Sträckorna till Rally Sweden 2020, vad händer med Latvala, två svensk-bilar i Estland, DM6 avslutar med tajt tidsschema och Åhuskärr mesta rallybyn!
Då har Rally Sweden släppt lite på förlåten inför nästa års tävling och presenterat sträckorna som ska köras 13-16 februari. Totalt 19 sträckor och de allra flesta är för mig och säkerligen även för alla andra rallyfans, välkända. Men samtidigt kanske inte, då det aviserats att 50 procent av banan ska vara ny. Kanske är det bara namnen som är välkända och inte själva sträckningen, vad vet jag? Kan vara ute och cykla men det enda namn jag inte känner igen är fredagens ”Nyckelvattnet 1+2” som dessutom är enda svenska inslaget ”första rallydagen”. I övrigt körs det bara på norska sidan gränsen med välkända ”Hof-Finnskog” och ”Finnskogen”. Förlåt, glömde avslutningen i Torsby på kvällen med första start klockan 16.43.
På lördagen är det Sveriges tur till hundra procent med sträckorna Torntorp-Hagfors-Vargåsen och så ner till den för tävlingen lite onödiga men för Karlstad, superviktiga sprinten ute på Färjestad. Till nästa år dessutom inte sista sträckan för dagen utan efter detta är det ny vända upp på Torsby-sträckan innan det blir nattvila. Sista dagen är som i år, Likenäs gånger två och så power stage i Torsby med första start klockan 12.18. Börjar det inte redan vattnas lite i rallymunnen eller?
*
Har varit mycket spekulationer om Jari-Matti Latvalas framtid hos såväl Toyota som i WRC överhuvudtaget. I en intervju har Tommi Mäkinen inte låtit allt för hoppfull för en fortsättning för Jari-Matti som förare 2020. Däremot verkar det som han gärna vill behålla honom i teamet men i vilken roll verkar mer oklart. Som testförare fungerar Juha Hänninen mycket bra enligt Mäkinen så den dörren verkar stängd, men där finns säkert många andra grejor som Latvala skulle kunna jobba med.
Kanske lösningen på allt heter M-Sport Ford för det är ingen hemlighet att Malcolm Wilson gillar Latvala och det var också här han tog första WRC-segern i Rally Sweden 2008. Inte bara för ”old sake” som det kan bli en öppning med Ford, utan Wilson och M-Sport skulle nog behöva en extra vitamininjektion. För så här långt har inte Teemu Sunninen lyft trots att han ofta benämns som världsmästarämne.
*
I helgen körs estländska Rally Saaremaa med svenskt deltagande i form av Stig Andervang/Robin Eriksson i den nya Skoda R5:an. Inte riktigt lika modern bil har Stefan Helin/Annie Seel till sitt förfogande, men det Stig missat har Stefan fattat, dom kör Opel. Många namnkunniga i startlistan som J-WRC-åkarna Ken Torn och Roland Poom, här har de båda dock lämnat R2-Fiestorna hemma och kör R5-bilar båda två. Reken avslutades med att Helin konstaterade.
– Bitvis mycket vatten och trasiga vägar efter allt regn. En utmaning!
Han och Annie delar servicetält med SSR-favoriten Klim Baikov som återigen gett sig några hundra mil från hemmet för att köra rally med sin Lada. Även Oliver Solberg var anmäld men har lämnat återbud, troligen beroende på att Circle K-Polon inte är färdigstruken efter taklägget i Wales…
*
Inte bara i WRC som det är silly season, samma sak med racingfolket. Nästa fredag har V8 Thunder Cars ”testdag” på Mantorp park och en som åker dit är Erick Nilsson från lilla Glimminge utanför Broby. Avslutade storstilat i danska DS3 Cup och nu känner han och pappa Peter för nya utmaningar och vad är då bättre än en frustande ”veeåtta”.
På plats finns både Bryntesson och från Åhus mer lokala, Memphis Racing. Med andra ord en spännande fredag som väntar Eric.
– Sedan får vi se vartåt det barkar, men skall inte dölja att detta är något vi funderat över ett tag, berättar pappa Peter.
*
I morgon är det final för Danska Mästerskapet, DM 6 med Anderup El Rally i trakterna kring Haderslev eller för speedway-älskare mer välkända Vojens längst ner på Jylland och snubblande nära gränsen mot Tyskland. Fyra sträckor som körs två gånger och dessutom i jämförelse med svenska rallyn på imponerande kort tid. Första start klockan 12.01 och målgång runt 16.30 vilket ger totalt ungefär fyra och en halv timma. Som jämförelse behövdes det ungefär samma tid för att vi i SMK Hörby skulle hinna med att köra tre omgångar på Industriområdet i Hörby när det var RS-premiär med Bilmånsson Rallysprint. I Hörby kördes 22 kilometer SP medan motsvarigheten i Danmark mäter 78 kilometer. Slutsatsen är att antingen är det vi som gör något fel eller danskarna och frågar ni mig, måste det vara vi…
Drygt 80 startade och där nu Ib Kragh/Ditte Kammersgaard får bära favortiskapet då familjen Poulsen är på utflykt med sina WRC-bilar i San Marino. På pappret vet jag faktiskt inte vem som skulle kunna hota Peter Blomquists co-driver Kaamaersgaard från att att köra hem segern i hop med regerande mästare Kragh?
Då är det tuffare i2WD-gänget då Kenneth Madsen/Mette Felthaus, Kim Boisen/Louise Christiansen, Simon Vallentin/Peter Egholm och Marco Gersager/Carina Møller alla är kapabla till seger. Så klart finns där utmanare, Jacob Lund Madasen/Line Nedergaard och Lasse Murmann Sørensen/Karsten Isaksen är två…
Trots att man ville ha över asfaltssugna svenskar är det inga blågula flaggor i startlistan. Däremot och mer naturligt fler tyska flaggor, dock inga mer kända namn.
*
I morgon kan Kristianstadsbladets läsare glädja sig åt ett fullspäckat ”Motorlördag” med tonvikt på Sveriges per capita mest SM-medaljtäta by, Åhuskärr. På 62 invånare kan man räkna in två svenska mästare i rally, Jonas Olsson 2012 och så i år Joachim Grahn. Ett rekord som lär bli svårslaget. Dessutom ”Motorlistan” med ”tre heta”, Tom Kristensson, Kristianstad Kartingklubb och STCC TCR Scandinavia. Motorstoppet är lite trist men där hamnar ändå Pontus Tidemand.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson