Glenn O. drömmer om både nya och gamla ansikten till Värmland, Tom K. rankas av ERC före WRC-rutinerade Paddon, Haglund och Liljegren presenterar nytt rallyteam, VEC utökar med vinterrally, Rally Live fortsätter med Race4Fun och STARD levererar batteri till STCC!

Med Royal Rally of Scandinavias intåg i FIA ERC (Rally-EM) så har också intresset för EM-serien ökat här uppe. Att det utlovas en snabb folkfest i Värmland, första helgen i juli hjälper till att skruva upp tempen. Just vädret kommer att göra stor skillnad, vinter i Rally Sweden mot ERC i juli när sommaren förhoppningsvis är som bäst, kommer att göra det hela till en publikmagnet vågar jag utlova.

Att få ut folk på vintern i minus 10 grader är inte lika lätt som att ta ut dem i plus 20, så det är mycket lättare att bygga en festival och festen runt denna, är vad vi verkligen ser fram emot, menar Glenn Olsson.

Foto: Tommy Svensson

Mycket tankar kretsar kring Colins Crest som alltid är folkfest oavsett väder, men med plusgrader kan den bli jättelik. Men det finns även andra sträckor som arrangören vill omvandla till liknande arenor förklaras det.

Vi vill göra det ännu mer attraktivt för folk att ta sig till evenemangen, eftersom du inte är ett superrallyfan vill du vara med på festivalen. 

Som jag skrivit tidigare så är inte alla lika förtjusta och det finns de som ser Glenns nya inspel som ett kommande hot mot Rally Sweden. Detta slår han dock ifrån sig och till DirtFish förklarar han läget.

Vi ser en bra framtid i ERC som vi tror kommer att växa riktigt snabbt. Kostnadsnivån i ERC jämfört med WRC är så mycket lägre så jag tror att vi får se fler deltagare vilket också innebär större publik.  

Glenn när en dröm att få alla svenska, norska och finska toppförare till Värmland 7-8 juli, även dom som inte kör hela EM-serien men som ändå ser ett mervärde att köra det ”kungliga rallyt”. I dagarna presenterade också promotorn ett helt nytt och bredare tv-paket för både WRC och ERC vilket även detta kommer att öka intresset.

Jag ser en ljus framtid för ERC och om du jämför med WRC där den som vinner WRC2 inte alls får samma uppmärksamhet som den som kör hem  ERC. Du blir hjälten, kungen och du får allt ljus på dig!

Många har undrat varför man inte använder ”Sweden” i namnet utan använder ”Scandinavia” vilket inte är en tillfällighet utan en väl avvägd strategi menar Glenn.

Det finns ingen garanti för att Sverige blir landet i Norden som är värd för en ERC-runda i framtiden. Nyckeln ligger i namnet: Royal Rally of Scandinavia. Vi vill vara det evenemang som varje skandinavisk förare vill köra varje år det är så vi vill se oss!

Glenn menar också att man inte slaviskt är bunden till Värmland, får man till exempel problem med väghållarna där (läs de mäktiga skogsbolagen) går rallyt att omlokalisera, men målsättningen är klar, att vara ett av Skandinaviens stora rallyn. Foto: Tommy Svensson

Till DirtFish avslutar Glenn med en annan dröm, att få se många nya ansikten i Rally2/R5-bilar.

Här kan du faktiskt vinna tävlingen med en sådan bil och jag har en känsla att detta lockar både legender och idag etablerade förare!

*

Hänger på ERC som påbörjat lite nedräkning för säsongstarten i  ”Rally Serras de Fafe” i Portugal den 11-12 mars. I dag rankas FIVE DRIVERS TO WATCH OUT FOR IN 2023” och då får man lite rysningar när ERC plockar upp Tom Kristensson, SMK Hörby som namn nummer två. Allra först och alltså den som ses med störst chans att bli Europamästare anser man vara årets vinnare Efrén Llarena. Tungt uppbackad av indiska däcktillverkaren MRF och med en Skoda av senaste snitt anses spanjoren vara svårslagen. Dock ser man Tom som potent utmanare vilket är fullt förståeligt med tanke på att  Llarena fick däng med halvminuten första gången man tävlade mot varandra i ERC 2022.

Foto: Kowax 2Brally

Detta var i ”Rajd Polski” där Tom och Andreas Johansson slutade tvåa medan Llarena körde in som fyra.

Kristensson gjorde tre ERC-rallyn och slutade på pallen i Polen samtidigt som han noterade topptider i Lettland och Tjeckien. Han har gjort klart att beroende på budget skulle älska en full satsning på titeln 2023, summerar erc.com.

Bakom sig i rankingen har Tom tjecken Filip Mares och från Finland Mikko Heikkilä. Men allra tyngst i mina ögon  väger dock det faktum att f.d WRC-åkaren hos Hyundai, Hayden Paddon placeras som femma. Detta om en förare med 84 WRC-starter, en seger och åtta pallplatser och senast vinnare av Asia Pacific Championship. Foto: Tommy Svensson

Att ha en sådan storhet efter en Hörby-förare känns snudd på overkligt… 

*

I går tillkom fem nya ”????” i anmälningslistan till Rally Lima och bakom frågetecknen finns nybildade ”GK Door Team Sweden” som bokat upp platser till sina förare. Tre i  ”Internationella 4WD”, en i motsvarande 2WD och så en i deltagarmässigt största klassen, ”Nationella 2WD”.

Mäktigt kommer det att bli, säger Christoffer Haglund, en av förarna i teamet.

Vi ska ha kul och se till att ha rätt förutsättningar för att lyckas!

De tre VW Polo R5 som teamet förfogar över byggs fortfarande men några förarnamn har ännu inte presenterats förutom då Haglund själv. Kan vi räkna med toppåkare i teamet?

– Ja, ja ja, vi ska släppa namnen pö om pö innan årsskiftet, och sedan även slåss om poäng i Teammästerskapet, lovar Haglund.

Något fler än 75 förare är redan anmälda till Rally Lima och där majoriteten är ännu så länge lokala förare och de som brukar åka LBC-Ruschen men inte hela SM-serien.

De vill inte riskera att bli gallrade. Ännu så länge saknar vi en del förare i toppskiktet, som vi vet kommer, säger Sune Rickardsson, tävlingsledare.

Att ett helt nytt team satsar hårt på SM är glädjande, både för oss som arrangör, för mästerskapet i sin helhet och för publiken.

GK Door Team Sweden ägs av Christer Hedlund i Lycksele som tillsammans med kartläsaren Ida Lidebjer Granberg, Asarum vann årets Rally Sweden Historic med en Ford Escort RS 1800. Hedlund kör dock inte i  Lima vilket B-föraren Tim Liljegren, Karlskrona AK gör med sin gula Volvo 240.

Foto: Tommy Svensson

Detta kommer bli så otroligt häftigt, konstaterar den populära ”youtubern”.

Tim kommer förutom att vara en del av teamet, även följa och kommentera ”Chribbe” under resan fram till, förhoppningsvis, en ny seger i 4WD/R5-klassen i Svenska Rallycupen 2023. Samarbetet kommer att ge en unik inblick i den svenska rallyvärlden samtidigt som det tar den till en helt annan nivå.

Jag ser verkligen fram emot samarbetet med Tim. Han har redan lyckats att ta sig under huden på mig och även under motorhuven på Polon”, berättar ”Chribbe”.

Tim förklarar även att hans fokus är delat mellan tävlande och filmande.

Alltmer av mitt rallyintresse består i att filma och kommentera alla rallytokar som finns. För väldigt många är rally inte bara den stora nationalsporten utan även en livsstil!

*

Tidigare har Volvo Euro Cup körts på grus och asfalt men från 2023 kommer även snö och is att vävas in.

– Jag som cupansvarig har varit återhållsam med vintertävling då jag inte velat ha det som ett obligatorium då det kan dra i väg i kostnader för bara en tävling, berättar Ted Malm.

Men nu är det ju faktiskt så att det finns många som vill köra vintertävling såväl team från norr till söder. 

VEC-åkaren Magnus Mellquist är den som tryckt mest på och nu fått med sig Ted på vintertåget.

– Vi vill verka för en utveckling av cupen då många team önskar köra något nytt. I samband med detta så tog vi kontakt med SMK Hälsinge som den 21 januari har Hälsingerallyt som passar oss i VEC perfekt. 

Fyra sträckor ska köras på totalt 64 kilometer med bas i Bergsjö och med noter av Patrik Barth. Vad som händer framöver är fortfarande inte helt klart förklarar Malm.

Det kommer bli tävlingar i Norge, Danmark, Tyskland, Polen och Sverige. En tävling får räknas bort plus att efter start i tre tävlingar får man 100 bonuspoäng. På detta sätt får vi fler team norrifrån att också hoppa på tåget och köra denna upplevelserika cup, menar Malm.

*

 ”Rally Live” fortsätter 2023 att samarbeta med Race4Fun AB som även driver riksmästerskapsserien Nordic Endurance 1. Avtalet säkrar en fortsättning av de populära livesändningarna från både Race4Fun och NE1 över 2023 och kommande säsong.

Foto: Rally Live

– Vi ser mycket fram mot att fortsätta vårt långa och framgångsrika samarbete med Rally Live och Sebastian Bourghardt. Sändningarna under året har vart helt fantastiska och gett ett stort värde till våra deltagare, partners och publik, säger Emil Svensson, promotor för Race4Fun & NE1.

*

Inget förvånade att det blev Österrikiska STARD som kommer att leverera batterier till de nya elektriska tävlingsbilarna från EPWR nästa år när STCC blir först i världen som 100% elektriskt nationellt mästerskap.

EPWR och STARDs innovativa teknik kommer möjliggöra ett historiskt steg framåt för STCC med elektrifieringen av mästerskapet till 2023, säger Micke Bern, vd för STCC.

STARD har utvecklat drivlinor för elektriska högprestandabilar sedan 2012 med, bland annat, världens första elektriska rally/rallycross-uvecklingsbil och senast Fords 2000-hästars Pro Electric SuperVan.

Elektriska tävlingsbilar är framtiden för motorsport, och vi tvekar inte på att vår erfarenhet samt teknik kan bidra till det imponerande EPWR-projektet. Vi ser fram emot att jobba nära tillsammans och att bidra med teknisk support på plats under STCC-tävlingarna, säger Michael Sakowicz vd på STARD.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *