Svårt med boende till Rally Sweden, PG klar med Polo i RallyX-VM och nytt rallystopp från militären!

Känns bra att Karlstad verkat ha fattat grejen med att landets största sport event Rally Sweden faktiskt har staden som centralort. De senaste åren, i synnerhet sedan Sandgrund landets en gång ”dans-Mecka”, tvingats lägga ner har det kvällstid bitvis varit ökenstämning i Vänerns pärla. Nu ska det bli ändring och inte bara Superspecialen ute på Färjestadstravet ska fixa rallystämning, utan även på Stora Torget ska det märkas av att det är ”rally i sta ´n”. Bland annat kommer det att visar rally på storbildskärmen som annars mest används i samband med målgången på söndagen.
Både torsdag och fredag går också gratisbussar från torget till Färjestadstravet. Även på på lördagen försöker man att locka nya besökare med fokus på barnfamiljer och andra normalt som inte tar sig ut i rallyskogen. Stora Torget blir en av åtta arenor som rallyt satsar lite extra på för att locka nya åskådare.

*
BloggPolo kopia 2Har du tänkt åka upp och kolla in Sebastien Ogier & Co live och ännu inte bokat boende är det minst sagt hög tid. Drygt 3 000 bäddar fördelat på 1545 hotellrum finns att tillgå i Karlstad, merparten är nu uthyrt. Det stora problemet är Hagfors där det är betydligt färre antal bäddar och där merparten av både besökare och team vill bo. Anledningen till det extrema trycket i Hagfors är att rallyts parce fermé ställer till det, teamen vill inte åka hela vägen ner till Karlstad för att sova.
– Allt kommersiellt boende som finns går åt till teamen, och det räcker ändå inte till. Det här är ett gigantiskt problem och teamen accepterar det inte som det är nu, berättat Glenn Olsson på vd Svenska Rallyt.
Nu befarar Olsson att om inte fler hotellrum fixas hänger WRC-statusen löst från 2017. Att flytta rallyt närmare Karlstad där det finns bäddar är ingen lösning enligt Olsson
Där kan vi inte garantera snö på samma sätt som i norra Värmland.
En svår nöt att knäcka och Olsson är bekymrad för framtiden.
Vi är den enda arrangören i hela VM som inte kan garantera boende för alla team och journalister, och det får vi jättemycket kritik kring varje år!
Nog vore det för dj-ligt om rallyt som ridit ut många stormar med allt från bensinkrisen 1974, Norge-flytt och inte minst mildväder ska fällas av att det inte finns tillräckligt med hotellrum…

*
Idag lyckades Mads Östberg sy ihop säcken vilket borde göra alla norska rallyfans överlyckliga. TV-kontraktet som säkrar visning av WRC även i norsk television är säkrat. På Twitter skriver Mads.
Happy and proud to announce that the WRC is back on Norwegian screens this year! TV-deal signed today!”.
Snyggt jobbat Mads, följ nu upp med en pallplats i Rally Sweden så att även dina egna landsmän kan jubla framför tv-apparaterna nästa söndag…

*
Blir tunt med Citroén i WRC-delen av Rally Sweden, igår berättade jag att Juho Häninnen inte fick ihop budget för sin privata Citroén-start. Nu meddelar även Yuri Protasov att han byter från DS3 WRC som han körde i Monte Carlo tillbaka till M-Sport Fiesta. Någon anledning till bilbytet har jag inte lyckats hitta.

*
Läser FB att munvige Totto Höök efterlyser gamla och nya nyheter inför Rally Sweden, Totto skriver: ”Jag kommer att jobba som bisittare på Svenska Rallyt under den historiska delen. Tips, anekdoter, svagheter och styrkor hos olika deltagande förare som deltar emottages tacksamt på mail eller PM. Gärna sånt som inte är så vida känt är intressant. Min mail är tottohook@telia.com. Tack på förhand och vi syns i skogen. Mvh Totto Höök”.

*
En annan gammal rallyräv är Bror Danielsson som meddelar att han kommer att köra sponsorer i samma Opel Kadett GT/E som jag visade i annonsen häromdagen. Då blev Bror tvåa efter Stig Blomquist och året var 1977.
-Kanonkul, konstaterar Bror,.
Rean nu på lördag visar Bror upp bilen och kanske även sin Escort MK 2 på ICA klockan 12.00 (utgår att från att det är i Karlstad?).

*
BloggEmilMer Opel, idag visar man hur Emil Bergkvists Opel Adam kommer att se ut under Rally Sweden. Tuff design…

BloggDMACK*
DMACK fortsätter sin satsning i WRC 2 både som däckleverantör och med eget WRC2-team. Två Fiestor, varav Jari Ketomaa kör den ena i Rally Sweden med kartisveteranen Kaj Lindström i högerstolen. Därefter fortsätter man med Rally Mexico och Rally Argentina direkt efter Värmland.
Bil nummer två körs av esten Sander Pärn med walesisk co-driver, James Morgan som vann DMACK Fiesta Trophy 2014. Priset var just WRC2-styrningen 2015.

*
BloggPGI dag presenterades PG Andersson som en av förarna i Marklunds Motorsports RallyX-Polo i årets VM. PG hade nästan gett upp hoppet när Jan ”Macke” Marklund, teamchef för Marklund Motorsport ringde.

Macke ringde mig i måndags och frågade om jag var intresserad av att köra för VM-guld i en av deras bilar, berättar P-G märkbart nöjd.
 Frågan behövdes inte ställas två gånger, redan samma dag skrevs kontraktet på berättar den f.d. Juniorvärldsmästaren i rally.

– Går inte att beskriva hur otroligt glad och tacksam jag är över den här chansen. Att få gå in och köra VM för ett så här professionellt, kunnigt och vinnande team känns enormt kul.
Marklund Motorsport slutade efter en tät och jämn titelfight tvåa i fabriks-VM i fjol.

*
Den skånska Goodwood-kopian ”Knutstorp Revival” blev succé trots att det tidsmässigt kolliderade med Kristianstads 400-årsfirande (obs. ironi). Någon fortsättning på Söderåsen i år blir det inte men väl i Karlskoga i klassiska Velodromloppet omdöpt till Oldtimer Grand Prix. Här möts
300 klassiska racerbilar, racerstjärnor och bilnostalgi på högsta nivå den 12-14 juni. Återigen är det racinglegenden Picko Troberg som ligger bakom och förutom det ”vanliga” startfältet kommer det även att köras lådbilstävling för unga, Formel Trä.
Gran Turismo i StockholmPrecis som på Knutstorp är förebilden Goodwood Revival i England som varje år samlar rekordpublik, kända racerstjärnor och klassiska racerbilar.
Nu tar vi nästa steg och utvecklar det legendariska Velodromloppet till Oldtimer Grand Prix som blir det största racingevenemanget någonsin i Sverige för historiska racerbilar och motorstjärnor, lovar Picko.
Loppet blir en exposé över tidernas främsta och mest legendariska racerbilar, Ford GT40, Bugatti, Ferrari, BMW, Ford Escort, hundkojor, formelbilar och veteranbilar, och med många av motorstjärnorna från förr bakom ratten.
Vi är oerhört glada över att Erik Berger, som fyller 90 år och fortfarande är aktiv på hög nivå, ska köra sin Ford Escort här i Velodromloppet, som han dessutom vunnit flera gånger, säger Picko.
Lådbilstävlingen som körs i samarbete med Barncancerfonden hoppas Picko mycket på.
– Den tävlingen är till för alla som vill bygga sin egen lådbil och den brinner jag extra för, säger Picko Troberg, som har låtit sin lådbil med föraren Niki Låda turnera i Sverige.

*
Då klev Fortifikationsverket in på rallybanan igen och tyvärr med samma trista attityd som vanligt. Nu är det uppe i Umeå som man sätter sig på tvären när det ska arrangeras rally på militärens övningsområde. Dock har myndigheten gett tillstånd till ett annat arrangemang, terräng och gyttjebrottningen ”Thoughest” på samma område som det var tänkt att köra rally. Gyttjebrottarna är glada så klart och skriver på hemsidan” I-20 området i Umeå är centralt beläget med varierande terräng och stora ytor vilket är de perfekta förutsättningarna för att skapa en grym hinderbana”. Militären satte dock upp visa krav på gyttjeentusiasterna, bland annat ”att de vet vad de ska göra vid eventuell upphittad oexploderad ammunition.”. Känns faktist som att rallybesökare även de skulle kunna fixa dessa krav…

*
Klart att man som rallylover blir besviken gång på gång över Fortifikationsverkets extremt tråkiga inställning till motorsporten. Frågan är dock om de ens är medvetna om vilka problem man orsakar sporten med sin trista inställning? Är där på förbundsnivå någon som talat om för myndigheten hur viktig vägfrågan är för vår allt mer regelomgärdade sport? Vet inte hur många gånger jag hört/läst att SBF jobbar med frågan, kunde vara intressant att få reda på hur långt och mycket som kommit ut ur det här jobbet…

*
BloggMonte DKJens Gandrup och Kristian Flensbak från Odense blev bästa nordbor i Rally Monte Carlo Historic, tia av 325 startande.Näst bäst blev Toni Hansen och Per Brodersen med slutplacering som 22:a.
Slutställningen blev:
1. Piero Lorenzo Zanchi/Giovanni Agnese – VW Golf GTI (4 527 pts)
2. Raymond Durand/Sébastien Chol – Opel Kadett GT/E (+ 87 pts)
3.Ernst Jüntgen/Marcus Müller – DKW F12 (+ 706 pts)
4. Raymond Horgnies / Christophe Hayez – Porsche 911 (+ 725 pst)
5. Jean-Luc Hasler / Sylvain Blondeau – Ford Escort RS2000 (+ 987 pts)

*
HLMK dekal 2015 4 upp 03Idag meddelade CG Wilke och Hässleholms MK att inbjudan till landet största och mest anrika RS-tävling ”Lille Mats Rallysprint” ( nej nu blev det ju fel, man har ju bytt namn till Hässleholms GP…) nu finns ute. Inte bara namnet är bytt, även körriktningen inne på Garnisonen är ändrad och nu kör man motsatt riktning. Allt är alltså bäddat för ny fart och publikfest den 2 maj i Hässleholm. En sak är jag dock lite tveksam till, nämligen att GP:et är så stort och populärt att man rimligen inte behöver någon draghjälp av Södras RS-DM eller Asfaltcup. Förstår inte varför man envisas med att blanda in de ”vanliga RS-åkarna” i den här i serien, udda tävlingen. Å andra sidan är ju även ÖsterlensprintenSvampabanan med i RS-DM och där kan vi verkligen snacka om ”udda fågel”, RS på en rallycrossbana…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *