Oliver var både snabb och smart i Chile, Tänak tog tung seger, en poäng skiljer i VEC inför finalen ”Marknadsnatta”, AppK kan bli klass i VEC, Jonna missade NM-titel, Nordstrand vann i Litauen, Tänak/Virves i samma bil, familjen Jacobsson dominerade, Melvin segrade i R5-debuten och Andervang körde hem ”Pitan Sprinten”.

Jag kan ha fel men för mig var Oliver Solberg och Elliot Edmondsons insats som slutade med seger i Rally Chile, en riktig höjdare. Oliver visade att han inte bara är snabb (i det här fallet snabbast) utan även en förare som kan vara smart. Detta visade han när hungriga Sami Pajari/Enni Mälkönen som från WRC2-ledning jagade hårdast på de tuffa sträckorna medan Oliver satt mer lugnt i båten.

Foto: Skoda Motorsport

En taktik som föll väl ut och när Pajari kom i mål på SS7 med Pirelli-däck som var tokslut passerade också Oliver med fräschare gummi. Pajari kom dock tillbaka men utan att ha lärt sig någonting och på SS12 blev det åter målgång med slutkörda däck och nu 43 sekunder efter värmlänningen. Finländaren fick till och med lämna över andraplatsen till sina Toksport WRT-kamrater Gus Greensmith/Jonas Andersson. 

De chilenska vägarna är otroliga men väldigt svåra att bemästra men vi hade en väldigt bra känsla i bilen och sparade våra däck, berättade Oliver.

Oliver drabbades dessutom av ett tufft avbräck när hans glasögon försvann. 

Jag var inte till 100 procent i fas efter det, menade han.

Foto: Skoda Motorsport

Nu löste allt sig och på sista sträckan satte han andra tid, 1,4 efter efter Fontana Martínez och årets andra WRC2-seger var klar. Då hade han vunnit fem av de 16 sträckorna.

Äntligen en vinst men tyvärr är mina mästerskapschanser borta sedan länge. Men det är fortfarande en fantastisk känsla, kommenterade 22-åringen.

Gus Greensmith och co-driver Jonas Andersson säkrade andraplatsen med två sträcksegrar och är fortsatt med i guldjakten.

Vi behövde egentligen en seger men jag tror inte att det fanns mer vi kunde ha gjort, sa Greensmith angående mästerskapssituationen. 

Britten ligger efter totalledaren Andreas Mikkelsen med nio poäng och enligt reglerna räknas de sex bästa resultaten av sju och Greensmith har bara det kommande Centraleuropeiska rallyt kvar att göra. Detsamma gäller i princip Yohan Rossel (Citroën), som slutade fyra. Fransmannen ligger tvåa totalt i WRC2, men har också bara ett rally kvar att köra jämfört med Mikkelsens två. Nu fick Pajari nöja sig med att vinna underklassen WRC2 Challenger (förare som aldrig vunnit WRC2/WRC3) och har där  stor chans på slutseger  Däremot lämnade finländarens starkaste konkurrenter Chile tomhänta, både Kajetan Kajetanowicz och Marco Bulacia fick bryta.

*

Alla vet att rally kan vara en otroligt grym sport vilket säkerligen Teemu Suninen instämmer i. Med två sträckor kvar låg han stabil tvåa, 51 sekunder efter Ott Tänak och 6,7 före Thierry Neuville. Tråkigt nog blev det inte bättre, utan på SS15 genade han lite för tufft och slog då av höger framhjul, ”game over”.

Foto: M-Sport Ford

Istället klev Neuville upp som tvåa bakom Ott Tänak/Martin Järveoja vilket gav eufori i det blå M-Sport Ford-gänget.  

Vi har haft några svåra månader där alla arbetat hårt för att försöka få en ny seger och vi är verkligen glada att se att det lönat sig, förklarade teamchef Richard Millener lättat efter segern.

Beslutsamheten och passionen hjälpte oss verkligen till att ge Ott och Martin vad de behövde för att säkra platsen överst på prispallen. Hatten av för en fantastisk uppvisning av snabbhet och skicklighet, Ott visar verkligen fortfarande att han är bland de bästa i världen! 

Även om Tänak visade viss återhållsamhet med glädjen vid målet håller han med Millener.

Det är definitivt skönt att få ett positivt resultat och sammantaget var detta ganska nära en perfekt helg, menade Puma-föraren.

Det handlade inte så mycket om ren prestation, det handlade mycket om taktik och hur man tar sig igenom sträckorna,  det var en annan sorts utmaning. 

Tvåa slutade Neuville och trea Elfyn Evans som båda har små halvruttna halmstrån kvar i jakten för att hindra Kalle Rovanperä att blir världsmästare för andra året i rad. Redan klart är att Toyota Gazoo Racing vunnit ”Märkes-VM” med två tävlingar kvar av serien. Tilläggas kan att jag blev delad vinnare med Daniel Borgstrand i WRT-tipset, det går bra nu…

*

Resultatgivningen från ”ADAC Stemweder Berg Rally” lämnade en del övrigt att önska, men när tyskarna fått ordning på alla siffror så blev det som jag skrev igår om Volvo Euro Cup berättar Ted Malm.

Paret Henrik och Ida Levin tog hem en kassaskåpsäker seger i rallyt även som var en av deltävlingarna i Tyska mästerskapet och näst sista deltävlingen i Volvo Euro Cup. 

Foto: Volvo Euro Cup

Ted fortsätter.

Den turkos Volvon gick ut i ett hårt tempo och tog ledningen efter första SS med hela 30 sekunder före cupledande Magnus Mellquist/Jonas Magnér. Patrik Jonsson tillsammans med Hanna Fridhamre gick in som trea i klassen på fredags natten. Lördagen fortsatte i samma stil där dessvärre Patrik och Hanna uteslöts ur tävlingens p.g.a för många transport prickar.

Detta gör att inför finalen är det riktigt riktigt tight och man kan väl inte annat än tänka sig en grym fight ända in i kaklet då det skiljer endast 1 poäng mellan ledande Mellquist och Levins, siar Ted.

En poäng är ingenting då totalt 160 står på spel i ”Marknadsnatta” den 21 oktober. I VEC2 öppnade Ted Malm med Morten Ingvorsen riktigt starkt och ledde klassen med 39 sekunder efter 2 SS. 

Men på tredje sträckan  såg jag plötsligt hur  vänsterbakhjul passerade rakt ut i ett tyskt majsfält. Alla hjulbultarna hade gått tvärt av och dagen var förstörd, berättar Ted.

En brand i en tändkabel på lördagen innebar fortsatt strul för Ted som ändå tog målflagg som tvåa efter massor av transportprickar. 

*

Mer Volvo Euro Cup där Ted Malm nu undersöker intresset  från Volvo förare med AppK-bilar

Tanken är att utöka VEC med ytterligare en klass gentemot arrangörerna utöver de 2 klasser vi har idag VEC1 Standard A & B Förare samt VEC2 standard C förare, förklarar Ted.

Foto: Tommy Svensson

Tanken är att låta alla de som har en AppK (räcker med nationell HTP) Volvo oavsett modell att få delta i de tävlingar vi kommer köra 2024 i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och eventuellt Finland. Tävlingarna har antingen fri start eller kraftigt reducerade startavgifter, subventionerade boende etc berättar med som fortsätter.

Vi vill paketera detta som ett riktigt attraktivt paket tillsammans med de redan mycket uppskattade VOC och GrF bilar vi tävlar med. Den gångna helgen nere i Tyska ADAC Stemweder Berg Rally var det massor av publik som  var helt lyriska längs vägarna både på SS och transportsträckor och ville stanna för att ta bilder, autografer.

Nu är han noga med att understryka at detta bara är en  fråga om intresset finns. Runt tio bilar menar han krävs och då kanske även en uppdelning med olika poäng för PV, Amazon, P1800, 142 samt en poängberäkning för alla 240-bilar.

Känner man sig nyfiken får man gärna kontakta mig på 0735271845 eller ted@tedmalm.se

Vid prisutdelningen den 25 november i Linköping kommer det att hållas konferens på dagen och gå igenom och fastställa hur 2024 års säsong skall se ut. 

-Många tävlingar är redan klara med arrangörerna nu skall vi bara tillsammans besluta hur många och vilka tävlingar vi skall ha med, avslutar Ted.

*

Fortsätter med att skumma av lite mer från  helgen och där då inte Jonna Eson Bråde lyckades bli Nordisk Mästare. Detta sedan hon, Jesper Samuelsson och deras Mitsubishi blev kvar i ett ledigt dike i finska ”Kokkola SM-Ralli”. Då ledde Jonna klassen och var strålande sjua totalt när häftigt regn gjorde att hennes bil vattenplanade på SS9. Bilen var i princip oskadad men man lyckades inte backa upp ur diket. Tävlingen vanns av Juha Salo före Teemu Asunma, både med Skoda.

*

I grannlandet Litauen kördes ”Samsonas Rally Utena” där norska supertalangen, 16-årige  Karl Peder Nordstrand med Jørn Listerud körde hem totalsegern. Even-föraren hade en Skoda från SRT och inte ens tio sekunders tidstillägg kunde hindra segern. Tvåa 20 sekunder efter, slutade Vladas Jurkevicius, Skoda medan välkände Egon Kaur var en sekund efter med Ford Fiesta Proto. I Litauen körde även GN Motorsports skånska bidrag, Adam Grahn och Marcus Sundh. 17-åringen från Åhuskärr inledde lugnt men jobbade sig uppåt i det 51 bilar stora 2WD-fältet och slutade som 17:e bil. Nu åker inte Adam hem utan stannar kvar på den sidan Östersjön för att kommande helg köra i Estland och ”Saaremaa Rally”. Då övertar Ditte Kammersgaard högerstolen i rallyt med både grus och asfalt. I klassen har Adam 12 konkurrenter medan det är totalt 170 ekipage som kör deltävling sex i det nationella mästerskapet. Storfrämmande får man också då Ott Tänak sätter Robert Virves som kartläsare i RedGrey Teams Ford Fiesta Rally2. För samma team kör Roberts storebror Gert Virves men detta med en Hyundai. Stort spann från Rally2-bilar till dryga dussinet i ”Lastbilsklassen” där vinnarbilen heter GAZ 51, en Sovjetbyggd bil som är vanlig inom militären.

Foto: Okänd

*

Till nästa år ryktas det att ”Grus SM” ska bli en del av Back-SM som för en skåning aldrig känts högprioriterat, men med nytillskottet blir det kanske ändring på detta. I helgen svarade Lima MS för finalen genom att köra två dagar uppför ”Mattåsbacken”.

Foto: Jackobsson Motorsport

Efter detta får man kanske döpa om till ”Jacobsson-Backen” då familjen från Kolsva med Ford Fiesta R5 dominerade rallyklassen för 4WD totalt båda dagarna. Martin Jacobsson överst på pallen, Ronnie som tvåa och så Hannah på tredje plats. För henne blev det även SM-silver medan Martin fick ett brons. Guldet hamnade hos jämtlänningen Micke Gälliner.

*

Två sträckor kördes dubbelt när Kullings MS körde sitt16:e VM eller ”Vedumsmästerskapet”. Trots lite struligt väder dagarna före, blev det perfekt rallyväder i Vedum. Drygt 70 ekipage  vilket ändå ”Mr Kullings”, Conny Hansson tyckte var lite för få berättar han.

20 stycken anmälda av 93 lämnade återbud, 25 procent vilket måste vara lite av rekord?

Annars var Conny nöjd så när som på den trånga vändningen på nylagd asfalt på SS1/3.

Trixet var att bara ta ut svängen och styra runt, vilket inte alla klarade, dock så blev ju ingen kvar men bland annat fick segrare Melvin backa en gång, förklarar Conny.

Foto: Team Nybe

Hemmaföraren Melvin Bengtsson/Carl Eriksson hade fått förtroendet av Mathias Bengtsson att få låna en av Team Nybes Skoda R5:or.

Foto: Henrik Åkeson

Ett förtroende som han hanterade perfekt vilket innebar totalseger i 4WD-debuten. 21,5 sekunder skilde till 2WD-vinnare och totaltvåan Kristian Johansson/Fredrik Livh, Toyota.

Foto: Henrik Åkeson

Som trea totalt kom Götenes Subaru-åkare Philip och Eilert Ahlstrand. Tvåa i 2WD kom Mikael Eriksson/Martin Svensson i den snygga  Polo 6, runt två sekunder bak Borås-föraren i topp. Bästa 2WD i B-klassen rattades av Trollhättans Joel Norqvist med Mattias Holm vid sin sida i 940:an.

Foto: Henrik Åkeson

Johan Holm/Johanna Haake, Trollhättan satt i tävlingens bästa ”standard-bil” medan Kullings egen Ville och Ralf Larsson körde hem ”Ungdomsklassen”.

*

Här hemma kördes ”Pitan Sprinten” i Abrahamsby där Pierre Skytt hamnade lite spontant. ”Då vi åkte lite i blindo mot HQ så skulle det visa sig att jag själv kört rally just på vägen där Abrahamsby ligger. Eller åkt och åkt, vi bröt sträckan innan och fick ofrivilligt agera publik för ett antal år sedan. Men lördagens Pitan Sprinten blev en trevlig tillställning där Sigtuna RC verkligen gjort ett fint jobb med att samla allt på ett och samma ställe. Start/Mål,/Service/ Besiktning/kärrparkering på samma äng och stor publikparkering på ängen tvärs över vägen som var SS1 och 4. 2an och 3an låg inte allt för långt bort och hade prövats förr som alla fick gott omdöme av deltagarna. Snabbast av alla var efteranmälda Stig Andervang i sin Skoda med sluttiden 11.45.7 från MK Rimo. Tvåan Carl Samzelius Alexander Stolpe körandes för Gotlands MK i Mitsubishi slutade ca 40 sekunder bak Andervang. Opel i topp i tvåhjulsklassen för trimmade bilar. Patrik och Pontus Åhman Almunge MK i sin Corsa slog Tobias Johansson Films MK i Volvo 240 med 4 sekunder.

Foto: Pierre Skytt

Trea blev Rasbo MKs Mats Thorszelius med Jenna Djurström till höger i sin Corsa ytterligare 9 sekunder efter.

– Bilen går bra, vi ska bara justera lite på fjädringen. Men man åker för lite för att hålla rätta tempot, tyckte Mats.

Sonen Theo Thorzselius med Peter Johansson kom tvåa bland ungdomarna i sin Volvo 940 2,8 sekunder bakom vinnarna William och Robert Olsson med VW Golf från SMK Sala. Trea från Skutskärs MS Oskar och Julia Wikström också dom I Golf. Volvo Original tog hem av Niklas och Max Lindahl från Rasbo MK före Filip Nilsson och Sebastian Morsäter från Almunge MK. I Ekonomiklassen var Patrik Karlsson Nicole Westin från Waxholms MK snabbast. Före Kurt och Anton Eliasson.

Foto: Pierre Skytt

Den största klassen med 18 deltagare av de totalt 60 var App K. Här var Krister och Hanna Nordlund vassast i sin fina Escort. För blotta ögat gick det att skönja en bestämdhet i körningen som de andra saknade just där vi stod och tittade. Jonas Wallén med Gunnar Envang Vallentuna MK i Volvo 244 blev tvåa. Femton stycken klassiker kom i mål, däribland var BMC Cooper S åkaren från Billdal i Göteborg, men körandes för Norbergs MC (ursprung Fagersta Norberg) Hans-Åke Söderqvist med Torbjörn Jernberg Waxholms MK körde stabilt och var nöjd med sin insats.

Foto: Pierre Skytt

– Har inte kört sedan Midnattssolsrallyt, bara fyllt olja  och bensin i den lilla bilen, då blir man glad, kommenterade Hans-Åke.”.

7 svar på “Oliver var både snabb och smart i Chile, Tänak tog tung seger, en poäng skiljer i VEC inför finalen ”Marknadsnatta”, AppK kan bli klass i VEC, Jonna missade NM-titel, Nordstrand vann i Litauen, Tänak/Virves i samma bil, familjen Jacobsson dominerade, Melvin segrade i R5-debuten och Andervang körde hem ”Pitan Sprinten”.

  1. Jag kan ha fel, men bommade du inte en internationell svensk segrare, med en Opel nu?
    Hur kan man, som glasögonbehövande, åka från Sverige till Chile utan att ha reservglasögon med sig? Inte ens jag gjorde det när jag var där och då inte som tävlande utan som observatör.

    1. Det är homologerade rallybilar som inte går via Transportstyrelsen utan hanteras av förbundet. De behöver då inte besiktigas på bilprovningen men får å andra sidan inte användas på allmän väg utom i samband med tävling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *