Fourmaux och Munster i WRC2 för M-Sport Ford, Delecour fick inte hyra Puma till Monte, ny ”näsa” på Hyundai, Lima ensamt med nästan dubbelt så många anmälda som resten och Södras DM klart och med grus som final i RS!

Med Oliver Solberg i WRC2 och Skoda försvann en tänkbar förare för M-Sport Ford i WRC-klassen. Dessutom är det  klart att Adrien Fourmaux lämnar för att precis som Oliver, göra omstart i WRC2 i en officiell anmälan med Fiesta Rally2 från M-Sport. Klart är att fransmannen får värma upp i Österrikes traditionella rallyöppnare ”Jänner Rallye” den 5-7 januari i en likadan Fiesta med kartläsare Alexander Coria.

För en stund sedan avslöjade M-Sport Ford vem Fourmaux får som ”side kick” i jakten på WRC2-titeln och det blev faktiskt en liten överraskning. I Rally Japan tog luxemburgaren Gregoire Munster en överraskande WRC2-seger med Hyundai i20 Rally2. Hela året har det också varit Hyundai som gällt för 23-åringen och för bara någon vecka sedan spekulerades det i att pappa Bernhards team ”BMA”, även skulle ta över Hyundais WRC2-satsning efter Tänaks RedGrey Team. Nu ställs allt på ända när Gregoire ska köra Ford Fiesta först och främst i Rally Monte Carlo men som kan följas av fler starter.

Foto. M-Sport Ford

Planen är att köra många tävlingar med Fiesta och skaffa erfarenhet från tävlingar jag redan kört men även för mig helt nya, förklarar Munster.

Jag måste så klart lära känna bilen först men sedan förväntar jag mig fina resultat!

Teamchef Richard Millener är glad över att ha fått Munster i teamet och är övertygad om att detta blir framgång för både honom och M-Sport.

Han gjorde en fantastisk tävling i Japan som vi hoppas få se mer av i Monte!

*

I dag stänger anmälan till Rally Monte Carlo och så här långt ser det ut som att M-Sport Ford kommer med enbart två bilar till start. Redan i förra veckan förklarade teamchef Richard Millener att det skulle bli svårt att hitta ekonomi för en start för Sebastien Loeb i Monte. Inget tyder heller på att försöken att ändå göra så, burit frukt så därför är det troligen bara Ott Tänak och Pierre-Louis Loubet som får samsas under de blå tälten. 

Foto: Privat

En som jobbat stenhårt för att även få plats där till Monte var f.d WRC-förare Francois Delecour som de senaste åren kört i GT-klassen med en Alpine A110 Rally. När 60-åringen tlll slut fick ihop paketet fick han till svar från Dovenby Hall att det inte fanns någon bil att hyra till Monte. Onekligen lite förvånade med tanke på att teamet tidigare hanterat dubbelt så många Pumor som nu verkar bli fallet. Att Delecour är besviken går inte att ta miste på, men han har ändå inte gett upp hoppet om en start i sitt favoritrally som han vann 1994 med en Ford Escort Cosworth.

Foto. M-Sport Ford

-Mitt team och jag jobbarvidare  för att hitta en lösning för att köra mitt ”hjärterally” under bästa möjliga förhållanden!

Ändå kanske ett smart drag att fokusera helt på Förar-VM för Tänak och Loubet och strunta i Märkes-VM. Här är man redan på förhand slagna av Hyundai och Toyota som mönstrar fullt i alla tävlingar. Återstår att se vad som händer med Gus Greensmith där M-Sport uppger att nya förhandlingar ska ske de närmaste dagarna. Med andra ord blir det svårt för honom och Jonas Andersson att få till start i Monte innan man stänger ikväll.

*

Både Toyota och Hyundai hoppar över de normala Monte-testerna i december och istället går man direkt på att förbereda för Rally Sweden. I ett snötäckt Finland körs det nu för fullt och av rapporter därifrån, verkar de flesta av teamens förare få möjlighet att känna på bilar, däck och underlag.

Foto: Okänd

Hyundai sticker ut med en del nya ”wings” och andra plastbitar för att förbättra aerodynamiken på i20 Rally1. Nu ser jag ingen större skillnad mot utseendet i år men nördarnas falkögon pekar ut bland annat en längre ”näsa” på huven som ska ge bättre ”down force”.

*

Om bara tre veckor är det rallypremiär i SverigeSupercupen drar igång med ”Tierpsrundan”. Om 14 dagar stänger anmälan och så här långt är inte intresset på kokpunkten precis med 24 namn i listan. Kan förstås finnas en viss skepsis mot vinterrally så långt söderut men MK  Tierp rapporterar fina förhållanden på de fem sträckorna. På bilder därifrån syns tjockt snötäcke vid sidan av sträckorna och på dessa is och packad snö. Helgen efter den 14 januari är det MAS Rallycup och Klassiska Rallycupens tur att göra årsdebut i Jämtland och ”Reaxcer Rally”. Lite mer namn i listan men ändå inte dramatiskt många fler, 37 anmälda.

Foto: Fredrik Värnebjörk

I A-4WD mönstrar Team Nybe hela Skoda-styrkan med Fredrik Åhlin, Jonas Åkesson och Albin Nordh. Tufft motstånd lär bjudas av Patrik Sandell med Staffan Parmander vid sin sida i en Skoda R5.  Samma dag är det VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien i Torsby och ”Finnskogsvalsen”. Här ser det tråkigt nog sämre ut med bara nio anmälda. VOC:arna dominerar och bara en enda anmäld utanför Volvo-gänget.  I ”Hälsingerallyt” den 21 januari är det återigen Klassiska Rallycupen som är i elden men nu ihop med Supercupen och 1300 Rallycup. 26 anmälda med två Citroén-åkare som ”Funktionärsbilar”, Tomas Bergman/Ida Liedberg Granberg och Stefan Hedström/Jesper Jonsson som kompletteras av Fordduon Daniel Jonsson/Jack Ernstsson, Ford Escort. Takten på anmälningar har lugnat ner sig en aning för Rally Lima men som ändå ensamt lockar ungefär lika många som resten av vinterns övriga ”stortävlingar”. I dag är snudd på 120 anmälda och där 2WD är klart störst med runt hälften av de SM-sugna.

Foto: Tommy Svensson

I andra änden av listan finns då ”Internationella 2WD” med nio anmälda och så ”Standard” vars SM-status även till nästa år ser ut att bli ifrågasatt med i dag sex anmälda. Oerhört tråkigt att inte fler tar till vara möjligheten att känna på en SM-tävling med allt vad det innebär. Nu går det ju inte att under hot tvinga folk att köra SM men att det i vårt avlånga land inte går att få till åtminstone dubbelt så många, är väldigt konstigt. Eller är det egentligen detta, kanske istället fullt logiskt då merparten väljer att tävla med ”Standard-bil” av kostnadsskäl. Att då  betala startavgift som är tre gånger en DM-tävling gör nog att många med automatik väljer bort. Mitt förslag vore att just den här klassen borde ha halverad avgift för att locka fler och dessutom är det inte precis GruppF-bilar som sliter mest på vägarna.

*

Passar då bra att trappa ner till just DM och där Södra BF nu släppt regler och tävlingar för 2023 i både Rally och RS. Inga dramatiska regeländringar och att 4WD inte längre har en egen klass att ta poäng i är redan känt. Istället får förarna här plocka poäng i totalresultatet vilket inenbär att man måste placera sig på ”Topp-10” för att få poäng. Annars är det tre bilklasser, ”Trimmat-StandardA-StandardB” där ”StandardA” i princip är Grupp EGrupp N-bilar under 1400 kubik i dag är väldigt sällsynta. I mer omdiskuterade ”StandardB” väljer Södra att fortsätta att blanda VOC med åtminstone på asfalt vassare Grupp F. Något som lär göra att VOC-bilar även till nästa år blir sällsynta i RS-DM. På tävlingssidan avslutas året med två sprintar, Temahallen Grussprint och AMC-Sprinten och där den sista i hop med Rally Karlshamn körs utan noter.

Foto: Kristian Lindberg

Inte heller i RS-DM dräller det av nyheter utan följer stort sett årets regler. Nytt är dock att det även blir grus för asfaltåkarna då AMC-Sprinten  den14 oktober innebär DM-avslut för både Rally och RS. Då en deltävling får räknas bort av de åtta totalt finns nog en viss risk att ”asfaltlovers” avstår Arlövs DM-bidrag dit räknas dock inte SMK Hörbys Anders Östberg som gärna tar en sladd med 940:an …

*

Med detta avslutas veckans Motorbloggen och i morgon lördag blir det ”time out” då social aktivitet väntar…

Trevlig helg

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *