Suninen med kontrakt för -24 med Hyundai, Tänak trot inte på seger i Finland, RX2e ledare hoppar av i protest, Victor H. fick aldrig något flyt i Rom och när smålänningen får välja blir det Skåne…

En som verkligen får ögonen på sig i ”WRC Secto Rally Finland” är Hyundais senaste tillskott Teemu Suninen. Debuten med Rally1 i20 i Estland blev också lyckad med en stabil femte plats där han dessutom inte fick något gratis, då hela gänget kom i mål och utan större problem. Bortsett då från Ott Tänak som hade fem minuters tidstillägg redan före start.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu på riktiga hemmaplanen är så klart förväntningarna stora både inne i Hyundai #3,s ervicebyggnaderna och inte minst hos de finska fansen. Något som dock kan lyfta lite av pressen från Teemus axlar är att hans manager Timo Jouhki i Ilta Sanomat avslöjat att där finns ett påskrivet kontrakt med Hyundai som sträcker sig ett och ett halvt år framåt. Det är dock inte ”full time” utan det som är överenskommet är sju WRC-tävlingar under 2024. Ett antal som dock kan öka menar Jouhki, beroende på vilka förare som kommer att ingå i teamet till nästa år. Thierry Neuville har kontrakt vilket inte Esapekka Lappi har och även veteranen i det ljusblå teamet, Dani Sordo är utan. När man också snackat om att utöka till fyra bilar till nästa år, ser onekligen framtiden ljus ut för 29-åringen.

Vilka tävlingar han ska köra till nästa år inte spikade och inte heller fortsättningen i år, men mycket pekar på att även Chile kommer att ingå i hans program enligt Johuki.

*

Om Suninen känner vind i seglen så är det lite tvärtom hos Ott Tänak som vann Rally Finland i fjol med Hyundai. Någon chans att upprepa detta tvivlar estländaren på och till DirtFish säger han

I år är jag säker på att Hyundai och Toyota utvecklat sina svaga punkter så jag är ganska säker på att det kommer att bli en helt annan historia!

Han avstod att köra ”shake down” i Tampere där både Kalle Rovnaperä, Elfyn Evans och Pierre-Louis Loubet värmde upp. Tänka menade att det inte var någon större mening då han redan går ”flat out” med Puman och från den, finns inte mer fart att hämta.

-Jag skulle säga att vi är lite på max just nu och tro inte vi kan göra mycket mer än vad vi gör…

*

Gårdagens besked att nästan hela World RX-toppen kommer att byta klass på grund av eldsvådan på Lydden Hill och i helgens deltävling i Mettet är anmälda i den mindre elbilsklassen RX2e vållade en del rabalder. KMS Tommy Kristoffersson motiverade bytet med att teamet och förarna vill tävla och då var det inga konstigheter. Ungefär samma tongångar kom från Hansen Motorsport som låter, precis som Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby både Kevin och Timmy köra i RX2e.

Foto: Jacob Nitka

Beslut som absolut inte gillades av med Nils Andersson delad klassledare,Viktor Vranckx och hans team VMV Racing. I går meddelades att man drar sig ur mästerskapet. Det drastiska beslutet motiverades med, ”VMV Racing anslöt sig till RX2e-mästerskapet baserat på de egna värden som RX2e-klassen innehåller, vilket erbjuder samma chanser för alla team och förare som är involverade i mästerskapet. Laget siktar alltid på högsta tävlingsnivån och kommer att möta alla utmaningar, så länge rättvisa, respekt för lagen och rättvisa kvarstår. Tyvärr känner vi att titelstriden varit partisk av senaste beskedet och att mästerskapsvärdena inte längre är anpassade till VMV Racing vision av sporten.”. På Facebook svarade Tommy Kristoffersson.

Den dag när rädslan att förlora än viljan att vinna är man som sportsman på fel bana!

Efter detta har det hettat till i kommentarsfälten och som vanligt med dött lopp mellan de som stöder Kristoffersson och de som menar att Vranckx gör helt rätt. En del menar att det är avancerad ”doping” att skicka in världens bästa förare att tävla i en klass med kommande talanger och därmed extremt osportsligt. Andra ser det som positivt att få in ännu bättre förare i en tävling. Det som spetsar till saken är att KMS har Nils Andersson i toppstriden och Mikaela Åhlin Kottulinsky som fyra medan Kevin Hansen och ”Yellow Squad” stöttar trean Isac Sjökvist. Därmed menas att nytillskotten kommer att avgöra var segern i mästerskapet hamnar. Nils Andersson som så klart är lite part i målet menar.
Det är både för- och nackdelar för mig att få med världseliten i vår klass nu. Men jag föredrar att enbart se det positiva i utmaningen. Jättespännande!

KMS-ledare Nils fortsätter

En unik möjlighet för oss unga förare som vill uppåt
att få mäta oss med och visa var vi står i konkurrens med världseliten.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky är inne på samma linje och ser förstärkningen som positiv för sin utveckling som rallycross-förare.

Jag satt med Johan och Nils i Arvika härom dagen och gick igenom banan i Mettet. Varken jag eller Nils har kört där tidigare så det blir ännu en ny erfarenhet. Vi fick lite bra tips och tricks av Johan, berättar Mikaela.

Hennes start i Belgien hängde på en skör tråd men till sist löste det sig
Jag fick ihop budgeten till slut och det blir väldigt tufft men samtidigt jättekul att tävla mot toppförarna Johan, bröderna Hansen och Veiby!

*

Att ERC Roma di Capitale blev en besvikelse för SMK Hörbys Victor Hansen och Ryd-boende kartläsaren Victor Johansson var tämligen klart. Inte bara hettan kring Rom som spökade, duon kom dit utan någon chans att testa varken bil eller Hankook-däcken när det blev premiär på asfalt.

Väl på tävlingen hade vi förväntat oss ett bättre tempo och bättre resultat, men den rätta känslan och tilliten till bilen infann sig inte förrän i slutet av tävlingen och då var det på tok för sent att kunna göra något resultatmässigt, berättar Hansen.

Det var en helg där det mesta var stolpe ut och vi inte fick något flyt, men det var en härlig upplevelse och framförallt att få köra utanför Colosseum ännu en gång, var fantastiskt.

Närmast väntar ”Barum Czech Rallye Zlin” där de båda har revansch att fodra då det var här man ifjol, i förtid tvingades avsluta ERC efter krasch.

Men nu ser vi ljust på framtiden och ser fram emot att åka till Tjeckien!

*

I fajten om var smålänningarna helst vill köra, i Västergötland med DM eller i Skåne (Södra BF) med Sydsvenska Rallycupen blev det jordskredsseger för SSRC/Skåne. I Kullingstrofén på lördag som huserar Smålands DM finns ett 15-tal ekipage från distriktet, medan SMK Örkelljungas ”Smedsvängen” lockat strax över 40 smålänningar. Här ingår förutom SSRC då även Södras DM. Med två timmar kvar innan tävlingsledare Kjell-Åke Olsson stänger anmälan är där 93 anmälda plus en debutant och sex föråkare. Av dessa är SMK Hörbys Volvo-fantom Fredrik Nilsson extra intressant när han enligt uppgift kommer till start med samma Ford Fiesta Rally2 som Dennis Rådström använde i sina tre ERC-starter i GN Motorsports färger. Vid sin sida har han teamkoordinator Julia Thulin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *