Hyundai-Sordo skadad missar Värmland, Loeb-rykte med fyra WRC-besök, Åhlin testar i Norge och kvällsrace för STCC!
För bara någon minut sedan kom chockbeskedet från Hyundai Motorsport att Dani Sordo missar Rally Sweden. Detta sedan spanjoren trillat av sin mountain bike under träning hemma i Spanien. Sordo ersätts nu av Hayden Paddon i bil #8 nominerad att ta märkespoäng medan nye Kevin Abbring hastigt och lustigt hoppar in i Haydens bil #20 och gör för Hyundai Mobis World Rally Team . Sordo har knäckt två revben och väntas vara fit for figth igen till Rally Mexico direkt efter Rally Sweden.
Teamchefen Michel Nandan beklagar Sordos olycka.
– Först och främst önskar vi att Dani tillfrisknar snabbt så att vi åter kan se honom i bil #8. Vi har beslutat att det är bäst för honom att avstå Sverige för att bli hundra procent frisk till Mexico.
– Hayden kommer att göra ”a great job” och med Kevin i bil #20 kan vi fullfölja vår målsättning med tre bilar i WRC!
*
Även om Citroén och Yves Matton förnekar att det finns planer på att sätta in Sebastien Loeb i en DS3WRC för ytterligare WRC-tävlingar, snurrar rykteskarusellen. Enligt franska/brittiska källor är det inte omöjligt att Loeb går in och gör ytterligare fyra ”comebacks” innan finalen i Wales i november.
Citroén förnekar dock och Matton förklarar.
– Loebs fokus blir fortsatt på WTCC (bilden) oavsett hur intensiva än spekulationerna blir. Målet för Sebastien i år är att försöka bli världsmästare även där…
– En stor utmaning för honom, han har vunnit Rally-VM nio gånger, vunnit Pikes Peak och nu vill han visa att han även kan göra något helt annat!
Yves Matton summerar.
– Min plan är att försöka göra något i touring cars med Sebastien, men han vet var mitt kontor är, så han kan alltid komma och fråga.
Loeb själv dementerar inte helt rallyryktena men är tämligen klar med att det är WTCC som gäller framöver.
– Nu är jag racerförare så även om jag gillar både rally och atmosfären kring detta men det finns inga planer för fler tävlingar framöver…
– I don’t say that it’s my final rally, but in the world championship I don’t think I will come back. I will never say never, but, for now, it’s a no.
*
Celeber invigare blir det till Rally Sweden då utrikesminister Margot Wallström (S) inviger årets upplaga ute på Färjestadstravet. Strax före starten av SS1 inne på travbanan på torsdagskväll talar Wallström. Tyvärr blir det inget besök i Värmland i samband med VM-rallyt för Prins Carl Philip.
– Han har andra uppdrag i Tyskland, säger rallyt pressansvarige Jonas Bjällfalk.
*
En som inte åker till Tyskland men väl till Norge och Rally Finnskog som genrep inför Rally Sweden starten nästa torsdag är Fredrik Åhlin. Som uppladdning har han idag testat den nystrajpade WRC2-Fiestan på snö. Något som uppenbarligen gick bra av Twitter-kommentarerna att döma.
– Första rundorna avklarade och vilken underbar känsla vi har i bilen Några mil till idag och sen är vi redo för Rally Finnskog, berättar Fredrik.
Fredrik väljer att följa Mads Östbergs taktik från 2014.
– Vi kör på de breda VM-däcken i Rally Finnskoga, trots att vi vet att det kommer straffa sig mot de andra förarna som kör på de traditionella smalare däcken. Vi väljer att se rallyt som enbart test inför Rally Sweden.
Nu längtar Fredrik och norska co-drivern Morten Abrahamsen efter rally.
– Längtar efter att få köra rallybil igen – så enkelt är det!
*
I Kongsvinger ska Fredrik mäta krafterna främst med hemmahoppen Eyvind Brynildsen, Frank Tore Larsen och Anders Fredriksson. Däremot har heta Hadelandsvinnaren Anders Gröndal valt att spara bilen till Rally Sweden. Fast allra snabbast lär ändå föråkare Mads Östberg och Jonas Andersson åka med sin DS3 WRC. Bilen, den Citroen DS3 R5 som Mads körde förra helgen övertas nu av bland annat från Lille Mats Rallysprint kände Viktor Løsch Danneborg. I Rally Hadeland räckte den till en andraplats totalt, något som blir tufft att upprepa. Kul debut gör Henning Solbergs son Oskar i Ungdomsrally.
*
En som jag är säker på längtar lika mycket som Fredrik är säkert Bror Danielsson även om hans körning är blygsammare. Idag visades den Kadett GT/E upp som han ska köra nu på lördag vid ICA Välsviken Karlstad tid 1200-1500 så även en MK 2a. Don´t miss it!
Nu ska jag inte ”plåga” er med ytterligare en Opel utan väljer en bild där Bror kör Audi i Svenska Rallyt, tippar på 1986-87. Minns jag inte helt fel så är detta samma Audi (eller reg.skyltarna åtminstone) som Umeås Mikael Eriksson rullade kraftigt i MIRA-Rallyt 1984. Då var bilen ingen quattro som när Bror kör, utan enbart framhjulsdriven. Ett av väldigt få reg.nummer som jag minns BAZ188 (kan knappt dagens på Subarun). Anledningen till minnet är enkelt, en av Kristianstads stadsbussar har nämligen ”BAZ” på skylten vilket alltid får mig att minnas Mikaels rullning…
*
Anton Bernats högg på mitt inlägg om militärens njugga inställning till rally sporten. Anton skriver,
”Bra att du tar upp Fortifikationsverkets missmodiga behandling av rallytävlingar. Som du säkert redan känner till så ägs all militär statlig mark/ fastigheter av Fortifikationsverket som ligger under Finansdepartementet. Försvarsmakten (FM) hyr marken av fortverket där det finns en organisationsenhet (regemente), FM ligger som bekant under Försvarsdepartementet. Denna uppdelning syftar till att staten ska kunna tjäna pengar på sig själv då Fortverket har ett avkastningskrav på ca 10%.
Denna uppdelning gör det lite komplicerat för klubbar vid ansökningar om lån av marken.
Jag tror att det största problemet hos Fortverket är okunskap rörande återställning och motorsportens miljöpolicy.
Nu finns det såklart politiska styrningar som säger att man ska främja den ideella idrottsrörelsen, något denna interpellationsdebatt från 2013 02 14 handlar om. Titta gärna på den, herr Jeppsson sitter numera i försvarsutskottet.
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H010194
Tror att bilsportförbundet skulle utbilda Fortverket i vad rallytävling innebär. Men vi inom bilsporten behöver utarbeta en konkret handlingsplan för att minimera risken för tredje person i samband med lån av skjutfält. Där verkar Fortverket ofta ”hänga upp sig”.
Med vänlig hälsning, Anton Bernats”.
*
Det blev Mantorp Park som ersätter Göteborg i årets STCC sedan Volvos segelbåtar trängt undan Thed Björk & Co. Tävlingen körs på den i racingsammanhang udda tidpunkten, torsdagen den 25 juni.
–Många har saknat Mantorp Park i kalendern sedan den presenterades och det är kul att kunna presentera en deltävling där nu trots allt, säger Jonas Lundin på STCC AB.
Tävlingen kommer att arrangeras under en dag, med start i fyra tävlingsheat från kl. 19.00 och med test och kval från kl. 9.00 på morgonen.
*
En som garanterat kommer att ta sig till Mantorp är fjolåret STCC-fyra, Richard Göranson som förlängt kontraktet med Team Tidö och fortsätter med Saab(?).
–När man kommer till ett nytt team tar det alltid ett tag att svarva sig samman, men man märker väldigt fort om det finns någon potential. Det gör det i Team Tidö, menar nyblivne rallyprintmedaljören.
– Den här gången går vi in i matchen med helt andra förutsättningar. Vi är bättre på alla plan, och vi ska vara med och kriga om titeln. Dessutom kommer vi att köra på Michelin-däck i år, vilket kommer passa mig bra.
Nytt för Team Tidö blir att man flyttar verksamheten från Karlstad hem till Västerås.
*
Följer absolut inte de inledande Formel 1-testerna på spanska Jerez-banan så noga men när jag ser att Marcus Ericsson presterat näst bästa tid blir jag både glad och imponerad. I går fick han dock slut på bensinen när man testade ett nytt bränslesystem, men kan ändå summera en lyckad inledning på nya Sauber-karriären.
”Sur-Kimi” Räikkönen i Ferrari är närmast före Ericsson och noterade veckans snabbaste varvtid med 1.20,841 medan Ericssons bästa varv var knappt 1,2 sekunder långsammare.
Bakom sig i listan hade svensken bland andra regerande världsmästaren Lewis Hamilton i den fjolårsdominanta Mercedesbilen, 17-åriga stjärnskottet Max Verstappen och Felipe Massa. McLaren var för fjärde dagen i rad långsammast, och fick liksom de tidigare tre dagarna avbryta testet i förtid på grund av problem med de nya Hondamotorerna. Ericsson hann med 112 varv, och var därmed tvåa även i den statistiken, fyra varv bakom Hamiltons 116.
Försäsongstesterna i formel 1 fortsätter med två fyradagarstester i Barcelona 19–22 februari och 26 februari–1 mars. Säsongen drar igång med Australiens GP den 15 mars.
Bara att hoppas att Marcus flyt håller i sig och att han därmed även kan täppa till tr…arna hos de berömda ”dödgrävarna”. Folk som trots att de hävdar motsatsen, hela tiden dissar och sänker det mesta som rör svensk motorsport!
*
I morgon släpper jag årets första tips inför Svenskt mästerskap i Rally (börjar faktiskt bli lite jobbigt att följa namnkravet från SBF, tror att jag struntar i det och i fortsättningen använder jag det enklare Rally-SM) så nu får ni gå i spänning några timmar ytterligare…