Strot intresse för WRC i Tjeckien, Tänak och Mikkelsen snabbast, Calle leder e-cupen, FIA/ERC gav toppbetyg till BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia, blir klass för historiska bilar i Rally Sweden, VOC Mekonomen med lite nytt grepp och en passning som inte ens MP kan missa…

Då är årets näst sista WRC-rally, ”Central European Rally” igång som inleddes med en ”Superspecial” på 2,5 kilometer i Prag. Att rallyintresset i Tjeckien är enormt vittar många rapporter om från folk som tävlat där. Dagens start utgjorde inget undantag.

Alltid kul när hjärtat får vara med i så här höga sammanhang, tänker på att man lät tjecken Erik Cais starta först. Detta som en hyllning till att detta var första WRC-rallyt på tjeckisk mark någonsin. Nu hade Cais i sin Skoda ingen större fördel av detta då han klockades för sjunde tid i WRC2, 1,8 sekunder långsammare än storfavoriten Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen. 0,2 efter honom var polacken Mikolaj Marczyk med Mikkelsens förste utmanare Yohan Rossel en tiondel efter.

I Rally1-gänget eller WRC-klassen var Ott Tänak ensam om att köra på slicks vilket var lyckat då han satte bästa tid.

Foto: Toyoa Gazzoo Racing

Sebastien Ogier hade andra tid, 0,7 efter Puman medan Thierry Neuville fick till en tid för tredje plats.

Foto: Hyundai Motorsport

Kalle Rovanperä inledde i moll och var efter sträckan sur på arrangören som ändrade startordningen i sista stund.

Foto: Toyoa Gazzoo Racing

Inte bästa starten för oss, efter krångel från arrangören så fick vi starta med bara några minuters varsel, förklarade Kalle irriterat för rallit.fi.

Detta innebar delad nionde tid (samma som Marczyk) och då fyra sekunder efter Tänak. Ännu sämre för Esapekka Lappi som fick tjuvstart och tio sekunders tidstillägg och är redan 11,2 efter Tänak.  Rallyt fortsätter i mörker med SS2 ”Klatovy” 8,9 kilometerlång med första start klockan 18.05. Redan på plats är Jens Johansson som rapporterar. 

Foto: Tommy Svensson

Nu är det skarpt läge, sitter på ryggan och  det kommer att bli dryga tre timmar innan WRC startar. Blåser som bara satan och det är mitt ute på ett fält. Inte något vindskydd på flera kilometer!

Vädret ser också ut att bli ännu sämre konstaterar Jens.

Regnet är på väg in så det är lager på lager principen i klädseln, dunjackan är kvar i ryggsäcken tills vidare men kommer nog fram innan kl 18…

Nu är det inte lugnt och stilla på den tjeckiska sträckan utan här passerar lite ”gammelbilar” som Lancia Stratos och lite annat.

-Donuts är det som gäller, har plats i andra led och ser riktigt långt, hälsar Jens.

*

Efter bilarna i WRC var det dags för finalen i ”ADAC Opel eRallyCup”. Die Carlbergs” Calle och Torbjörn visade direkt var skåpet skulle stå och satte bästa tid. Ingen överraskning att näst snabbast var cuptvåan Max Reiter, 0,35 sekunder efter smålänningarna med en körtid på totalt 1.18,58,9 för #601.

Foto: ADAC

Stora tidsdifferanser där de två ”sämsta” var över halvminuten efter. Nu är det vila till lördag för att ”ladda batterierna” (lite vitsigt) då man ska köra fyra av VM-tävlingens sträckor.

*

I dag korkades nog skumpan upp i Karlstad när FIA och ERC lämnade sina omdömen efter ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Lovorden var många kring tävlingen med snabba men samtidigt utmanande vägar. Flera förare uttryckte att vägarna höll WRC-klass och kan vara bland de bästa de någonsin kört. FIA gillade även säkerheten som fick 32 av 34 möjliga poäng.- De har satt ribban oerhört högt för alla ERC-arrangörer i framtiden, sa Iain Campbell, ERC Manager för WRC Promoter till Dirtfish.com. 

Foto: Tommy Svensson

SVT Sport köpte rättigheterna för tre år framåt för vårt första ERC-rally och sände hela fyra timmar live. På plats i studion i Karlstad fanns Johan Ejeborg och Jonas Kruse. Även C More och Sportkanalen sände och visade samtliga sträckor live med Stefan Klemetz och Emil Bergkvist i studion.

Foto: Tommy Svensson

Rallyt sågs av 3 468 810 svenska tittare och SVT Sports projektledare Ulf Nilsson förklarar.

– Tittarsiffrorna var riktigt bra så här i sommartider, där tittarandelen, dvs andelen som valde att se Royal Rally av alla som tittade på tv vid tidpunkten för våra sändningar, låg på mellan 16 och 17 procent. Det är högre än vad exempelvis Svenska Rallyt hade. Räckvidden nådde 482 000 unika tittare som såg tre minuter eller mer av våra fyra tv-sändningar.

Foto: Tommy Svensson

Rallyt genererade hög trafik i FIA ERC’s digitala kanaler såsom Facebook, Instagram, Tiktok, X samt Youtube. Totalt landade trafiken på 8,7 miljoner visningar totalt. Trots den sena uppstarten blev trycket hårt på boende i Karlstad där fina siffror visar effekten av stora events.

Det är rätt lätt att konstatera att Royal Rally är bra för Karlstad och Värmland. Historiskt är juli en fantastisk månad för hotellen men vi kan se att rallyt påverkade våra siffror på ett bra sätt, säger Hanna Åkerstedt, ordförande för Visit Karlstad

Foto: Tommy Svensson

Även hårt tryck i skogen där  biljettförsäljning nådde målet första året där cirka 17000-20000 personer fanns ute i skogarna under helgen. Dessutom dök redan första året långväga rallyfans upp från exempelvis Italien, Irland, Lettland, Polen och Nya Zeeland.

Det här har man saknat, riktigt kul att det blev sommarrally, det blir en helt annan grej att gå ut i shorts och t-shirt, enkelt att ta sig ut och man slipper packa med sig en massa ved, sa rallybesökaren Jonas Lövroth till Sveriges Radio i en intervju.

VD Glenn Olsson är så klart nöjd med utfallet.

– Feedbacken vi fått efter premiären har verkligen varit över förväntan, att vi redan första året lyckas leverera på denna nivå är helt enkelt tack vare den rutin och kompetens som finns i vårt team som jobbat med rally-VM både i Värmland och Umeå.

Även om uppstartsträckan blev kort blev det lyckat.

Vi visste att det skulle bli en tuff resa att starta upp så sent inför årets rally, men luckan i kalendern fanns inför 2023 och hade vi inte tagit den kanske chansen försvunnit

Glenn vill även berömma och tacka alla som gjorde rallyt möjlig.

Våra motorklubbar och arrangörsföreningar har gjort ett fantastiskt jobb och nu blir resan inför kommande år lite enklare när vi får mer framförhållning och tid att förbereda oss!

*

Idag kom väven ett positivt besked från Umeå och Rally Sweden, det blir en klass för historiska bilar även 2024. 

Den historiska delen har länge varit en del av Rally Sweden. Vi vet att det är väldigt populärt bland både besökare och funktionärer, så det är kul att vi nu kan ge ännu fler människor chansen att se dessa legendariska gamla rallybilar på nära håll, säger Erik Åström, Event Director på Rally Sweden.

Det historiska rallyt kommer att äga rum på fredag och lördag med sex specialsträckor för maximalt 35 bilar. Den senaste vinnaren var Johannes Joons.

Tack vare några genuina entusiaster kan vi fortfarande se och uppleva dessa bilar tävla i hård konkurrens. Åskådare kommer att se några riktiga rallystrider när förarna tävlar om Rally Sweden Historic-medaljerna, avslutar Erik Åström.

*

Ingen har väl missat att VOC Mekonomen Rally under hösten blev lite av ”mobbingoffer” kanske självförvållat, vad vet jag det är nog upp till var och en att bedöma. Då höjdes röster för bojkott och annat trams, men landets viktigaste och rikstäckande breddcup sedan 30 år tillbaka väljer att inte lägga sig ner och dö. Tvärtom förbereder man en del nya grepp för 2024 berättar ansvarige Roger Fransson.

I korthet planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie som med enbart sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. 

Nytänket baseras på skenande kostnader, i synnerhet däcken  speciellt vinterdäcken rusar i väg. Man följer även samma väg som många andra och slår ihop A/B-klassen till en enda klass. Kvar är dock att cupen erbjuder ett gediget prisbord  som även nästa år består av priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass.

Utan jämförelse landets största och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större, berättar Fransson.

Att VOC är under attack från SBF:s egen klass Grupp F är välbekant men än så länge håller man ställningarna och kan fortfarande vara ett lite billigare rallyalternativ.

Det är inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. 

Än är ingen av serierna kompletta men enligt Franson är det bara detaljer som återstår. Klart är att Vinterdelen inleder som vanligt i Värmland för att sedan dra sig norrut. För de som föredrar grus under hjulen blir det rally i Småland som inleder innan man tar sig uppåt i landet, kan även bli aktuellt med en sväng söderut mot hösten.

Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens, avslutar Fransson.

Du som vill läsa hela mediareleasen så finns den på VOC Mekonomen Rallys hemsida, www.vocmekonomenrally.com

*

Lite i utkanten av det vanliga blogginnehållet men när jag i går såg den här dekalen på en jättestor amerikansk pick up, kunde jag inte hålla mig.

Ägaren syftar säkert på att Miljöpartisten Isabell Lövins man kör en liknande bil trots att den uppenbarligen är ett enligt hennes parti, ”miljösvin”. Hon försvarade bilvalet med, ” att han var skulptör och körde ofta jättestora stenar”. Tack för kaffet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *