Succé-Oliver, ERC-norskt på andra och tredje plats, samhällstjänst för Lukyanuk, Jocke K. trivdes med ”gammaldags RS”, svensk dominans på Silverstone och SSR-Millebygden blir inte att leka med!
Att beskriva blott 17-årige Oliver Solberg och Aaron Johnstons debut i ERC och Rally Liepaja utan att använda ordet succé är helt omöjligt. Kan gott medge att jag inte riktigt trodde att Oliver och ”Circle K-Polon” skulle vara med i segerstriden. På pallen möjligtvis men att dominera från shake down till sista sträckan, nej detta var nästan bara för bra. Nu var det inte heller vilka lingonplockare som helst som fick se sig omkörda av det värmländska underbarnet. Att plocka fjädrarna av regerande Europamästaren Alexey Lukyanuk gör inte vem som helst men det fixade Oliver med 22,7 sekunders marginal. Även Oliver själv verkar överraskad över framgången med tio av 13 möjliga sträcksegrar.
– Det är helt fantastiskt och nästan omöjligt att förstå, menade han vid målgången.
– Vi kom till rallyt utan några speciella förväntningar och var här för att lära…
Nu inledde man med att vinna första sträckan med sex sekunder och efter detta kördes Polon med marginal om man får tro chauffören själv.
– Vi höll takten, körde på utan att ta onödiga risker och det slutade med mitt livs rally. Segern här är den största jag har uppnått!
Oliver tävlar även i Lettiska mästerskapet och tog där sin tredje raka seger men även den allra första på grus med 4WD-Polon. Faktiskt även första gången han körde bilen ”on gravel”. Han menade även att rallyt var lite svårkört då vädret, underlaget och greppet skiftade mest hela tiden. Då valde Oliver en lite märkligt teknik kan tyckas.
– Jag försökte ”säkra” mer mot slutet, men lyckades inte finna ett bra flyt i körningen. Istället bestämde jag mig för hålla mitt vanliga tempo inför sista specialsträckan!
Nu skrev Oliver in sig i Rally Liepajas historiebok som den yngste vinnaren någonsin. Före sig i Liepajs vinnar-cv har han namn som Esapekka Lappi och Craig Breen. Nästa gång han sätter sig i en rallybil blir om nästan exakt en månad och då i den Subaru han kör i det Amerikanska Mästerskapet. Då är det Idaho Rally International som gäller.
*
Nu värdet inte bara Oliver som imponerade under helgen, även hemmaföraren och fjolårets Opel-förare Martins Sesks gjorde en bra insats i si första 4WD-tävling med en Skoda. 57 sekunder efter vinnaren men runt 20 sekunder före rutinerade britten Chris Ingram som fyra.
I samma klass ERC 1 Juniors kör även Mattias Adielsson/Anderas Johansson med en Citroën från Sainteloc Racing. Västkustparet hade nackdelen att gå ut som sjunde bil med lösgruset som en lurig fiende att bekämpa. Detta lyckades delvis och utan några misstag, men tidsmässigt var lösgruset för jobbigt för att blanda sig i toppstriden. Tia totalt och sexa i klassen är dock ett fullt godkänt för att inte säga, bra resultat.
– Vi har verkligen försökt att gå ”flat out” hela helgen. Lite trist med vår startposition men försökt att inte tänka på dettaa utan bara gett så mycket vi har kunnat, berättar Mattias.
– På vissa sträckor kanske vi laddat lite för hårt på men vi var tvungna att hela tiden ligga på gränsen…
Placeringen före knep Eyvind Brynildsen och Cato Menkerud. En bra insats gjorde även Robert Blomberg/Ida Bood som tog en 18:e plats totalt med R5-Skodan.
*
Rallyt blev nattsvart för Elias Lundberg och David Arhusiander och där avåkningen på första sträckan satte sin prägel på hela helgen. Opel Motorsports mekaniker jobbade hårt under lördagen och lyckades få bilen klar för omstart. Direkt började då ett elfel spöka på parets Opel Adam R2 som gjorde att gasen inte fungerade som den skulle. Till slut blev det ändå målgång men som sista ekipage klassen ERC3 Juniors.
– Helt klart en frustrerande helg för oss, konstaterade Elias men väljer att se framåt.
– Nu ser vi framemot nästa tävling som blir Polen!
Några poäng blev det inte varken för Elias eller hans teamkompis Gregoire Münster som bröt. Sjua i tabellen med Münster som åtta är självklart en besvikelse och med bara tre tävlingar kvar lär de båda Opel-åkarna få svårt att bland sig i medaljstriden. Leder för spanjoren Efrén Llarena på 83 poäng medan Sindre Furuseth/Jim Hjerpe i kraft av andra platsen i helgen är tvåa, 20 poäng efter Llarena.
Vinnare på hemmaplan blev Ken Torn som tack vare sina allra första ERC-poäng, 39 stycken hoppade rätt in på femte plats medan Steve Røkland håller placeringen efter. Helgens tredje plats var en liten besvikelse för Steve som ett tag var uppe i ledning innan en sten förstörde framvagnen. Trots detta tappades bara 15 sekunder för att i mål ha fem sekunder upp till Furuseth som tvåa. Ändå inte illa för ”privatförare” Furuseth och Maurius Fuglerud.
– Hade varit behagligt att komma till ”løpene” med hjälmen i handen och kört tester före, berättar Røkland.
– Tyvärr kostar det mer än vad jag har möjlighet att betala så jag är faktiskt supernöjd med min placering.
*
Som jag berättade igår så hade tvåan totalt Alexey Lukyanuk väldigt bråttom på en transportsträcka. Som skäl till jäktet angav ryssen att man hade bromsproblem som tog längre tid att fixa än beräknat. Av den anledningen riskerade han att dra på sig straffsekunder för ”sen ankomst till TK”. Ett extremt klent försvar och i efterhand spädde FIA på tidigare straffet på 5000 € ytterligare. Lukyanuk blev av med alla sina poäng i helgen plus att han döms att göra tio dagars samhällstjänst med inriktning på arbete för ökad trafiksäkerhet. Fortfarande menar jag nog att straffet är väldigt lindrigt, jag menar 124 km/t på 50-sträcka skojar man inte bort.
*
När Svedala MK bjöd på ”gammaldags RS” med sex prov som kördes två gånger, svek många asfaltförare. Efter ”avbud” på söndagen blev där knappt 40 startade vilket är mindre än hälften av vad som kört övriga RS-tävlingar i år. En som verkligen trivdes i Svedala var SMK Hörbys Joachim Kristiansson som hade snudd på WRC-meriterade Tom Kristensson till höger i Opel Corsan. Klar seger med över tio sekunder till Rolf Grybb och Lina Olsbers, Hässleholm med R5-Cittran vilket ändå gav seger i 4WD-klassen. Tvåa iA-klassen och trea totalt slutade Eslövs Mats Andersson/Erik Harrysson när han gjorde comeback i sin Proton.
Bäste B-förare Trimmat blev Örkelljungas Ola Johansson/Leif Johansson med sanslösa seger marginalen en tiondels sekund till Opelåkande klubbkompisen Uffe Jansson/Roland Persson.
B-förare Jonas Hansson, Hörby med pappa Stefan satte alla standardåkare på plats med den blå Volvo 240. Bäste A-förare och tillika klubbkompisen Rolf-Arne och Felix Nilsson var runt 20 sekunder efter men där spelade ”en date” med en banmarkering viss roll.
I Grupp E var det Hässleholmstetjen Viktoria Lindh med Magnus Persson till höger som vann med ”Dödskallegolfen”. Nästa deltävling i RS-DM/Asfaltcup körs i Eslöv den 9 juni, ”Bilmånsson Rallysprint Eslöv”. Tack för bilderna Henrik Åkeson.
*
När det kördes Rallycross på Silverstone med både World och Euro RX samt RX 2 Internationell blev det med total svensk dominans. I RX2-klassen vann Oliver Eriksson och förstärkte sin ledning. Detta medan William Nilsson, Tomelilla inte nådde mer än en fjärde plats i semin.
I Euro RX var det blå/gul vinnare genom Robin Larsson medan svensk-norsken Thomas Bryntesson gick in som tvåa.
Pontus Tidemand gjorde ett snyggt inhopp i Per Eklunds Supercar Beetle men hade lite oflyt och blev sist i finalen. Betydligt sämre helg hade Peter Hedström och Daniel Thorén. Hedström fick ta till ett motorbyte i Polon efter att en närkontakt skadat kylaren med överhettning som resultat.
Ännu sämre minne från Silverstone fick Thorén med sig hem efter en tackling i kvalet. En tackling som slutade i en hård betongmur som renderade smärtor i nacke, rygg och revben. Efter röntgen konstateras revbensbrott och Daniel beordrades vila och observation på sjukhuset.
– Det här var inte vad jag väntat mig, jag vill ju vara på banan och tävla, men tyvärr har ett revben gått av och bråkat med höger lunga, säger Daniel Thorén från sjukbädden.
Svenskt igen i VM-finalen där toppade Timmy Hansen genom att köra hem sin andra World RX-seger för året. Länge såg det ut som att Andreas Bakkerud skulle lyckas vinna sin och Audis första seger men tack vare smart körning med ”the joker lap” kom Timmy före över mållinjen med några decimeter tillgodo. Trea och ett glädjande språng uppåt slutade Bolidens mångsysslare Anton Marklund.
Mest depp fanns samtidigt hos Team Hansens andre förare Kevin Hansen. Han hade läget i semifinalen helt under kontroll och finalen var solklar när han i de sista kurvorna tappade bakändan på den gula Peugeoten och frontade däcktraven, ”over and out”.
*
Haft en stressig dag där presskonferensen inför helgens South Swedish Rally tagit en stor del av eftermiddagen i anspråk. Ska inte orda så mycket om detta just i dag mer än att jag fick en åktur med ”allt i allon” Anders Martinsson på ”Nya Millebygden”. Sträckan som inleder SSR på fredagkväll klockan 17.50, är nästan en helt ny upplevelse även för dom som kört ”Millebygden” förut.
– Nu kör vi den som varvlopp och väljer man att som publik stå på publikplatsen (samma som målet 2018, min anm.) kan man se rallybilarna totalt fyra gånger, berättar Anders.
Normalt sett brukar man ju se lite över axeln när det kommer till ”publiksträckor” men den förare som gör detta på fredag lär inte bli långlivad i det 44:e rallyt.
– En tuff sträcka som har allt, menar Anders.
– Jätteknixigt sedan lite snabbare flytande svängar plus en bit asfalt, det kommer att bli helfränt lovar jag!
Efter åkturen kan jag bara hålla med och jag blir inte alls förvånad om det redan på fredagen har ”sållats lite agnar från vetet”…
*
Detta var allt för idag men i morgon blir det mycket SSR i bloggen och kanske lite inför Rally Portugal också.