Svårt för publik i helgens WRC-rally, Ogier och Cais mina vinnare, är Tänaks Puma för mjuk?, Rally2-fabrikanterna röstade ner sig själva, klarar Carlberg att ”göra en Tom”, Thulin är inte bara co-driver utan även skådis och klippbok väckte kommunal förvåning!

I morgon startar det unika experimentet i WRC med rally i tre olika länder, Tyskland, Tjeckien och Österrike under namnet ”Central European Rally”.  Karaktären på sträckorna varierar och varje av de fyra dagarna är delvis helt olika. Detta kräver stor noggrannhet både vad gäller noter och set up och som en expert förklarade.

Foto: Jens Johansson

Detta kan bli årets mest svårhanterade rally!

Motorbloggen har två öron/ögon på plats, WRC-oraklet Jens Johansson och så flitige rallyfotografen Henrik Åkeson. Jens är dock bekymrad om det överhuvdtaget blir möjligt att följa rallyt som publik på grund av det rigorösa (läs överdrivna) säkerhetstänket. Under sin rek hamnade Jens bland annat på SS9/12 som körs i Österrike.

Typiskt ADAC, avspärrningsbandet sitter 55 meter från vägen men Golf står där långtbak i bilden, du ser inte ens vägbanan eller att det svänger. På samma sträcka i ett trångt vägbyte, har publiken placerats 100 meter bort…

Jens är bekymrad om ADAC:s tankar sprider sig förklarar han och tänker på alla ”No Go-zoner” som gör det svårt för publik att röra sig.

Vill man ta död på rallysporten ur publikens synvinkel så är det så här man ska göra. Vissa publikställen vore helt OK om man bara hade folk med kunskap som spärrade av, hade räckt att ändra kanske 20 meter så hade allt varit perfekt!

Han konstaterar även att det kommer att bli tufft för förarna, speciellt på andra loopen när lera och skit kommit upp på vägen. Reken har även innefattat söndagens power stage som Jens menar inte är rallyts bästa sträcka.

Många knepiga vägbyten med dålig asfalt i början och slutet, lätt att bromsa på sig…

Foto: henrik åkeson

Henrik har under dagen strosat runt i Service Parken där det av bilderna att döma inte varit någon större trängsel…

Foto: henrik åkeson

*

Rallyt körs med  18 sträckor på 31 mil och med start redan i morgon eftermiddag från Prag, där då SS2 kommer att köras i mörker med start klockan 18.05. Redan i eftermiddag körs shake down på 3,6 kilometer i ”Tittling” med första start klockan 16.00. Här har Jens parkerat sig för första doften av ”CER”, men också med viss oro.

Massor med publik på förbjudna platser men ingen risk att bilar kör av och ut där de står men om tävlingsledningen är stränga blir det stopp. Det måste bli bättring på fredag i Tjeckien annars blir det strukna sträckor, menar kanske vår mesta WRC-besökare.

Tjeckien under fredagen med start från Passau och sedan tre sträckor som dubblas medan lördagen delas mellan Tyskland och Österrike, samma sak på söndag men då bara två sträckor som körs dubbelt.

Foto. Toyota Gazzoo Racing

Totalt 68 anmälda och där störst intresse knyts till om Kalle Rovanperä ska säkra sin andra Världsmästartitel före finalen Rally Japan. Nu tror/hoppas jag inte att det blir så, inte för att jag missunnar Kalle ett nytt VM-guld utan mer för spänningens skull. Den som jag tror vinner här blir istället Sebastien Ogier som bevisligen är den bäste när det kommer till outforskat land. Kanske inte helt outforskat då Ogier har stor kanske störst erfarenhet, av rally på den här typen av vägar i hela WRC-gänget. Lite synd att inte Sebastien Loeb finns på plats som jag tror är den ende som kunnat utmana ”Seb”. Med detta kör vi tipset.

WRC.

1. Sebastien Ogier Toyota

2. Ott Tänak Ford

3. Esapekka Lappi Hyundai

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Kalle Rovanperä Toyota

Den uppmärksamme noterar att Elfyn Evans saknas och jag tror att Evans återigen faller på mållinjen genom ”a stupid mistake”. Märk väl inget jag önskar men historien säger inte emot mitt scenario.

*

WRC2.

1. Erik Cais Skoda

2. Gus Greensmith Skoda

3. Andreas Mikkelsen Skoda

4. Yohan Rossel Citroën

5. Nikolay Gryazin Skoda

Foto: Skoda Motorsport

En högoddsare med tjecken Cais som vinnare men hans erfarenhet av vägar liknade helgens gör att jag väljer honom. Sista tåget för Gus Greensmith/Jonas Andersson att klättra upp i WRC2-toppen om man inte vill se Mikkelsen som klar mästare redan i helgen. Tilläggas kan att mitt hjärta klappar som vanligt för Hyundais nye Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen men till topp-5 räcker dom inte.

Foto: henrik åkeson

*

Häromdagen nåddes jag av intressanta uppgifter från en källa nära M-Sport där man fortfarande inte riktigt lyckats lista ut hur Ott Tänak vill ha sin Puma Rally1. Chassiexperterna menar att hans bil är för mjuk vilket är orsaken till att han lyckats köra sönder styrning och lite annat. Samma sak när han var hos Toyota där både Rovanperä och Latvala fick köra med samma set up vilket dom inte klarade av. När Tänak kom till Hyundai skulle detta implementeras även där men då satte ”The King of Belgium” (Thierry Neuville) ner foten och vägrade köra ”The Tänak way”. Nu är det Tänak som bestämmer i Cumbria vilket drabbat Pierre-Louis Loubet som kämpar med inställningarna utan att få ut något av körningen.

Foto: M-Sport Ford

Nu får vi se hur Hyundai framöver ska hantera Tänaks ”gunga till bil”, menar min källa.

Blir intressant med ny teamchef som kanske inte är lika lätt att hantera, dessutom med stöd av Neuville!

Källan är lite hemlighetsfull och säger inte att det är tvärsäkert att Esapekka Lappi stannar kvar hos Hyundai.

Puman kan kanske vara en bättre bil än vad den visat och ”EP” lämnade M-Sport utan att låsa dörren…

*

Ingen har väl missat min önskedröm att WRC precis som ERC skulle köras med Rally 2-bilar som huvudklass. Dock verkar detta bli en dröm som inte går i uppfyllelse och de som verkar stoppa förslaget är faktiskt Rally2-tillverkarna själva.

Italienska WRC TV Italy avslöjar att frågan lyfts i samband med ett möte i samband med WRC i Grekland. M-Sport svarade ett klart ja på att ha Rally2 som toppklass medan Toyota och Hyundai var neutrala. Däremot kom det klart nej från både Skoda och Citroën.Sitt nej motiverades med att WRC2-marknaden skulle förstöras och att kostnaderna för Rally2 skulle rusa i höjden när fabrikanterna på allvar gav sig in i leken. Redan idag påpekades det, är kostnaderna i WRC2 så höga för privatteam att de har svårt att få ihop budget för de sju tävlingarna i mästerskapet.

Att öka kostnaderna ännu mer skulle göra att många inte längre skulle kunna tävla i WRC2, varnar Skoda och Citroën.

Med detta var det lite ”end of discussion” och nu är det också bestämt att Rally1 blir huvudklass till och med 2027. Dock var mötet ense om att klassen inte blivit den framgång man hoppats på. Åtminstone ett litet ljus i FIA-tunneln…

*

Inte mycket på svensk tv från ”CER”, TV12 nöjer sig med att följa SS16/18 på söndag med första sändning klockan 09.30 och power stage 12.00. SVT1 med nya ”SM-höjdaren” Jonas Kruse och Maria Wallberg har sedan ett sammandrag samma dag klockan 17.00. 

*

Högintressant ur svensk synvinkel men ändå i skuggan av WRC samkör ”ADAC Opel E Rally Cup” med de stora elefanterna. Calle och Torbjörn Carlberg och deras elektrifierade kompisar kör nio av rallyts sträckor med start redan i morgondagens ”Superspecial”.  Fredag blir vilodag innan deras final fortsätter med utvalda sträckor de två sista dagarna.

Foto: ADAC

”Die Carlbergs” med stöd av Tom Kristensson leder mästerskapet och har stora möjligheter att vinna det. Om så blir fallet väntar en säsong i ADAC Opel Rally Junior Team på smålänningarna. Exakt samma pris som Tom fick efter sin seger i ADAC Opel Adam Cup 2017. 

*

Skoda har satsat på en exklusiv serie reklamfilmer med anspelning på sina framgångar som rallybil. Scenen för filmerna är Alperna med sina olika länder och i den senaste kör tjecken och WRC2-aktuelle Erik Cais och SMK Hörbys kartläsarstjärna Julia Thulin nya och ilsket ljusgröna (?) Skoda Octavia RS. Färden går i gränslandet mellan Italien och Schweiz, berömda ”Splügenpass” och ”San Bernardino”.

I filmerna visar Julia att hon inte enbart är duktig notläsare utan även sina färdigheter som skådespelare…

*

I går hade vi träff med företrädare för politiken i Hörby Kommun där så väl kommunalråd Anders Hansson (SD) som hans ”parhäst” Lars-Göran Ritmer (M) plus företrädare för Kultur & Fritid samt sist men inte minst Fritidschef Per-Albin Borhammar. För den som är lite insatt i rally så känns namnet Borhammar bekant och detta då genom storebror Karl-Johan med ett mångårigt förflutet som kartläsare, senast med SM-åkaren Isak Nordström. Född i Herrljunga så avslöjade också Per-Albin att han genom åren före flyttan till Hörby haft många funktionärsuppdrag under Conny Hansson i Kullings MS vingar. 

Med västgöten närvarande kan man säga att resten nästan var lite räkmacka när vi påtalade vårt behov av stöd för verksamheten. För att understryka detta hade jag tagit med mig klubbens klippbok som jag bad deltagarna att bläddra i. Efter några minuter ställde kommunalråd Hansson en fråga.

– Från hur många år är dessa klipp hämtade?

Jag såg oförstående ut men svarade.

År, det är från 2023 och vi har en sådan här bok för varje år sedan klubben bildades! 

Att säga att svaret väckte förvåning i församlingen är en underdrift och som Hansson respektfullt konstaterade.

Klart man sett SMK Hörby i media men när det presenteras så här blir det nästan lite chockerande hur mycket fin PR ni sprider om vår kommun… 

Vi lyfte fram SMK Hörby från urklipp i både Dagens Industri, Göteborgs-Posten för att inte tala om alla skånska mediakanaler.

Inget snack om att motorklubben står i en klass för sig och den måste vi vara rädda om, menade Ritmer och fick medhåll av sina kollegor.

Anledningen till mötet var att vi hamnat i en gråzon när det gäller kommunala bidrag men där Borhammar efter en stunds snack klurade ut en lösning för att komma ur limbo-läget. Än är inte detaljerna riktigt klara, men att vi på båda sidor fikabordet var nöjda, går inte att förneka. Oavsett hur stort vårt ekonomiska stöd blir så var ändå mötet en stor framgång när vi lyckades öppna ögonen på våra gäster. Allt är som det konstaterades, inte bollar… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *