Tack för alla ”Grattis”, Delecour kör Skoda i Monte, Lindholm med influensa hoppas på start i Rally Sweden, mörkt för Huttunen, Greensmith kopplas till Toyota medan Mikkelsen gör så till M-Sport!

Måste så klart och väldigt ödmjukt dessutom, börja med att  tacka för alla grattishälsningar på min födelsedag. Började med att tacka personligen men när antalet grattare översteg 500 på FB insåg jag det omöjliga och därför blir det ett kollektivt jättestort tack! 

*

Trots protest från sambon blir det ändå Motorbloggen om än lite kort, även om hon hellre sett att en mer ”chill” födelsedag så händer lite för mycket för att kunna ”chilla”. I WRC2 bubblar det hela tiden och när Francois Delecour fick ”none” från M-Sport att att hyra en Puma Rally 1 till Rally Monte Carlo så kom Toksport som en räddare i nöden. Det tyska Skoda-teamet erbjöd fransman/rumänen en Skoda av senaste versionen till sitt favoritrally.

Foto. Skoda Motorsport

Det är med stor glädje som jag tillkännager mitt deltagande i nästa Rally Monte Carlo Rally blir med en Škoda WRC2-bil från Toksport WRT där jag ska möta  de bästa förarna i klassen, förklarar Delecour. 

Sabrina de Castelli kommer att vara vid min sida som co-driver för att vi tillsmans ska försöka göra en bra prestation,  tro mig vi kommer att göra allt som krävs!
*

Toksport är onekligen det team i WRC2 som har mest ljus på sig för tillfället och där då Oliver Solberg är väsentlig del av detta som ny i teamet. I år körde Emil Lindholm och Reeta Hämeläinen hem rubbet i WRC2 med en Skoda från Toksport men än är inget klart för en fortsättning 2023. En släng av influensa gjorde att Emil missade att mingla med Tom Kristensson i samband med FIA:s stora prisgala i Bologna. Än värre än att missa att få träffa Tom, tror jag Emil tyckte det var att han även missade snötesterna med Skodan i norra Finland på grund av influensan. Istället klev Kris Meeke in i Skodan och fullföljde det Emil missade.

Foto. Toksport WRT

  Nu hoppas Emil att han får förtroende att fortsätta på samma sätt 2023 och där rollen som testförare är en del. 

Det verkar så även om inget är överenskommet ännu, men det sker troligen inom de närmaste dagarna, förklarar Emil.

I hans värld är det debut i Rally Sweden som gäller för honom och Reeta. Nu väntar han bara på att bli helt frisk och att få fira jul med familjen vilken är viktig för honom. 

Jag är en julmänniska, så jag ser redan fram emot det. En paus på ett par veckor kommer att behövas. Om jag bara kunde bli av med den här influensan…

*

En som verkar ha större problem än en influensa om man ser till det tävlingsmässiga, är landsmannen Jari Huttunen. Lite flipperkula över Huttunen som efter ha blivit Polsk Mästare med samma Hyundai i20 R5 som Tom Kristensson använde för att upprepa bedriften i år, har det var hit och dit för 28-åringen.

Foto: Jairi Huttunen Racing

I år avslutade han som förare hos M-Sport i WRC2 men den tiden lär vara förbi. 2023 finns ingen plats för honom där istället Adrien Fourmaux och till en början Gregoire Munster blir Richard Milleners vapen för att betvinga Skoda-gänget i WRC2. Faktiskt lite synd om honom då jag hela tiden har en känsla av att han kommer in lite ”fem i tolv” i allt…

*

Håller fast vid M-Sport Ford där ryktet att Gus Greensmith sneglar åt Takamoto Katustas Yaris Rally1 växer sig allt starkare. I de tävlingar där Sebastien Ogier inte nomineras för Märkes-VM är det ”Taka” som ska köra bilen och då blir hans bil ledig och där kan det bli ”Grönsmeden” som övertar ratten. Foto: M-Sport Ford

Att pappa Greensmith pumpat in icke oväsentligt ekonomiskt bidrag till M-Sport är ingen hemlighet och enligt källor lär samma summa räcka för typ fem-sex starter under Jari-Matti Latvalas tält. Nu väntar alla på att ”Entry List” till Rallye Mone Carlo ska släppas för att se hur WRC 2023 kommer att se ut. Skulle Greensmith inte finnas med som M-Sport Ford-förare är nog chansen stor att det blir debut med Toyota i Rally Sweden…

*

En del vill även påskina att Andreas Mikkelsen som inte verkar så involverad i Skodas testprogram, kan hamna hos M-Sport. Visserligen tog han nya Rally2-Skodans första seger i Lausitz-Rallye men därefter har det varit tyst.

Foto: Skoda Motorsport

Källor inne i Monaco gör gällande att M-Sport anmält tre bilar och där då Ott Tänak och  Pierre-Louis Loubet kör två av av dessa. Att Mikkelsen skulle vara aktuell för Puma-tre är kanske inte helt gripet ur luften.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *