tre kilometer på SS1, kruttorrt, sol och noll grader. Väljer att inte åka ända upp till Col de Turini då det är enkelriktat och alldeles för lång omväg. Kanske kan det finnas is däruppe?

Foto: Jens Johansson
Foto: Jens Johansson

Efter besöket på sträckan tog sig Jens till serviceplatsen i den av lustyachter fyllda hamnen i Monte Carlo. Där konstaterade han.

-Umeå i all ära men hamnen i Monte Carlo är något alldeles extra…

Foto: Jens Johansson

*

I Rallye Monte Carlo är inte en enda Rally3-bil anmäld vilket ändå måste vara ett litet nederlag för FIA som sett denna klass som lite av framtiden. Betydligt bättre i Rally Sweden vilket har sin förklaring av att detta är premiär för Junior-WRC dit nio bilar är anmälda. Finske Roope Korhonen har åldern för J-WRC men inte budgeten men tar ändå sin Fiesta Rally3 till Umeå för att se hur han tempomässigt står sig mot VM-kompisarna. Att bara Ford genom M-Sport Poland har utvecklat en bil för Rally3 spelar så klart stor roll i att intresset inte blivit större utanför J-WRC.

Foto: Renault Sport

Nu kommer dock Renault med en ”Fiesta-killer” som visades i förra veckan i Andorra av alla ställen. Clio Rally3 kommenterar därmed fransmännens rallygarage där det redan finns både Clio Rally4 och Rally5. Nu väntar vi bara på att man även släpper loss en Rally2-version av Clion… 

*

I år kliver Takamoto Katsuta upp ett hack hos Toyota Gazzo Racing och nomineras för poäng i MärkesVM i de tävlingar där inte Sebastien Ogier kör.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Första möjligheten för detta blir i Rally Sweden och inför detta väljer ”Taka” och Aaron Johnston att finslipa vinterformen i ”IsoValkeinen SM-Ralli Kuopio”, andra deltävlingen i Finska Mästerskapet den 3-4 februari. Bilen är så klart den vanliga Yaris Rally1 som inte är berättigad till poäng i mästerskapet.

*

Idag fylldes det på med en given storfavorit till Falköpings SM i Vintersprint. Patrik Flodin och Göran Bergsten jäktar från Rally Lima till Falköping med GK Door-Polon. Utan att på något vis dissa övriga sju klassen så är ändå Flodin ett vinnarämne. Även forne J-VM-vinnare Patrik Sandell/Staffan Parmander är nu anmälda med Skoda R5. Återstår att se om det blir som sagts, att även Pontus Tidemand kommer till start med GN Motorspors nya Fiesta Rally2, då blir det fajt om 4WD-segern!

*

I fjol vann Ludvikas Thomas Thunström ”LBC-Rushen” (bilden) som i år är omdöpt till Rally Lima och då var utanför Rally-SM.

Foto: Lollo

Den 4 februari ska ändå Thomas med nye kartläsaren Kevin Athley i nya bilen (Skoda) ändå göra ett försök att försvara segern trots som han säger, ”ett enastående startfält”. Till Lima kommer han med nybyggd Skoda medan den gamla är såld och SM-premiären menar Thomas, blir en garanterad publiksuccé.

Hoppas media tar tillvara på tillfället och skriver, för startfältet är nog det bästa någonsin. Rally Lima blir spännande, menar Thomas.

Under nästan hela SM-karriären har Jörgen Lindahl levererat noterna från högerstolen. Men han har hoppat av och ny kartläsare Athley från Växjö.

Det är Jörgens förtjänst, för han sammanförde oss och det fungerade så bra med Kevin att vi fortsätter, säger Thunström.

I fjol snöade det under rallyt och nu får 4WD-klassen nackdelen att gå ut först, skulle vädret upprepas blir det svårt men knappast värre än i fjol menar Thomas.

– Det kan inte bli värre än förra året och hinner vi bara få de mil vi behöver i test innan tävlingen drar igång, är målet helt klart en topp fem-placering!

*

Även om jag inte direkt missunnade Nils van der Poels ”Jerringpris” hade jag sjävklart blivit gladare om det tillfallit Marcus Ericsson. Hos mig är motorblod onekligen mycket tjockare än skridskoblod och jag såg en kommentar från Jan Wermelin som sammanfattade det hela perfekt, ” Svenska medborgare förstår inte hur stort Indy 500 är! Indy 500 är världens största publikarrangemang. Det betyder att Marcus Ericsson är kung i USA men inte i Sverige.”.

Foto: Privat

Blev lite gladare när jag såg att Marcus hittat SMK Hörbys RX-stjärna Klara Andersson i Sportgalavimmlet. Ser jag fel, eller visst ser Närkingen ut att vara lite ”starstruck” över att få stå vid sidan av ”Årets Bilsportkvinna”

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *