Ogier snabbast på Monte ”shake down”, Oliver kör med ”Tre Kronor”, dyr tvätt för Delecour, Kalles frysyr rallysnackis, Monte 2023 blir ett ”asfaltrally”, mycket rally i SVT, även från Royal Rally of Scandinavia, Rally Radio i Umeå, Skutskär flyttar och Tidemand kör SM-Sprinten!

Ska man döma av morgonens shake down inför Rallye Monte Carlo så är mitt tips med nya Puma-åkaren Ott Tänak som rallyvinnare, fullständigt åt h-e. Precis som alla utom Katsuta satte Ott bästa tid i tredje rundan (japanen i den andra) men ändå inte bättre än att det räckte till en sjunde plats av de tio i WRC-klassen. 1,5 sekunder skilde upp till dagens piggaste, Sebastien Ogier som var 0,3 sekund före sin Toyota-kompis Kalle Rovanperä.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Bästa Hyundai var inte helt oväntat Thierry Neuville som trea, 0,4 efter Ogier. Däremot var det lite oväntat att Pierre-Louis Loubet var fyra tiondelar bättre än sin Puma-kamrat Tänak. Som alla vet är det helt betydelselöst hur man placerar sig på shake down. Möjligtvis stärker det självförtroende med en bra tid, men för rallyt helt ointressant. Så verkade också publiken tycka, för det var ovanligt glest med publik på 2,2 kilometer långa ”Sainte-Agnès / Peille”. Även på ”serviceplatsen” mellan åkningarna var det luftigt har det rapporterats.Foto:ACM

I Monte får inte WRC2-åkarna köra shake down och anledningen till det förstår jag inte men det finns säkert något ”jättebra” skäl till detta!

*

På kvällens första sträcka ikoniska ”Col de Turini” går Oliver Solberg och Elliot Edmondson ut som fjärde Rally2-bil. Före sig har den nya Skoda-åkaren först Adrien Fourmaux (Ford) sedan Yohann Rossél (Citroën) och min vinnare av WRC2, Stephane Lefevbre i en Citroën även han och trion kör för poäng i WRC2.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Noterade att Oliver skippat den blågula flaggan på sin overall och istället kör med ”Tre kronor”, fräckt tycker jag.

*

En dyr biltvätt blev det för Toksports Francois Delecour sedan en mekaniker tvättat servicebilen inne på serviceområdet istället för som FIA-delgatan menade, ”on a proper carwash”.

Foto. Toksport

Därmed bröt man mot artikel 12.12.3 i reglerna för Rallye Monte Carlo och då hjälpte det inte att Delecour och Toksport-basen Jacek Wyrzykowski bad om ursäkt för misstaget, istället blev det FIA-böter på 1 500€.

*

En snackis före rallyt har varit Kalle Rovanperäs nya frisyr. Själv hävdar han att det nya håret som liknar lite ”hockeyfrilla”, enbart beror på att tid saknats för frisörbesök.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota-kompisen Takamoto Katsuta har en annan teori.

Tror mer på att han vill efterlikna Kimi Räikkönen…

*

Fick en lägesrapport från min ”man på plats”, Jens Johansson som precis nått sin position på SS1 och detta någon kilometer efter start i byn ”La Bollene-Vésuble”.

Foto.Okänd

Allting tyder på ett riktigt asfaltrally i år, de sträckor jag åkt har varit snustorra och nu är det 7-8 plusgrader med strålande sol, berättar Jens.

Positionen är i ett lurigt vägbyte och när mörkret faller med alla tända extraljus menar Jens, finns bara ett enda ord för vad som väntar.

-Skitfränt!

*

Numera vet väl de flesta att Sportkanalen sänder alla sträckor live och då börjar man med SS1 klockan 20.00. Däremot har det varit lite svårare att hänga med i turerna kring SVT:s inblandning i årets WRC efter att C More köpte rättigheterna. Nu verkar det klart att SVT kommer att sända sammandrag från samtliga VM-tävlingar och även vara på plats på Rally Sweden. Härifrån blir livesändning från flera sträckor medan det från andra VM-tävlingar blir ett en timmars sammandrag efter målgång. 

Vi är väldigt glada att vi kan fortsätta att sända från rally-VM. Vi vet sedan tidigare att sammandraget på söndagen är ett mycket uppskattat program hos vår motorintresserade publik, säger SVT Sports t.f sportchef Max Bursell.

SBF:s Anna Nordkvist och tillika VD för Rally Sweden är belåten med avtalet

Naturligtvis ett mycket glädjande beslut!

Ännu gladare lär Anna vara över att Länsstyrelsen i Västerbotten nu gett grönt ljus för Rally Sweden efter problem med saknat tillstånd.

Nu är det klart, men det har dragit ut på tiden, säger Moa Garpebring, handläggare vid länsstyrelsen till SVT.

I går kom de sista kompletterande handlingarna till Garpebring och sedan gick det som på räls. Hon konstaterar att det ”inte varit några konstigheter” men där vet jag inte om jag håller med. För visst måste där var någon ”konstighet” när arrangören inte får tillstånd med bara runt tre veckors marginal till första start. Om inte rallyt ”strulat” då måste ”konstigheten” ligga hos Länsstyrelsen och kanske projektledare Stefan Djerf haft full koll när han förklarat att tillstånden kommer?

*

Idag blev det också klart att SVT sänder från nya ERC-tävlingen i Värmland, ”Royal Rally of Scandinavia” med et avtal som löper till 2025. Planen är att den 7-8 juli återuppliva klassiska Svenska Rallyt-sträckor fast i sommarskrud. Att nu SVT väljer att köpa sändningsrättigheterna för de kommande tre åren ger evenemanget en flygande start i arbetet med att bygga en bred spridning i Sverige och där SVT:s starka reporterteam kommer sätta högsta kvalitetsnivå på sändningarna från Värmland. 

Beskedet att SVT kliver in i en långsiktig satsning kring Royal Rally of Scandinavia ger både oss som arrangör, våra partners och framförallt våra tävlande de allra bästa förutsättningarna att synas inför den svenska tv-publiken, detta betyder fantastiskt mycket för oss alla, säger Royal Rallys vd Glenn Olsson. 

Vi vill alltid vara med och sända när stora sportevenemang avgörs på hemmaplan i Sverige. Därför är vi jätteglada att vi ska visa det svenska EM-rallyt i Värmland, som kommer bjuda på motorsport på hög nivå och förhoppningsvis bli en stor publikfest, säger SVT Sports t f sportchef Max Bursell. 

*

I fjol hade P4 Västerbotten inget direkt intresse att ta över stafettpinnen från P4 Värmland och sända ”Rallyradio” som skett där sedan 80-talet. Trots protester ändrades inte beslutet, istället klev Sebastian Bourghardt och hans radiokompisar in.
Det finns inget annan media som är så direkt som radio och Rally Sweden, utan den detaljen inget rally, säger programledare och produktionsansvarige Sebastian Bourghardt som fortsätter

Vi löste sändningstillståndet och hela programmet på mindre än en månad och ja, vi får väl säga att det blev succé!

Runt 250 000 lyssnare nåddes av sändningarna också det säkraste sättet att försäkra sig om senaste nytt från skogen.

Där kan du vara utan mobiltäckning och radion är ett av få sätt du kan följa resultatet i realtid. Det finns inget annat som är så direkt. Det är kul att traditionen lever vidare än idag. När det här drog igång i Värmland fanns det ingen live-tv eller digitala plattformar. Jag skulle nog säga att rallyradion är lika självklart som att grilla korv i skogen när du bevittnar rallyt, säger Bourghardt.

Foto: Rally Live

Tillsammans med kollegorna Lars Jonsson, Per Johansson och Sofie Lundmark lotsade de lyssnarna genom Rally Sweden under premiäråret. Lite av uppladdning för gänget blir när man på lördag sänder från Supercupens premiär, Hälsingerallyt. Från klockan 10.00 går det följa all action från Hassela och där Lars Blondell gör ett inhopp som fältreporter.

*

Inte bara Stora Enso Skog som dj-las med Skutskärs MS, nu har även vädret ställt sig på skogsbolagets sida. På grund av rådande milväder flyttas därför ”Skutskärsratten” från den 29 januari till 11 mars.

*

Nu kan Jonas Sandgren och Falköpings MK andas ut då SM-sprinten den 5 februari ståtar med 36 deltagare. Foto: Tommy Svensson

Bland de senaste att anmäla sig är GN Motorsports nya stjärna Pontus Tidemand som återigen sätter Julia Thulin i det skånska teamets Ford Fiesta Rally2. Därmed får Patrik Flodin och Patrik Sandell något att bita i. Enda kruxet nu är väl om det blir riktig vinter till tävlingsdagen. 10-dygns prognosen visar visserligen lite minus grader fram till söndag, men därefter plus och ingen snö i sikte för Västergötland

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *