Stort intresse för WRC2, fryser vårsäsongen inne och när jag åkte Ascona ”dagen efter”!
Intresset för WRC 2 och 3 är stort och när anmälningstiden gick ut på skärtorsdagen hade totalt fyrtio team anmält sig. Allra störst är intresset i WRC 2 (klassen vi kallar Otrimmat 4WD i SM) med tjugonio anmälda och i WRC 3 då följaktligen bara elva.
Bland dem som anmält sig i WRC 2 finns ”fabriksteamen” Skoda Motorsport, M-Sport World Rally Team och så för mig överraskande nog Proton Motorsport. När PG Andersson berättade om planerna på att hoppa in som ersättare för ukrainaren ”Oskar” i WRC 2 lät det som att den malaysiska tillverkaren inte skulle åka WRC alls. Istället var det Asia Pacific-mästerskapet som var huvudmålet om det överhuvudtaget skulle tävlas för Proton. Slips och räknenissarna i Kuala Lumpur verkade inte så begeistrade om man säger. Frågan är, var finns PG och Emil i det här pusslet?
Vad jag kan utläsa är där bara ett enda skandinaviskt team som anmält sig och detta i form av norrmannen Anders Gröndal. Få nordbor alltså, men desto fler från de forna öststatsländerna vilket är ganska naturligt ( obs. ironi) här finns ju ekonomi som rullar på som tåget…
Påskpresenten i form av inställt i Simrishamn har man ju fortfarande lite svårt att smälta. Nu nås jag dessutom av information att Götenerundans arrangörer även dom är oroliga. Kollade in snödjupskartan och enligt den ska det vara 10-30 centimeter snö i området och med mindre än fyra veckor kvar känns detta så klart inte bra. Först ska snön smälta bort, tjälen släppa sitt grepp och sedan ska vägarna hinna torka upp. Ser onekligen tajt ut med tanke på SMHI:s förutsägelser med samma vädertyp som nu i minst tio dagar framöver…
Lite bättre är det för Kristianstads MK:s Kongen som körs samma helg men jag tror inte ens dom kan ropa hej. I nordöstra Skåne där Kongen har sina fina sträckor, är snötäcket det lilla problemet istället kryper tjälen lite djupare för varje natt som går. Ska det bli så illa att hela vårsäsongen fryser inne? Ett kanske illa valt uttryck men det är ju trots allt ”kylan” det handlar om!
Lite konstigt att inte anmälningarna till Anderslövsrallyt som planeras till den 20 april, tog fart efter Simrishamns besked. Fortfarande samma antal, strax över sextio anmälda vilket känns väldigt futtigt för en DM-premiär.
Annars är påsken ingen stor motorhögtid sedan Asarums MS för många år sedan lagt ner sin populära RS-tävling Karlshamns-Specialen. Faktiskt en tävling som jag körde i mitten av sjuttiotalet under min allra hetaste ”Saab-period” och detta i min ”gruskartläsare” Roland Brorssons Opel Ascona. På den tiden var Opel, ja egentligen allt som var bakhjulsdrivet likställt med dödsfällor, var helt enkelt livrädd för att få sladd. Understyrning var melodin och hur hamnade jag då i en Opel?
En viktig del i det här pusslet var att motorklubben traditionsenligt hade sin årsfest på Långfredagen och här blev det plötsligt bestämt (detta var precis före stängningsdags) att jag skulle köra Rolands Ascona i Karlshamn på tror jag, annandagen.
Det som verkade otroligt kul på långfredagsnatten blev plötsligt läskigare och läskigare desto mer som gick av påskhelgen. Roland och min för dagen kartläsare Bertil hade hängt på luren direkt på påskaftons morgon och efteranmält mig, så det gick helt enkelt inte att backa ur med hedern i behåll.
Var jag nervös eller var jag nervös så in i h-e tävlingsdagen? Jo det var jag, men tävlingen gick faktiskt förvånansvärt bra. Körde inte på några fasta föremål, tog någon kon och fick även backa på ett grusprov efter en alltför optimistisk inbromsning efter ett krön (kartläsarmiss vill jag hävda…). Vi kom så klart sist i klassen och sedan dröjde det ända till 1997 innan jag vågade mig på att åka bakhjulsdrivet igen. Nu skulle jag inte ens drömma om att starta en tävling med en Saab, de går ju för f-n bara rakt fram…
Hörde på radion idag ett inslag om miljöarbete i Kina (här finns arbete att göra om någon mot förmodan skulle tro något annat) och reportern berättade då att man på en av Pekings gator mätt upp ”skithalten” i luften. Den lilla partikel som miljömupparna påstår att dubbdäcken river upp ur gatan, mättes här till 800 mikrogram per någonting, jag vet inte riktigt. Spelar mindre roll, när samma mätning gjorde på den dubbförbjudna Hornsgatan i Stockholm var den absolut högsta siffra man fått fram där 70 mikrogram. Säger bara, en dj-la tur att man inte åker dubbat i Peking!
Kan inte räkna dem alla. Alltså åren då påsken avslutats i Karlshamn. kartis i div. ekipage, service åt andra och avslutningsvis som ”rådgivare – teammanager” Allt med blandade resultat. Men alltid med en god smak i munnen efteråt, även om vi fick åka ”fjärilen”. Därför tycker jag det är synd när sådana ”äventyr” försvinner. hoppas att jag fått en öppning idag för att få uppleva ”nya” Lille Mats. På ”min” tid var det fortfarande en traditionsenlig RSA, så länge har jag varit på utlandsuppdrag. men kanske jag får möjligheten i år att uppleva P2 i rallysprintens tecken. Hoppas i såfall få se dej i vilda uppställ med VOCn.
Hej.
Silver-Voc:en med förare är indisponibel när det är Lille Mats. Inte alla som tror det, men jag har även ett jobb att sköta och detta sammanfaller med Lille Mats. Tråkigt men sant, fast jag tror inte du missar så mycket. Vilda uppställ, jag som fortfarande är rädd för sladd…
MVH
Tommy