Stort intresse för SM-premiären i Lima, Rally Live fortsätter med MAS, Østberg/Barth vann i Chile, Fourmaux inte främmande för WRC2, Gilsoul in hos Loubet och ERC i Värmland klassas som det mest spännande 2023!
Med en dags övervikt är det annars exakt två månader kvar innan Rally-SM 2023 drar igång med klassikern i ny kostym dock, Rally Lima. Att en SM-premiär i det snösäkra nordvästra hörnet av Dalarna skulle locka betydligt fler än årets motsvarighet i Boden förstod säkert alla. Dit upp kom 50 SM-åkare och det antalet passerade Sune Rickardsson och hans kompisar redan timmar efter att anmälan öppnat. I dag finns 70 anmälda så lite knappt hälften av vad Lima MS ville se när rallyt drar igång den 4 februari där man satt 150 ekipage som max. I SM-sammanhang en respektingivande siffra men inte med hänsyn till det normala i Lima som brukar snurra runt 200 bilar. Nu är det gott om tid att uppnå maxgränsen då anmälan inte stänger förrän den 22 januari.
Redan nu kan det dock skönjas samma tendenser som i årets SM-tävlingar, ”Nationella 2WD” är störst med 40 anmälda medan ”Internationella 2WD” fortsätter att tappa deltagare och i dag finns bara fyra anmälda. Lite anmärkningsvärt så är det två B-förare och två C-förare som vill åka vinterrally.
Anmärkningsvärt är också att i ”Standard” dominerar sörlänningarna och tre av de fyra anmälda kommer härifrån, Ingemar Månsson och Karl-Johan Ingesson kör för SMK Hörby medan Oscar Karlsson har Skillingaryd som klubbadress. Går faktiskt att hitta en favorit redan nu och då i ”GruppH” där ”The Levin Family” med Andreas vid ratten och Therese som notläsare med automatik blir mina favoriter till klasseger. Med massor av mil på vägarna kring Lima och med en snabb Nissan som redskap så ska det nog mycket till för att rå på ”Levinarna”.
Intressant är också att av de 40 bilarna är det bara sex bilar som tillhör den numera så omdiskuterade ”Grupp HB”. Åtta ekipage i ”Internationella 4WD” och där inga överraskningar är anmälda. Väntar med spänning både på avslöjandet av vem som blir ny ”Polo-förare” och likaså vem som tar över PG Anderssons ”GNM-Fiesta”. Då kommer det överraskningar om inte förr…
*
Tre veckor tidigare har MAS Rallycup sin premiär och likaså Klassiska Rallycupen med jämtländska ”Reaxcer Rallyt”. Här ”dominerar” KRC knappt och av de 21 anmälda så kör elva gammelbil. I MAS Rallycup fortsätter Rally Live att sända”Rallyradio” och detta för åttonde året i rad.
– Vi ser mycket fram att få fortsätta jobba med MAS även under 2023 och sända rallyradio från MAS Rallycup. Vi har de senaste två säsongerna sett ett stort intresse för att följa serien, som återigen bjuder på en mycket spännande kalender som vi hoppas ska locka fina startfält, säger Sebastian Bourghardt från Rally Live.
Sändningarna från cupen kommer att vara gratis och hittas via svenskbilsporttv.se, i appen Svensk Bilsport TV samt via rallyradion.se masrally.se. Detaljerna kring samsändningen med SM-rallyt i Hässleholm meddelas vid ett senare tillfälle.
*
Mads Østberg och Patrik Barth tog segern i Chile och ”Rally del Bio Bio” med Citroën C3 Rally2. Även på andra plats var det Citroën genom teamkompisen i Joker-teamet Alberto Heller. Mellan honom Mads skilde dock 1 minut och 33 sekunder.
*
Fortsatt oklart hur Richard Millener tänker sig M-Sport Fords uppställning för 2023. En som hängt löst hela detta året har varit Adrien Fourmaux som med fyra ”Accident” på tio WRC-starter befinner sig djupt nere i formsvackan. Experterna menar också att det blir svårt för honom att få till Rally1-tävlande 2023 och Fourmaux förstår tänket, men konstaterar även att han inte är främmande för ett steg ner till WRC2.
Han ser sig beredd att ”göra en Lappi” och börja om i WRC2 precis som nye Hyundai-föraren gjorde efter två tunga säsonger med Citroën och M-Sport. Till franska Autohebdo säger Adrien.
– Lappi har visat att detta är en framkomlig väg och det finns fler förare som gått ner en nivå för att sedan gå uppåt igen, Esapekka ger mig framtidstro!
Fourmaux menar att det är Ott Tänak som sitter på nyckeln till WRC-låset, lägger han ner blir plötsligt en bil ledig hos M-Sport och eventuellt kan även Toyota bli ett alternativ. Det sistnämnda menar dock fransmannen, blir ett kostsamt alternativ.
–Tror faktiskt ingen är beredd att betala vad det kostar att hyra en Yaris Rally1…
*
Mer franskt och då är det Pierre-Louis Loubet som tappade sin kartläsare Vincent Landais till Sebastien Ogier och gjorde i hans bil debut i Rally Japan. Samarbetet blev lyckat och paret har bestämt sig att förlänga över 2023. Nu har dock Loubet löst sitt problem, åtminstone i närtid och plockar in Thierry Neuvilles f.d notläsare Nicolas Gilsoul till ”Hivernal du Dévoluy-Rallye”. Ett rally som av många klassas som ”shake down” för Rallye Monte Carlo och där Loubet ska köra Ford Fiesta Rally2. Tungt motstånd i klassen med både Nikolay Gryazin och Hyundais nye Gregoire Munster.
*
”Just nu är Royal Rally of Scandinavia enligt min åsikt, det mest spännande rallyt på nästa års globala rallykalender”. Orden kommer från DirtFishs rallyorakel Luke Barry vilket bör ge Glenn Olsson och hans stab extra råg i ryggen inför ERC-debuten. I artikeln förklarar Glenn att det inte är så enkelt att bara”klipp och klistra” och göra ett Rally Sweden på sommaren.
– Du kan inte använda samma vägar som på vintern, ibland är de inte ens väg på sommaren. Riktigt, riktigt dåliga vägar kan fixas till med snö och is men på sommaren behövs hårda grusvägar sådana som förr användes för sommarrallyn!
Nu är det som bekant ingen nyhet med grusrally i Värmland och menar Olsson.
– Vi har bra snabba vägar ungefär som Rally Finland…
Än är inget bestämt om HQ eller var serviceområdet ska läggas utan det är först när sträckorna är klara som det går att hitta optimala platser.
-Utöver detta måste vi förhandla med alla kommuner och regioner, försöka få finansiering så det är fortfarande mycket arbete kvar, säger Glenn till DirtFish.Foto: Tommy Svensson
En sak han jobbar stenhårt med är att kunna köra ”Colins Crest” som i så fall blir en helt ny upplevelse både för publik och tävlande och att hoppen blir längre är nog alla övertygade om. Han får även frågan om sträckorna blir snabbare nu än på vintern.
– Jag har frågat lite förare och några menar att vägen kan bli lite rakare (läs snabbare) när du inte har snövallarna att ta hänsyn till. Vi har också bestämt oss för att leta snabba sträckor så, ja det blir ett snabbt rally!
*
När vi ändå är inne på snabba sträckor så har det börjat ”gnällas” på sociala medier att sträckorna för Rally Sweden är både för snabba och dessutom tråkiga.
– Raksträckor och lite vägbyten, vore nog idé om ”the swedes” försökte hitta annan lokalisering för WRC:s enda vinterrally, var en av åsikterna som torgfördes.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com