Inställt i Askersund, Sukkor för Barncancerfonden, RallyX i Barcelona, tufft i C4-Specialen och Fordskåp i racingkostym.

Ingen direkt högoddsare att Rönne MK tvingades ställa in sin tävling Rally Askersund som skulle ha körts den 24 september. Klubben skriver, ” Det är med sorg som vi meddelar att vi för första gången på 22 år måste ställa in våran tävling. Men med 55st anmälda (+2st föråkare) och 12st betalda anmälningsavgifter när anmälan stängde såg vi inget annat val än att kasta in handduken.”.
Klubben menar att det är de stora antalet tävlingar samma helg bland annat Sydsvenska Rallycupen med Rally Blekinge, gjorde att inte tillräckligt många ville åka i Askersund. Även om klubben dessutom fullt förståeligt, var snabba att ställa in har man inte gett upp som rallyarrangör. Man lovar att komma tillbaka vilket i sig är lovvärt. Det finns tyvärr redan alltför många tappade rallysugar i arrangörsleden…

*
I helgen körs dock Malmtjärn Runt i trakterna kring Hofors och där 1300 Rallycup kör sin åttonde deltävling. Den här gången premierar ”Sukka-gänget” Barncancerfonden på initiativ av cupsponsorn HiQ och VD/rallyprofilen Lars Stugemo. Alla bilarna kommer att ha Barncancerfondens logga på framrutan istället för HiQ. Målet är att samla in 30 000 kr till fonden innan årets slut och just nu finns 13 000 kr på kontot. Varje startande bil kommer även att sätta in 500 kr i fonden vilket bidrar med ytterligare 7 500 kr. Om man vill vara med och stödja Barncancerfonden genom 1300 Rallycup så gå in på vår hemsida http://www.1300rallycup.se/index.shtml följ instruktionerna och lämna ditt bidrag.

*
Som jag skrev i förra veckan var det enligt vissa lite oklart hur DM-reglerna i rally för Södra BF skulle tolkas då det hävdades att man skulle ha fått poäng i minst fem tävlingar för att få räknas in i DM-tabellen. Något som gjorde att i stort sett hela DM-toppen i Klass R3 var väck från guldstriden då samtliga inte hade så många tävlingar med poäng. Nu har Södras SGA Patrik Persson rätat ut frågetecknen och förklarar hur det ligger till. Anledningen är att två DM-tävlingar ställts in, och båda i Småland, Ljungby och Vimmerby. Därmed försvann andemeningen med skrivningen om ”fem tävlingar med poäng menar Patrik.
Det översta stycket fungerar om alla åtta tävlingarna nu hade genomförts, nu blev två inställda och då får man titta och då står det, sex tävlingar eller mindre räknas alla, förklarar Patrik.

*
BloggKristofferssonRedan här kan jag meddela att det inte blir någon mer Motorbloggen förrän på måndag den 19 september och anledningen till min ”time out” är att jag i helgen åker till Barcelona och Rallycross-VM/EM. Onekligen en spännande deltävling där frågan är om Johan Kristoffersson i Volkswagen RX Sweden konserverat toppformen från Loheac? Eller kommer Petter Solberg, VM-ledare och Mattias Ekström, tvåa åter in i matchen på spansk jord?
Vi siktar uppåt, säger Johan som är trea i VM-tabellen och hävdar han är i vassare form än både Petter Mattias.
Gapet till Petter och Mattias krympte rejält i Frankrike vilket också visar hur fort det kan gå i den här branschen. Därför gäller det att hela tiden vara på tå och det känns det som vi är. Vi är på hugget, lovar Johan.
Sett till de två senaste deltävlingarna är Kristoffersson den förare som samlat mest poäng. 52 har det blivit. Näst bäst är Andreas Bakklerud med 47. Motsvarade siffror för Solberg och Ekström är 44 respektive 34. I fjol blev Johan tvåa bak Solberg på rallycrosslingan i anslutning till F1-banan
Vi var snabba där i fjol och sedan dess har vi tagit ytterligare ett steg i vår utveckling. Men det har andra också gjort och jag räknar med att det blir en tuff fight om semifinal- och finalplatserna!
Anton Marklund i den andra RX Polon har haft en dåligt uppladdning inför Barcelona.
Jag blev matförgiftad för några dagar sedan och blev så dålig att jag blev inlagd på sjukhus där jag fick både dropp och antibiotika. Som mest hade jag 40 graders feber och jag tappade fyra kilo i vikt, säger Marklund.

*

2016 FIA World RX Rallycross Championship / Round 08, Loheac, France, September 2-4 2016 // Worldwide Copyright:Tony Welam/EKS/McKlein

Mattias Ekström tappade både luften i däcket och VM-ledningen i Loheac och är fast besluten att ändra på detta i helgen.
Härifrån har jag lite bitterljuva minnen från senast, då var vi supersnabba hela helgen men ett misstag i semifinalen gjorde att det inte blev någon final, minns Mattias.
Audin har utvecklats ytterligare vilket han menar känns bra och inför Barcelona som han verkligen gillar, kommer fler mindre förbättringar.
Detta är en av höjdarna vid sidan av Loheac och så klart Höljes!

*
BloggGrahn kopiaSamtidigt som Johan, Petter och Mattias och resten av rallycrossarna kämpar ur min synvinkel iallafall, under en het spansk sol är det dags för RS-DM/Asfaltcup i Kristianstad. C4-Specialen körs ute i Åsum, granne med VM-banan Åsum Ring med 58 bilar i startlistan. Det är väldigt svårt att plocka en vinnare på den knixiga asfaltslingan. På pappret sitter Joachim Grahn i tävlingens vassaste bil, den R5-Fiesta som GN Motorsport har för uthyrning. Frågan är dock om den kan göra sig själv rättvisa inne bland husen på det f.d militärområdet A3? Tror att fjolårsvinnaren Mats Lundahl, Svedala som verkligen inte haft flyt under året kan bli tuff med den uppfräschade men gröna BMW M3:an. Tuffa utmanare är Opel-duon Rolf Grybb, DM-ledare och förra helgens vinnare Joacim Kristiansson, Ascona respektive Corsa. Kanske alla får ge sig för SMK Hörbys Robin Svensson som var den som bäst utmanade Joacim i Dalby, fram tills en drivaxel började konstra. Med en Peugeot i form får resten av startfältet det svettigt vågar jag lova och detta även om inte sommaren håller i sig till söndag…
Med Silver-VOC:en i garaget blir det tufft i A-VOC om vem som ska bli sist. Ingen i gänget Tyko Nilsson, Erik Andersson, Roland Brorsson, Leif Axelsson eller come backande Hörbyföraren Rickard Fors har säkert någon större ambition att ersätta mig men oavsett detta, någon måste ändå kliva bak…
Först start i Åsum klockan 10.00.

*
BloggFordVad sägs om att göra om arbetshästen Ford Transit Courier till en travare eller rättare sagt racerbil? För företaget System Edström Racing var detta inget konstigt och på Teknikens Världs trackday på Mantorp på söndag kör man två ”skåpbilar” med racingstuk. Courier-projektet startades av Ulf Neumann från bilinredningsföretaget System Edström. Tanken var att göra något nytt som ingen tidigare gett sig på.
 Vårt Courier-projekt kom till då vi ville göra något annorlunda. Vi har länge sponsrat bland annat Greg Hancock, flerfaldig världsmästare i speedway, så motorsport är något som ligger varmt om hjärtat. Vi tänkte att vad är roligare än att kolla på proffsen som kör? Jo, att köra själv, säger Ulf Neumann.
Den unika transportbilen har försetts med en rad olika racingdetaljer, men även en del riktiga specialdelar då detta inte är en bil som racingkonverteras i vanliga fall. Avgassystemet från Ferrita är specialgjort, likaså buren. Invändigt är skåpet tomt och det har satts in racingstolar med 4-punktsbäte. Chassimässigt har bilen sänkts och fått större fälgar och R-däck. Den lilla 1,0-liters EcoBoost-motorn har trimmats till 146 Hk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *