Svenskdag i Barcelona, Ekström vann och leder RallyX-VM och lite uppsop från helgen.
När man kommer tillbaka från en intensiv helg som denna i Barcelona är det alltid lika svårt att sålla bland helgens alla motorsporthändelser, mejl, facebookmeddelande och bilder som kommer till Motorbloggen. Tack och lov var det ingen krock med WRC för då vet jag inte riktigt hur jag skulle få rätsida på allt. Väljer som vanligt att lägga det mesta bakom mig och se framåt, men några återblickar kommer ändå.
*
VM-deltävlingen på Cirquit de Catalunya såg ut att bli en verklig svensk framgångssaga fram tills Volkswagen RallyRX Swedens Johan Kristofferson blev av med sin välförtjänta tredje plats. Detta efter i mitt tycke ett mycket tufft domarbeslut mellan Johans Polo och Timur Timerzyanovs Fiesta. Live såg det inte som något speciellt men uppenbarligen tycktes det annorlunda i domartornet. Den mer konspiratoriskt lagda skulle till och med kunna hävda att det var kompensation för den felaktiga svartflaggan i Kanada till ryssen som sedan gav Timmy Hansen en seger. Men nu är jag inte lagd åt det hållet så något annat måste ligga bakom, kanske domarna hade en bättre vinkel än alla vi andra runt banan, vad vet jag?
Den tidigare finaltrean Kristofersson erkände att man hade kontakt men inte av den grad att han borde bli utesluten.
– Tyvärr var jag där och touchade honom lite i inbromsningen. Jag önskar att det aldrig hänt för enligt mig hade han ändå drivit ut i svängen och jag fått luckan på innern. Men det är självklart svårt att bevisa, konstaterade Johan.
En tröst i bedrövelsen var att han ändå stärkte sin tredjeplacering i VM även om han tappade de fyra poäng han fått utan uteslutningen. Nu är han fem poäng före fyran Andreas Bakkerud, som inte kom till final. Även i teammästerskapet förstärkte Volkswagen RX Sweden sin tredjeplats och är nu 13 poäng före närmaste konkurrent.
*
Anton Marklund i likhet med alla de andra i första körningen av Q4 drabbades av ett märklig beslut när banan vattnades. Plötsligt blev det såphalt och Anton konstaterade att det kändes som att ” köra Volvo PV med sommardäck på en isbana”. Ni vet jag inte hur stor erfarenhet Anton har av detta men jag förstod i alla fall vad han menade, noll fäste med Polon. Hela heatet var runt tio sekunder långsammare, både han och Ken Block rasade men till ingen nytta, någon omkörning blev det inte och därmed var båda ute. Anton menade efteråt.
– Att jag återigen blir ett offer för omständigheterna gör mig taggad inför kommande deltävling som avgörs i Riga. Till den tävlingen kommer också min nya tävlingsbil att vara klar. Vår testbil, som jag kört i de två senaste deltävlingarna, har inte varit kompis med mig…
Dock kunde både Johan och Anton trösta sig med att man fick finfrämmande i tältet när kartläsarelegenden Luis Moya dök upp. Moya var som vanligt lika intresserad av allt i motorsport, stort som smått lyssnade när de bägge VW-åkarna berättade om sin sport. Men när spanjorens sedan vände sig till mig blev jag väldigt förvånad.
– ”And you my friend”, har du kört något med Volvon i år?
OK,vi träffades i Monte Carlo där jag berättade för honom om Silver-VOC:en, men att komma ihåg detta var onekligen imponerande.
*
Medan det var lite moll i Volkswagens tält var det klackarna i taket tvärs över gatan hos EKS och Mattias Ekström som vann hela skiten och gick upp i VM-ledning. Fjärde segern kom i årets nionde deltävling och nu är Mattias med bara tre tävlingar kvar, ledare med tio poäng före Petter Solberg. Redan innan helgen var Barcelona en av Mattias favoriter och den känslan ändrades så klart inte efter segern.
– En otrolig helg och nu gillar jag Barcelona ännu mer, menade Mattias som tillskrev sin seger åt gänget som sköter hans Audi S1.
– De här fantastiska killarna gjorde ett bra jobb som gjorde att vi kunde säkra många viktiga poäng.
När så officiella välgörenhetspartnern, norska ”Drive for life” trillade in i EKS-tältet med en hel grupp sjuka och föräldralösa barn blev stämningen minst sagt uppsluppen med en glad Ekström i centrum.
*
Hos Peugeot Team Hansen var det också glädjeyra, först säkrade lillebror Kevin EM-titeln och några minuter senare klev Timmy Hansen upp på pallen för att ta emot pris för andra platsen. Vet inte om Marcus Grönholm gav några bra tips innan finalen, men bra gick det för Peugeot-åkaren. Inför Riga ligger Timmy sexa och har fortfarande chans på VM-medalj med lite flyt…
*
Lika glatt var det inte hos Petter Solberg som missade finalen och VM-ledningen vilket gav en frustrerad världsmästare. Även Petter var kritisk till att det vattnades inför Q4.
– Vi var med i kampen om topplaceringar i de första heaten som borde säkrat ett bra startspår i semifinalen. Men vattningen innebar att det ”ble et gjørmerace” för oss som startade i de första heaten, menade en förgrymmad Petter.
– Det är inte bra för sporten när så här orättvisa beslut påverkar kampen om VM-titeln!
*
Som ni förstår finns det hur mycket som helst att skriva om efter en helg i hetluften, till exempel att Ekströms däckansvarige Tony Hildingsson, Sölvesborg firade sin 50-års dag med att byta hjul på Vinnar-Audin. Andra delen av den ”skånska” ( kul Tony, att bli upphöjd till skåning som en försenad 50-års present) mekaniker-delen Joakim Nilsson var på hemmaplan och låtsaskrigade som den hemvärnsprofil han är (?). Hans plats togs i helgen av gotlänningen Daniel Johansson som i likhet med övriga i EKS har mycket rallyblod i ådrorna…
*
Hos Petter Solberg stod Staffan Andersson, Glimåkra och kollade växellådan i Cittran. Med ficklampan i hand sökte han efter minsta lilla underlighet som kunde äventyra VM-poäng. Klockan var runt 20.00 och jag frågade när är ni då klara med allt?
– Någon gång efter midnatt, svarade Staffan.
– Visst är det glamouröst att meka rallycross eller vad tycker du…
Förstår nu en annan mekaniker i ett annat team som eftersökte ett FIA-beslut, så klart med glimten i ögat.
– Det skulle varit parc ferme efter sist kvalheatet så vi kunde ta det lite lugnt istället för att skruva hela kvällen?
*
Väldigt många svenskar på plats i solen och jag sprang på fler kända ansikten, bland annat f.d kartläsaren Ulf Göransson, Olofström som var på palats för andra året i rad.
– Traditioner ska man vara rädd om, förklarade Ulf något jag hade svårt att säga emot på…
*
Från rallyfronten kan noteras att Fredrik Åhlin bröt på Isle of Man och att DMACK:s Elfyn Evans vann och blev Brittisk Mästare. Samma status men i den nationella klassen åtnjuter nu Trollhättans Mitsubishi-åkare Robert Blomberg och Lasse Anderson.
I Junior-avdelningen körde Sindre Furuseth/Jim Hjerpe in som tvåa i mästerskapet medan Mattias Adielsson/Andreas Johansson slutade trea. Vann gjorde Robert Duggan och precis som Adielsson körde Duggan Vauxhall Adam.
*
I Kolsvarundan tog Eddie Hörbing andra raka segern i Svenska Rallycupen. I par med Björn Nilsson vann han nu näst sista deltävlingen med 19 sekunder före Kolsvas Ronnie Jakobsson och Markus Theorin.
R2-seger blev det i 2WD där MK Kopparbergs junior Jacob Jansson med Johan Lövgren till höger i Ford Fiestan. Daniel Damberg, tvåa och därefter Robert Andersson och Tomas ”Lången” Pettersson.
*
I C4-Specialen visade Jocke Grahn/Rickard Nilsson att jag hade fel när jag inte trodde att en R5-Fiesta skulle funka inne på det knixiga området. Istället flög Jocke fram mot seger medan lite mer oväntat Stenungsunds Bjarne Rutgersson var tvåa och vinnare i 2WD-klassen. Trea totalt och full pott i DM och säkrat guld blev det för Rolf Grybb.
Som väntat blev det tuff fajt om sista platsen i A-VOC men där Tyko Nilsson gick segrande ur den striden. Silver-VOC:ens ”vikarie” hade 22 sekunder upp till förste ”förloraren” Leif Axelsson som fick ta emot första priset före Rickard Fors i sin comeback. Snabbaste VOC blev som vanligt Peter Vestlund medan Jonas Hansson tog sjunde raka C-segern.
För Roland Brorsson blev det en tredje placering men på bekostnad av en backspegel, repor i lacken, tappad grill med mera. Verkade precis som han inte alls fattade grejen lika bra som Tyko, men så har alltid kranförare varit lite smartare än gamla televerkare…
Hampus Larsson behåller ledningen i Asfaltcup men det hårdnar inför de två sista deltävlingarna, Daniel Ekdahl och Rolf Grybb vill även dom vara med!
Så där ja, nu känns det som att jag är åtminstone lite grann i kapp.
*
Dagens bilder: Tommy Svensson- Henrik Åkeson-Kristian Lindberg