Tänak lämnar M-Sport Ford för Hyundai, Mellansverige kan bli SM-scen för grusdelen, NM-kalendern -24 är klar, skånsk Fiesta till Gotland för ”Kickens mInne” och dags att sanera i ”cupträsket”…
Jag kommer att köra i blå overall 2024! Orden är Ott Tänaks, också det enda som han kommenterar angående påstående att han skiftar tillbaka till Hyundai efter årets mellanspel hos M-Sport Ford. Än har inget officiellt kommit varken från Alzenau eller Cumbria men de flesta ”experter” ser detta endast som en tidsfråga. Inte perfekt timing med två WRC-tävlingar kvar och där Tänak med lite flyt kan passera både tvåan Elfyn Evans och trean Thierry Neuville. Kan så klart bli lite frostigt efter jul om det blir så att Neuville petas ner från medalj av Tänak?
Att han lämnade Hyundai berodde delas på uteblivna segrar men även att han inte drog helt jämnt med teamledningen. Med flera nya namn överst känner Tänak att det kan vara läge för comeback
– Det ser helt annorlunda ut nu, ingen sitter tyst längre, menar en källa nära Hyundai Motorsport.
Till belgiska RBTF kommenterade Neuville ryktet och menar att med Tänak i teamet stärks dess konkurrenskraft.
– Han kommer förmodligen att komma tillbaka med kunskap om en konkurrent som bara kan hjälpa. Jag har alltid sagt att han var den tuffaste teamkamraten, den svåraste att slå, förklarade belgaren.
– Ott var en bra referens för mig och gav mig möjligheten att överträffa mig själv då och då!
Frågan är vad som händer bakom de här två, men där mycket tyder på att Esapekka ”EP” Lappi får fortsatt förtroende trots senaste kraschen. Samma sak för Teemu Suninen, dock kan det bli så att de får dela bil under 2024?
Hyundai har länge förklarat att man vill köra med fyra bilar åtminstone i vissa tävlingar till nästa år. Denna skulle då ha en ung hungrig förare och kanske kan då mer rutinerade Dani Sordo balansera upp i utvalda tävlingar. När det gäller unga förare så nämns nuvarande WRC2-åkaren Emil Lindholm.
Intressant blir också att se vem som ersätter Tänak hos ”The Blue Oval-team” och de insatta snackar då om att nuvarande Puma-åkaren Pierre-Louis Loubet får fortsätta. Som komplement nämns både Oliver Solberg, André Forumaux och kanske allra mest intressant, Andreas Mikkelsen, ”Sally season is on the move”!
*
Ännu har inte SM-promotorn SBF, lättat på förlåten vad gäller Rally-SM 2024. Inte så konstigt egentligen då nya ”motorn ” Jonas Kruse inte tillträder tjänsten som projektledare förrän i nästa månad. Dock börjar det sippra ut lite namn som då enligt obekräftade uppgifter, ska vara intresserade av stå som värd för Rally-SM. Väljer att inte namnge, men att det blir en markant övervikt för Mellansverige för grusdelen, är ingen överdrift…
*
I Norge har man redan gjort klart sin kalender och där körs tre vintertävlingar, en mer än vad ryktet säger ska bli verklighet hos oss. Ett beslut som inte möttes enbart positivt av de norska åkarna, som pekade på ökade kostnader för vinterdäck.
NM-kalendern ser ut enligt följande:
20. januar: NMK Modum og Sigdal – Sigdalsrally
3. februar: NMK Hadeland – Rally Hadeland
2. mars NMK Nore og Uvdal – Numedalsrally
8. juni NMK Aurskog-Høland – Aurskog-Hølands Rally
31.august NMK Larvik – Rally Larvik
20-21. september: NMK Hamar – Rally Hedemarken
*
I morgon stänger Gotlands MF anmälan för ”JR Motorsport Pokalen – Kickens Minne”. En tävling som ingår i MAS-Rallycup och Smålands Rally-DM och med start den 14 oktober. Ingen kan väl med bästa vilja i världen anse att intresset är på topp med 40 anmälda varav en enda DM-åkande smålänning, Mattis Olsson/Jesper Johansson, Älmhults MK, Fiesta R5. En ljuspunkt är ändå att 4WD-klassen innehåller åtta ekipage varav flera med SM-vibbar. För GK Door Team kör Christoffer Haglund/Johan Johansson i sin Polo R5 men man låter även sitt Rally4-bidrag, Patrik Hallberg och Lucas Karlsson prova en likadan Polo.
I Ford Fiesta Rally2 sitter regerande MAS-mästaren 2022, Kalle Gustafsson/Magnus Nilsson som får sällskap i Ford-gänget av hemmaåkaren Sebastian Johansson/Jesper Elfver. Sebastian förklarar.
– Med hjälp av ett helt gäng lokala sponsorer samt bra support från Fredrik och gänget på GN Motorsport sitter vi åter igen i en Fiesta Rally2, samma bil vi körde i SM finalen ifjol!
– Det var över ett år sedan vi körde en sådan här bil och ser verkligen fram emot att vara tillbaka Både tävlingen och startfältet ser ut att bli förstklassigt, vilket är riktigt roligt, menar Sebastian.
*
Lite konstigt att MAS Rallycup haft så svårt att lyfta då många namnkunniga förare inför premiären för tre år sedan förklarat att detta var en cup i deras smak. Lite kortare tävlingar än SM men ändå med rek och egna noter skulle vara ett vinnande koncept hävdades det. Nu med facit i hand är det nog bara att erkänna, detta stämde inte till hundra procent. Till exempel har bara drygt 80 förare tagit poäng i någon av årets tre deltävlingar vilket är mycket, mycket färre än i både Svenska Rallycupen och Sydsvenska Rallycupen.
Leder ”4WD” gör Stig Andervang före Fredrik Åhlin och Albin Nordh med Kalle Gustafsson (bilden) som fyra, 12 poäng efter Andervang. I ”2WD” toppar dubble SM-vinnaren Mattias Adielsson före Isak Reiersen och Kristian Johansson. ”Standard” har Martin Lundquist överst, Magnus Lindquist är två poäng efter och som trea, Stefan Håkansson. Precis som i SM är ”R2-klassen” supertunn, där Liam Berg är solklar vinnare med 81 poäng medan tvåan Stefan Olofsson är 48 poäng efter. Det som är extra tråkigt för cup-ansvariga, är att inte en enda av Topp-3 i de olika klasserna är anmälda till finalen. Min omedelbara slutsats är att detta är ett nytt bevis på att det är på tok för många olika tunga cuper vid sidan av SM. Ett faktum som gör att man kannibaliserar och slår undan benen på varandra. När jag dessutom nås av ett rykte att ännu en rikstäckande cup är på gång att lanseras, blir jag minst sagt förvånad. Ingen hemlighet att startfälten har krympt samtidigt som kostnaderna ökat för såväl arrangörer som tävlande. Att blunda för detta och istället för att sanera i ”cupträsket”, lägga i en högre växel och hoppas på det bästa känns faktiskt inte så genomtänkt…
*
Med detta stänger ”Motorbloggen” butiken för en dryg vecka men om allt går som det ska, så ses vi i slutet av nästa vecka!
Förstår inte snacket om Mikkelsen han har ju inte presterat något sen polotiden och knappt då.
Känns du inte lite orättvis? Leder WRC2 och det kallar du att inte ha presterat…
Så som reglerna är i wrc2 med utvalda och endast 7 tävlingar så rankar jag det inte så högt.
Ser wrc2 mer som att visa att man kan köra bil ha fart och skaffa sig erfarenhet. Erfarenhet har Mikkelsen men inte fart.