Inställd rallypremiär på Österlen, kan R2 bli ny och enda SM-klass i rally och finskt bakom Hyundais WRC-ratt!
Snöfallet över Österlen natten till lördag blev droppen för Simrishamns MK som därmed tvingades att ta det trista beslutet att ställa in premiären för Sydsvenska Rallycupen och Tinter Classic Rally Cup, Simrishamnsmixen. Med drygt femton centimeter nysnö över tävlingsområdet hade tävlingsledare Johan Engström inte mycket att välja på.
– Vi har haft det på känn de sista två veckorna men hoppet är ju det sista om överger och när nu mer snö föll då försvann det sista lilla hoppet, konstaterar Johan besviket.
-Så mycket jobb till ingen nytta känns inte kul!
Klubben ger dock inte upp utan lovar återkomma 2014, att flytta årets tävling till ny datum anser Johan däremot vara omöjligt. Som vägarna ser ut nu på Österlen tvivlar Johan på att man kunnat köra förrän tidigast i mitten av maj…
Därmed är Södras DM-serie en tävling mindre och naturligtvis likadant för SSRC och TINTER CRC. Trelleborgs MK har ju flyttat Anderslövsrallyt till den 20 april och nu vill det absolut till att vädergudarna är på sitt allra soligaste humör framöver om inte även detta ska ställas in. Fast väderprognosen framöver visar inte på någon vår pecis, 2-3 plusgrader på dagen, minus på natten och lätt snöfall nästa helg över Söderslätt….
Helt klart är det i klassen Otrimmat 2WD det händer saker och näste man till att skaffa en ny R2-bil är SM-sexan Martin Jansson från Uppsala, med Co-driver Lars Blondell. Den gamla Clion får nu maka på sig till förmån för Sveriges första Skoda Fabia R2 och just nu kan bilen beskådas på ELMIA i MJ Sports monter.
Med risk för att få ”en svart bindel för ögonen och att bl i uppställd mot en vit vägg” lanserar jag ändå den nygamla tanken på att bara köra en enda klass i SM. Klassen skulle då inte vara Trimmat 4WD med WRC-värstingar utan istället Otrimmat 2WD där jag tycker man kan märka en positiv utveckling.
Många andra länder har detta system där det nationella mästerskapet bara handlar om en enda bilklass och inte som här, fyra olika klasser. Helt klart hade det varit lättare för publik och sponsorer att fatta, med en enda svensk mästare istället för fyra. Frågan är då vad man skulle göra med övriga klasser, inget jag kan svara på i alla fall…
Men vist är det positivt med de nya R2-bilarna på ingång och här tror jag t.o.m att man skulle kunna få med importörer. Priset för en sådan här bil är väl ungefär en tredjedel av vad en utrangerad WRC-bil kostar. Dra sedan ifrån betydligt lägre drift och däckostnader så kanske. Då kanske Renault, Skoda, Ford eller Citroén t.ex tog beslut att starta egna team, vilket hade varit oerhört positivt för sporten. Att bilarna går fort tillräckligt visade ju Fredrik Åhlin i senaste SM-tävlingen där hans Fiesta vara snabbaste 2WD totalt…
Blir det Juho Hänninen som tar hand om ratten i Hyundais nya WRC-120? Enligt finsk media ska detta var ett faktum. Hänninen som tidigare kört S2000-Skoda (hamnade ju på hustaket iIRC-finalen med en sådan om ni minns?) inledde året med att köra en femte M-Sport Fiesta i Monte Carlo. Ett inhopp som slutade i ett vägräcke medan det gick betydligt bättre i Rally Sweden. Nu lär Juho även vara klar för Portugal för M-Sport men sedan är börsen tom och det är då Hyundai ska vara sista pusselbiten mot en WRC-karriär. Efter sommaren ska första riktiga testbilen vara färdig och då ska Juho dra första repan med koreanen. Jaha, alltså bara att återigen konstatera att ännu en WRC-ratt passerade våra svenskhopp på en knapp näslängds avstånd. Säger bara, vad har Hänninen som inte PG eller Tidemand har…
Inte nåt mer i alla fall. Tror inte sista ordet är sagd än i frågan vem som testar ut nya Huyndaien?
Bara R2 i SM? Nja, möjligen om inte det går in nån fabrikant till R5/R4 och matar in lite bilar…
Och sen – glöm inte Opels Adam R2…