Röjsel till J-WRC, South Swedish Rally-special och lite mer från ERC Rally Liepaja.
Lovade igår att dagens Motorbloggen skulle domineras av South Swedish Rally med start fredagkväll. Men tänker ändå inleda med en mix av J-WRC, SSR och Rally-SM då ledaren i Trimmat 2WD, Smålandsboende Daniel Röjsel i går kom med en glad nyhet. Redan till nästa år planerar nämligen Daniel och co-driver Mikael Johansson start i Junior-VM (J-WRC)
–Egentligen tycker jag och de personer jag har runt mig, att vi skulle ha tagit klivet ut internationellt tidigare, förklarar ”Opel/Vauxhall-föraren”.
– Rally är lite som att bygga företag. Det händer sällan över en natt och genom dom sex år jag har tävlat i sporten har jag hunnit knyta mycket kontakter och fått personer att tro på mig. Både genom bra resultat och seriöst agerande kring tävlandet. Förhoppningsvis är vi tillräckligt många nu för att få igenom detta.
Att köra J-WRC är inget billigt kalas vilket årets ledare Tom Kristensson kan skriva under på. För hans del krävs jobb ”24/7” vilket renderat i avtal med runt 50 företag för en budget på runt två miljoner. Samma summa räknar Daniel också med för 2020 berättar han.
– Sverige har hög klass inom rally där vi ofta hävdar oss bra internationellt. Förra årets junior-världsmästare är svensk (Emil Bergkvist min anm.) och i år har vi två ekipage som är med och slåss om mästerskapet, konstaterar 23-åringen och forsätter.
– Serien ser just nu ut att vara den bästa språngbrädan ut till större team i högre klasser.
Bara att hoppas att firma Röjsel & Johansson når hela vägen och kan ta över årets stafettpinne efter Kristensson och Dennis Rådström.
*
För att hoppa över till Älmhult så lär det bli en svettig helg för samma firma då man är ett jagat byte i form av ledare. Till exempel lär ”hemmaföraren” Robin Sandberg bli väldigt svår att hantera på de småländska sträckorna med ”NYBE-Toyotan”. Men där finns fler i rallyt största klass som, Niklas Hägg, Johan Holmberg, Kristian Johansson, Viktor Karlsson för att inte tala om ”Volvo-Maffian” Emil Karlsson, Simon Karlsson och Daniel Wall. Men vi lugnar oss med att ranka till längre fram i veckan när det drar ihop sig till första ”Grus-tipset”.
*
När det kommer till klassen där det med första sannolikhet finns en totalvinnare av SSR ”Trimmat 4WD” är det en tuff trio som går ut först. Johan Kristoffersson har dragit spiken i form av SM-ledare och får det ovälkomna nöjet att spåra med KMS Volkswagen Polo. Detta kan bli en tuff erfarenhet då bakom kommer ”Ilsbo-Expressen” Patrik Flodin/Göran Bergsten flåsande med team MAX RPMs Skoda R5. Jättesugen på att köra om Arvikas fine´st i i både tabellen och på sträckorna.
– Det ska bli jäkligt kul att säsongen är igång igen, länge sedan vi körde rally nu, menar Flodin.
-Ska bli intressant att se var vi står på grus gentemot Kristoffersson, Martin Berglund och grabbarna…
Regerande mästaren Martin Berglund/Joakim Gevert från Gävle hade inte rätta flytet i Bergslagsrallyt utan fick nöja sig med att bli trea. Nu ska dom här två framför i tabellen få en match är det tänkt om Berglund får bestämma.
– Det blir fortsatt stenhårt i klassen men vi ska ge dom en match på fredag och lördag. Ingen får något gratis av oss!
*
I den andra ”toppklassen”, ”4WD Övriga” bland annat med lite äldre men på pappret vassare WRC-bilar, är det vidöppet. Inför SSR leder Ludvikas Mattias Nyström före Steen Skodborg från Borlänge. Lite anmärkningsvärt är att ingen ”WRC-förare” är med i ”topp-fem” så här långt. Men detta ska det bli ändring på om skånske Joachim Grahn med Rickard Nilsson vid sidan får sin vilja igenom. Efter tre ”tunga” segrar blev det bara en tredje plats i genrepet i Ljungby. Dessutom har aldrig Jocke fått till det i SM vilket han nu vill ändra på.
– Det brukar alltid gå troll i SM för min del dessutom har vi ännu så länge kört för lite grus med bilen, konstaterar han lite bekymrat.
Det är faktiskt så att bland de tolv anmälda i klassen är där bara två WRC-bilar. Jockes nyare Fiesta och så Fredrik Grahns äldre Focus. Resten av fältet är Mitsubishi med olika ”EVO-nummer” efter. Två sådana körs av heta hemmaförare (alltså boende i Småland) Ljungby-vinnaren Anders Jonasson och regerande SSRC-mästare Robin Adolfsson.
– Finns goda möjligheter och vi siktar på att slåss om segern, menar Anders med extra råg i ryggen efter segern förra helgen.
– Bättre uppladdning kunde jag inte få. Inte tog jag i hårt heller, utan det bara flöt på.
Robin som blev pappa till Colin i samband med Bergslagsrallyt och då missade SM-premiären är även han taggad.
– SSR är min hemmatävling, så den vill jag verkligen inte missa och målet är så klart att vinna. Åtminstone klassen, säger Robin.
*
Sista SM-klassen är Otrimmat 2WD där Tom Kristensson i egenskap av J-WRC-ledare seedats högst och går ut först. Direkt efter kommer regerande mästaren och tillika årets ledare Jari Liiten/Mikael Kjellgren. Som en riktigt sandwich måste Sandviken-föraren känna sig då han efter sig har nästa J-WRC-åkare, Dennis Rådström/Johan Johansson.
I fjol gjorde Tom Kristensson sin allra första start i South Swedish Rally och som till en början såg ut att bära mot seger, men ett förargligt elfel satte stopp. Nu är det en revanschsugen Tom som ger iväg med sin co-driver Henrik Appelskog i det ”44:e SSR”, eller?
– Revansch är inte det jag är ute efter i första hand utan detta är mest ett led i förberedelserna inför VM på Sardinien i mitten av juni, förklarar Tom.
– Sedan ska jag så klart inte sticka under stol med att jag alltid kör för att vinna och så även i helgen!
I den från Slovenien hyrda R2-Fiestan blir helgen en test för att få in rätt känsla med grusrally berättar Tom och fortsätter.
– Alla tre deltävlingar som återstår i VM-serien går på grus, så detta är trots allt en viktig tävling för oss. I Älmhult ska helst allt komma på plats och vi kommer att agera exakt likadant som om det gäller en VM-start i helgen och inte start på ”Femlingshult” eller ”Millebygden”…
Tom ser framemot att få känna på sträckorna kring Älmhult och framförallt få chans att visa upp sig inför alla rallyfans som stöttar honom i VM-satsningen.
– Känns självklart att försöka bjuda tillbaka, utan dom hade jag aldrig lyckats komma så här långt som jag faktiskt gjort.
Lite kul är att det i Tom klass finns även hans raka motsats, Älmhults egen Tim Hammarström. Med bara två års tävlande i ryggen gör han och mamma Ditte sin första SM-start med en äldre Ford Fiesta ST. När Tom berättar om J-WRC får Tim något drömmande i den 23-åriga blicken.
–Helt klart vore det en dröm att ” få göra en Tom”, men dit är det en bit och nu får jag först försöka ta mig igenom SSR!
En annan förare som trots sin ringa ålder (bara 18-år ) är Adam Westlund som redan är mitt uppe i en internationell karriär. Från Folkrace 2016 till tuffa serien Hyundai Racing Trophy där Adam hunnit med 16 rallyn i Lettland, Bulgarien, Rumänien och Portugal. Vann cupen och slutade tre totalt i det lettiska mästerskapet.
– Rolig utmaning med SSR. Första gången jag kör på svenska vägar så det ska bli kul, säger Adam med nytaget körkort.
Bra värdemätare fick han och kartläsare Joakim Sjöberg som vann klassen för Lettiska Mästerskapet i helgen som ingick i ERC Rally Liepaja. Noterbart är också att Adam med sin R2 Peugeot fortfarande kör på lettisk licens.
*
Medan Tim Hammarström har mamma till att läsa noter så sitter pappa och dotter Lindahl med förnamn Jörgen respektive Mikaela i två olika bilar. Jörgen med stor erfarenhet från både Rally-SM och vassa 4WD-bilar sätter sig i helgen i Pontus Lönnströms något tamare R2 Fiesta. Mikaela å sin sida ska sköta kontoret i SMK Hörbys Sofia Sörenssons Mitsubishi. För Alvestaboende Jörgen spelar bilen inte så stor roll, huvudsaken att man får åka rally på hemmaplan resonerar han.
– När jag fick frågan tvekade jag inte en sekund!
– Ska bli så roligt att kunna hjälpa en superduktig junior framåt.
Mikaela 20 år gör SM-debut med Sofia och detta är en viss skillnad mot när hon åkt som kartläsare i mindre sammanhang.
– När alla papper kom inför tävlingen blev hon rejält nervös, men nu ser hon fram emot tävlingen lika mycket som jag, berättar Jörgen.
*
Detta är andra året som rallyt har Älmhult som centralort och även 2020 finns ett avtal med Älmhults Kommun. Ordföranden i South Swedish Rally AB, Anders Martinsson hymlar inte med att han och rallyt väldigt gärna vill se en förlängning efter nästa år.
– Vi har allt som krävs i Älmhult, vägarna finns, entusiastiska funktionärer och inte minst Smålands största hotell, svårt att hitta en bättre ort för SSR.
Detta i sin tur lär även betyda att de som fortfarande drömmer om en SSR-comeback till Kristianstad kan lägga dom drömmarna bland soporna.
*
Får mycket påringningar om var man köper program till SSR och de finns att hitta på följande ställe: IKEA Hotell- ICA Liatorp-AP Däckservice, Älmhult-Gulf i Hörby- Preem i Tingsryd-AP Däckservice Hässleholm- Preem Kristianstad -Lars Dufva Osby-Handelsboden Häradsbäck- ICA Lönashult. Första start är från IKEA på fredag klockan 17.30 och sen kort transport till speciella publiksträckan”Millebygden” där första bil ger sig iväg klocka n17.50. En kanonsträcka kan jag lova efter att ha haft förmånen att skjutsas runt i Anders Martinssons fantastiskt fina Opel Insignia. Har faktiskt svårt att avgöra vilket som imponerade mest, sträckan eller bilen?
På lördag är första bil på SS2 ”Billsboda” redan klockan 07.40 och sedan rullar det på innan målgången utanför IKEA Hotell klockan 16.30. Dessutom finns tre serviceuppehåll inlagda på samma ställe under dagen.
*
Mattias Adielsson vill gärna göra ett förtydligande angående sin startposition i Rally Liepaja. Första dagen gick han och Andreas Johansson ut som bil nummer sju för att sedan få det ännu tuffare sista dagen.
– Då startade vi som andra bil med bara Herczig Norberts Polo före, berättar Mattias.
Trots ”soft tires” blev det ”big slides” med deras blå/gula R5-Citroën. Ändå summerar Mattias inför nästa framträdande som är PZM Rally Poland med.
– Vi var riktig nöjda med det vi gjorde och ökade tempot successivt!
*
Fick även lite ”uppläxning” när jag menade att Opel-kollegorna Elias Lundberg och Gregoire Münster skulle få svårt att blanda sig i medaljstriden i ERC3 Juniors. Andra påpekade att så klart har svenskarna chans fortfarande, detta då bara fyra av de sex tävlingarna räknas. I plusskålen liger deras tredje plats i premiären på Azorerna, en placering som kan bli oerhört viktig framöver. För visst är det så att båda kan få en EM-medalj runt halsen framåt hösten men då krävs det i stort sett tre ”clean races” alltså ”no problems”.
Tuff konkurrent blir förutom de tre längst upp, Llarena, Furuseth och Franceschi estländaren Ken Torn. Den sistnämnde som även kör J-WRC parallellt har bara poäng i en enda tävling men desto fler här, 39 stycken. Enda i toppen som har plockat poäng i alla tre körda rallyna, är Llarena och Furuseth och där jag menar att norrmannen har allra bäst utgångsläge med en ”sexpoängare” att räkna bort. Oavsett vilket så blir det spännande inför upplösningen i Ungern i början av november.
*
Vill redan nu flagga för att veckans Motorbloggen kommer att bli väldigt rörig vad gäller publiceringar. I morgon bör det vara ungefär som vanligt och kanske även på torsdag (har två födelsedagar som kräver min uppmärksamhet vid sidan av vanliga jobbet). Fredag blir det extremt osäkert med SSR på eftermiddagen och likadant på lördagen, alltså troligen inga bloggar alls.
Söndageftermiddag när jag bevakat finalerna i EM i Karting på Åsum Ring hoppas jag ändå kunna leverera något. Man kan ju undra vem f-n som planerar i Motorvärlden, WRC i Portugal, SSR i Älmhult, EM i Karting i Åsum och så TCR/V8 Thunder Cars på Anderstorp. Allt samtidigt och dessutom en enda person som ska bevaka allt…