Fredrik Åhlin 2.0 är vad som väntar konkurrenterna i SM, Skoda kunde byggt dubbelt så många bilar, WRC-åkarna kritiska mot ”Historic” i Umeå, Grönholm först med C3 Rally2 i Finland, ny försäkring för bilsport presenteras och Østberg/Barth leder i Chile!

I dagens läge är det svårt att hitta intervjuer/reportage om svenska förare i internationell rallymedia om man undantar Oliver Solberg som alltid är lika aktuell. Även SMK Hörbys ”rallystar” Tom Kristensson omnämns titt som tätt men för övrigt är det tämligen tyst. Blev därför glad när DirtFishs Luke Barry snappat upp att Fredrik Åhlin gör comeback med Team NYBE i Rally-SM. Senast Barry pratade med Fredrik var 2020 och då förklarade värmlänningen att han var trött på att jaga pengar för sitt rallyåkande. I över tio år hade det varit en stressig kamp för att få ihop budget till såväl ERC som Brittiska Mästerskapet och nu var Fredrik, åtminstone för tillfället klar med sporten. Barry konstaterar att han alltid haft stor respekt för Fredrik och samma sak med beslutet att lägga hjälmen på hyllan. Han blev därför glad över beskedet att Rally-SM fått ytterligare en profil 2023. Till DirtFish förklarar Fredrik att han först trodde att hans roll i teamet skulle bli som ”coach” alternativt lite ingenjör. Mathias Bengtsson teamchefen, hade dock lite annat i kikaren berättar Fredrik.

– Varför kan du inte även köra en bil hos oss?Foto: Tommy Svensson

Nästa pusselbit berättar Fredrik för DirtFish var att få med gamle kartläsaren Joakim Sjöberg som gick i ”pension” efter Junior-VM guldet med Tom Kristensson. Då hoppade ”Jocke” av på grund av både jobb och familj  men SM med fem tävlingar är stor skillnad mot VM/EM så han hängde på. Förutom de fem SM-helgerna vill Fredrik även få till en start i ERC Royal Rally of Scandinavia vilket inte als är konstigt då både han och rallyt har Karlstad som bas avslöjar han för Barry. Inför 2023 är Fredrik ödmjuk och vet inte, men hoppas att han, fortfarande är snabb. Målet från omgivningen är så klart att åka ifrån främst Team SKÅBS PG Andersson men Fredrik själv håller låg profil.  

Det är ingen mening att fokusera på detta, faktum är att jag inte kört rallybil på tre år…

Foto: Tommy Svensson

Han avslöjar också att han är runt 15 kilo för tung och första målet är att komma tillbaka i ”matchvikt” inför Rally Lima vilket innebär minus tio kilo, resten ska väck innan SSR är planen. Lite kuriosa är att Åhlin aldrig kört en komplett SM-serie en sak han även delar med Tom Kristensson. Något som inte är så smickrande för ”Svenska Mästerskapet i Rally”, att ”stjärnorna” internationellt  aldrig deltagit här fullt ut. Barry avslutar med att det inte är samma Åhlin som före 2019, nu är det ”Fredrik Åhlin 2.0” som gäller.

Lika vass, lika motiverad bara med annat fokus för seger!

Huvudpersonen i sin tur konstaterar att seger inte är viktigast även om det är kul att vinna. Han känner sig dock själv väl.

Då vet jag att det är snabbast från första sträckan som gäller och är jag inte detta sådär det från sträcka två. Detta är min mentalitet och så har den alltid varit.Foto: Tommy Svensson

Hela intervjun med Fredrik finns på DirtFish.

*

I SM är det tre Skoda Fabia R5 som gäller för Team NYBEs Jonas Åkesson, Albi Nordh och då Åhlin. Efter denna modell kom så Skoda Rally2 och nu är det allra senaste Skoda Fabia RS Rally2 som alla suktar efter. Första tävlingen och dessutom med seger som från polskt håll är lite ifrågasatt, var med Andreas Mikkelsen i Lausitz Rallye. Efterfrågan är stor på nya bilen men problem i produktionen gör att leveranser försenats.

Foto: Skoda Motorsport

Listan över potentiella kunder är oändlig, säger Skoda Motorsportchef Michal Hrabanek.

Vi skulle kunna bygga fler bilar, men det finns inga reservdelar!

Ett normalt år tillverkas det 100 bilar i Mlada Boleslav men 2023 tror Hrabnek på mindre än hälften gjorda bilar. En situation som är oerhört frustrerande för Skoda. De första bilarna kommer med säkerhet att hamna hos Toksport som sköter Skoda Motorsports WRC2-tävlande. Efter detta står troligen  Toni Gaardemeister och TGS Worldwide på tur innan Eero Räikkönens och Team Printsport får sin julklapp…

*

I veckan släppte Rally Sweden lite om hur man tänker sig Rally Sweden Historic i februari. Till skillnad från Rallye Monte Carlo som låter den historiska delen starta några dagar efter målgång av WRC-premiären, kör den historiska klassen i Umeå mitt i fältet. Ett upplägg som altid ifrågasatts av VM-åkarna då ”gamlingarna” kör i egna linjer och ”förstör” spåren.

Foto: Malm Motorsport

I fjol försökte jag både följa spåren men även göra egna, men inget funkade, förklarade då Kalle Rovanperä.

Även Thierry Neuville höll med.

– Samma sak varje år…

Ingen ljusning för WRC-åkarna att vänta, då ”Historic” även i februari kör mellan WRC:s första och andra omgång. Några som gillar upplägget är däremot publiken som har något att kolla på mellan Rovanperäs första och andra körning på sträckorna. Årets upplaga bjuder på sex sträckor under fredag och lördag, totalt lite drygt tio mil SS.

*

Synd att säga att det dräller av Citroën C3 Rally2/R5 i Norden och i Finland har summan varit noll. Men nu ska Niclas Grönholm ändra på detta och till ”RalliSM” tänker sig ”Marcus son” köra med en helt ny C3 Rally2 med början i Arctic Lappland Rally.

Foto: Okänd

*

Försäkringar och rally har alltid varit svårt at kombinera men nu erbjuds en helt ny försäkring anpassad för motorsport och rallyteam i samarbete mellan DRIVE VXO Motorsport och Växjöföretaget Adekvat Försäkring.

Vi tröttnade helt enkelt på att aldrig riktigt kunna få tydliga svar från försäkringsbolagen om vad som gäller i olika situationer och med villkor som passar ett rallyteam. Därför kontaktade vi Viktor Hallrup på Adekvat för att få hjälp att utveckla en skräddarsydd försäkring. Viktor, tog sig an uppgiften och lyssnade på vad vi ville ha, säger Hans Bååth, teamchef i DRIVE VXO Motorsport.

Foto: Okänd

När vi tog fram försäkringen ville vi säkerställa att den ger ett skydd i alla situationer där bil och utrustning används och förvaras. Rally är ingen billig sport och det sista man vill är att råka ut för en skada där man upptäcker en lucka i sitt försäkringsskydd, Skulle tex bilen bli stulen är det en mardröm i sig, skulle man sedan upptäcka att man inte har ett tillräckligt försäkringsskydd är det riktigt illa, berättar Viktor Hallrup på Adekvat försäkring. 

Man hoppas på det bästa helt enkelt, men skulle olyckan vara framme kan det bli kostsamt.

Adekvats motorsportförsäkring ger skydd i garaget, under transport  och på serviceplatser för tävlingsbil, utrustning och reservdelar. Den innehåller även momenten rättsskydd och ansvar om något skulle inträffa som resulterar i en tvist i domstol eller skadeståndsanspråk.

Försäkringen anpassas till värdet på bil och utrustning. Vi hjälper även gärna till med att hitta en lämplig trafikförsäkring för bilen, den är knuten till ägaren så där tittar vi på vilka bolag som kan ge bästa villkoren. Här har vi sett att det finns stora prisskillnader mellan olika försäkringsgivare, avslutar Viktor.

Fortsatt är det få bolag som erbjuder ”helförsäkring som även gäller på sträckorna”

*

Gårdagens upprop från ”Grupp för Hb Gruppen” har gett en hel del kommentarer på sociala medier och gruppen vill där för förtydliga. ” Vi vill tillägga att GruppHb Gruppen är folk som valdes ut att skapa regelverket och det är inte bara bilbyggare.”.

*

Precis nu har Mads Østberg och Patrik Barth gått i mål på sträcka åtta i Chile och Rally del Bío Bío. 18 grussträckor ska köras och därmed är Mads och Patrik i stort sett halvvägs med #24 Citroën C 3 Rally2.

Foto: Okänd

Fem sträcksegrar ger ledning i rallyt och med 47 sekunder ner till tvåan och hemmaföraren Alberto Heller i en likadan ”Cittra”. Trea är Martin Scuncio från Argentina med Skoda, knappt sex sekunder efter. Om Citroën har svårt att slå sig in i de nordligare länderna så är det tvärtom i Sydamerika. I helgen rally är ”Vinkel-åkarna” de som dominerar med sex C3:or mot tre Skoda och så en svenskbyggd Mitsubishi Mirage R5.

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *