Sunninen hetast för M-Sport, Østberg kan tänka sig RX, lite mer uppsop från Wales och BRC tar fint initiativ.
I dagens Autosport är huvudnyheten ungefär samma som jag skrev igår att Elfyn Evans ”most likely” lämnar DMACK-teamet och sätter sig i en av M-Sports WRC-Fiestor som ersättare till Ott Tänak. Man har även pressat Malcom Wilson om vad som händer med Sebastien Ogier och då medger han att det pågår förhandlingar, men att det är ungefär samma läge som före hans femte VM-titel. När Ogier har bestämt sig lär det inte ta lång tid för Team Principal Wilson att bekräfta Evans nya roll i M-Sport.
Även Autosport drar samma slutsats som jag, Citroën är Ogiers enda möjlighet om han inte väljer att satsa på Wilsons säkrare kort. Att Hyundai är borta som möjlighet för Ogier är nog helt säkert annars tror jag inte Wilson låtit Hyundai-folket springa runt i M-Sports servicetält. Dessutom verkade gänget ha väldigt trevligt när de träffades i Deeside.
Det som stökar till det är att framtiden för DMACK WRC inte känns helt säker även om helgens seger borde ha varit en härlig boost för rallydäck uppstickaren. Om man nu inte får ihop budgeten måste Wilson starta upp en tredje bil i egen regi och då lär Teemu Sunninen ligga absolut bäst till. Redan idag har den unga finska talangen mer eller mindre klart med sex tävlingar i WRC 2018 efter sina starka placeringar i Polen och Finland, sexa och fyra.
I frågan har det dragits igång ”a poll” alltså en omröstning om vem man tycker ska få chansen att köra en WRC-Fiesta 2018. Resultatet så här långt är inte så upplyftande om man ser på den med svenska ögon, Teemu Sunninen leder överlägset med 64 procent av rösterna. Men Pontus Tidemand är åtminstone näst populärast och får 24 procent. Sämre för Eric Camilli som bara gillas av fyra procent av rallyfansen.
*
Smolk i glädjebägaren kom det för både Skoda Motorsport och M-Sport efter Wales när FIA-teknikerna upptäckte att de båda använt icke homologerad oljepump. Märkligt är att pumpen använts sedan 2105 men av någon anledning har båda missat uppdatera handlingarna, något som nu kostar 30 000 euro i böter. Ett straff som de båda R5-dominanterna accepterat.
*
Norska rallysajten Parc Ferme känt Mads Østberg på pulsen efter sin trots allt ganska misslyckade säsong. Nu har dock inte den tämligen nykläckta 30-åringen från Moss gett upp hoppet om att få till det i WRC men avslöjar nu att det även finns planer på rallycross framöver. Skälet till kursändringen är att Mads inte är helt säker på att få ihop ett paket för rally på högsta nivå.
– Att köra utan optimala förutsättningar även till nästa år är inte aktuellt, säger han till Parc Ferme.
Mads avslöjar även att han har flera olika möjligheter för World/Euro RX för nästa säsong, dock inga som medger full säsong. Att byta spår helt är inte aktuellt slår han fast, utan WRC är fortfarande det som han menar är ”mest gøy”. Ändå öppnar han upp för fler ERC-framträdande under kommande säsong, bara det passar tidsmässigt…
*
Det dyker upp grejor under håret från Wales hela tiden och en sådan är publiken. Att rallyintresset i GB är stort visste jag, men att det var så här stort hade jag inte riktig koll på måste jag erkänna. I fjor redovisades strax över 96 000 unika åskådare och då tänkte jag i min enfald att detta var något man ”höftade till med”, men icke. Vid varje publikinsläpp scannades rallypasset av med hjälp av mobiltelefon och en app och ingen kom undan. När vi kom med buss gick en funktionär in och scannade så de runt hundratusen som följde rallyt känns som en tämligen säker siffra.
Så mycket folk innebär också med automatik många bilar, husbilar och bussar som måste parkeras men även detta löste de över tusen funktionärerna. Fast dubbelparkeringar var mer regel än undantag och som tur var hade vi en chaufför som inte tvekade att tränga sig igenom. Fast lite hjälp fick han ändå ha av oss inne i bussen som här på bilden, när en silverfärgad Focus lyfts ner en bit i diket.
*
I gårdagens inlägg smög där in ett fel som tydligen inte många mer än svårt Saab-smittade Lasse Bertilsson, Svensköp noterade. Det var inte alls 1971 som Opel Team Sweden tog hand om segern för bilmärke i RAC-Rallyt utan ett år tidigare, 1970. Det som fick Lasse att reagera med ryggmärgen var att -71 var det Stig Blomquist som vann rallyt och detta är något av en högtid i det Bertilssonska hemmet. Vill inte skylla ifrån mig men jag kollade faktiskt i husbibeln ”Opels Rallyhistoria” och där anges faktist det som 1971. Å andra sidan, med så mycket framgångar är det inte lätt att hålla reda på dem alla…
Missade också att i går berätta om vem som blev bästa 2WD-åkare och det blev hemmafavoriten och nykorade J-ERC-vinnaren Chris Ingram och då så klart med en R2 Opel Adam.
*
Ännu mer miss var att jag inte noterade regnumret på den ena av de två BDA-Escorter som kördes i slutet av WRC-tävlingen (ännu längre efter kom alla de nationella bilarna). Inte förrän jag kom i samspråk med en walesare på Dyfti upplyste han mig om att det inte var vilken BDA-Escort som helst.
– No it is WTW 567S, förklarade han nästan med lite darr på stämman.
För oss som var med 1979 när bilen kördes i RAC-Rallyt räckte regnummret mer än väl, detta var med denna Escort som Björn Waldegård blev den allra första världsmästaren. Britterna utläste ”Waldegaard To Win” ur den klassiska plåten. Nu ägdes bilen av en britt som renoverat och återställt bilen, men tyvärr inte med samma utseende som när Waldegård körde. Men ändå en bil som torde vara värd någon miljon och då snackar jag pund…
*
På lördag är det säsongsavslutning i Sydsverige då Nässjö MK arrangerar finalen i Bilsport Rally Cup med Novemberskölden. Här ges ett unikt tillfälle att få hjälp med att få HNRS och Hybridskydd rätt inställda tack vare ett samarbete med Jan Phersson från Simpson Europe.
Kontrollen är helt frivillig och enbart till för att minska riskerna med felinställda stolar och bälten i förhållande till skydden. Ett väldigt bra intiativ och som enligt uppgift bara ska ta några få minuter efter besiktningen. Kanske något även andra distrikt än Smålands Bilsportförbund borde ta efter, allt som kan minska risken för personskador måste applåderas!
*
Då jag förra helgen befann mig i Wales känns det som att både finalen i Svenska Rallycupen och Sydsvenska Rallycupen är väldigt gammalt. Vill ändå passa på att gratulera SVC-vinnarna Tobias Johansson, Ludvika i 4WD-klassen samt Fredrik Eriksson, Katrineholms MK (bilder från Pierre Skytt).
I SSRC-finalen som kördes i Hovmantorp hette vinnarna, Stoffe Nilsson, Hässleholm i 4WD och 2WD-vinnaren Mattis Olsson, Gullabo. Stefan Ottosson, Vetlanda var bäst i R1a och Henrik Levin, Hörby i R1b. Ungdomsklassen togs av Victor Hansen, Hörby. Stort grattis till er alla.