Stora prispengar i ERC, SRC inför ”power stage” i alla tävlingar och rallykartan för Grupp H ritas om i Södra…
Fjärde söndagen i advent skickar Volkswagen Motorsport en julhälsning i form av WRC-Polon, ”All nightface lights are shining, Christmas isn’t that far away. What is on your wish list for Santa Claus?” Ja vad ska man egentligen önska sig, fler hästkrafter i Silver-VOC:en är ju knappast lönt? Har problem att hantera den som den är, men att Roland och Tyko får lite färre hästkrafter i sina bilar till nästa år, det är kanske något som Tomten kan fixa…
*
Det blir bra slantar att tävla om i ERC till nästa år när promotorn Eurosport Events lägger upp 20 000 pund per deltävling. Syftet är att göra ERC ännu populärare och att det ska vara en internationell serie där kostnaderna hålls nere. Nu innebär detta så klart inte att det blir billigt att tävla i ”Rally-EM”, men lite billigare åtminstone. Pengarna fördelas mellan de sju bäst placerade totalt och där vinnaren får 7 000 pund, tvåan 5 000 och ner till femte, sjätte och sjunde som får 1 000 pund vardera. Så klart inga stora pengar i de här sammanhangen men ändå ett steg i rätt riktning kan jag tycka.
Dessutom riktar man sig till förare utan ”manufacturer backing” alltså är det privatförare som blir mottagare. Kraven på dessa är att man inte kör en RRC-bil och att man använder gummi från någon av seriens tre däcksponsorer, Michelin, Yokohama och Pirelli.
Det enda jag inte riktigt greppar är om man med ”first” menar den bäst placerade privatåkaren även om denne kanske bara är femma totalt. Eller om det är ettan i rallyt och om han då är märkesbunden så blir det inga pengar som delas ut? Klarnar väl efter premiären i Österrike den 4 januari.
*
Mer ERC, till nästa år utökar Eurosport sin bevakning av ”lilla-WRC” och inför varje deltävling kommer ett tretton minuter långt inslag där man ”snackar upp” kommande rally. Till detta kommer så tjugosex minuter ”highlights” efter varje tävling plus ”Inside ERC magazine show” tisdag kvällen efter. I uppsnacket tänker man att ha med en junior i varje program som får chans att presentera sig och sitt team.
*
På FB hittade jag detta med Mattias Adielsson på plats i Paris för at ta emot pris för sina två mästerskapssegrar vid Peugeot Sports stora prisutdelning. För säkerhets skull skriver Mattias också.
– Riktigt kul!!
*
Idag presenterade Svenska Rallycupen hur man tänker sig att 2015 år cup ska köras. Sju deltävlingar körs med olika vägkaraktärer vilket betyder enligt arrangören.
– Efter finalen den 31 oktober är mästaren den som kan hantera alla de utmaningar som rallyteamen ställs för.
En ny tvist är att ”Power Stage-konceptet” utökas till att gälla på alla deltävlingars sista sträcka, dock med bara en (1) poäng extra. Finalen får ha sitt lyckade grepp kvar med 5, 3, 1 poäng extra, ett grepp som varje år haft avgörande påverkan på sluttabellen.
Och med att bonuspoäng (1 poäng startbonus samt 2 poäng bonus för fullföljd tävling) samt extrapoäng för ”Power Stage” ej räknas bort i tabellen, gör att det är full spänning hela vägen då fem tävlingar räknas i det slutliga cupresultatet.
– Många arrangörer är sugna på ”Rallyradio”, deltävlingarna har live-resultat, centrala serviceplatser och stor lokal/regional uppmärksamhet via press & media, gör att vi kan se fram emot ett mycket spännande år för Svenska Rallycupen, berättar arrangören
Premiären på Rally Gotland första helgen i maj blir en rejäl bit att tugga i sig, 84 km SS under två dagar.
*
Fick häromdagen ett mejl från Janne Pettersson, SMK Nyköping som berättade att han hade en riktig klassiker hemma i garaget, Ola Strömbergs gamla Saab 99 med reg. numret AAT 652. Nu planerar Janne att renovera upp bilen i sommar och riktigt i vilket skick den är just nu framgår inte av mejlet. Dock har Saaben varit en vända över i USA så att den är i samma skick som när Ola hängde på huven (tror det var 1984 jag tog bilden och när den är in action är nog från segern i Sjöbosvängen) är kanske inte tänkbart…
*
När jag skrev om Tomelillas Volvoåkare Tom-Willy Björklund med Åke Anheden som kartläsare borde jag naturligtvis visat DKE 978 med full attack. Bättrar mig och här kommer den gule 142:an och misstänker att det är i numera avsomnade SMK Hörby-tävlingen ”Tollarp-Kaross Rallyt” som Tom-Willy vräker upp ”hundraförtian”.
*
Mycket nostalgi idag (igen, säger kanske många?) och när jag dök i rallybildslådan hittade jag en annan ”ett förtia” den här med Lars-Johan Ingesson som förare och tävlingen borde vara Lunds AC:s mini-rally ”Söderåsen upp och ner”.
Lars-Johan var en riktig färgklick i slutet av sjuttio och början av åttiotalet och tävlade för min klubb SMK Hörby även om han bodde i Vomb. Med Revingefältet som närmaste granne var det så klart ofrånkomligt att de många militära gruvägarna blev föremål för mer eller mindre vilda bilfärder i skydd av mörkret. Till slut tröttnade Lars-Johan på detta och började istället att tävla och inledde karriären med den här Volvon. Framgångarna duggade tätt och på ”märklappen” till bilden framgår att den använts till en artikel i Mellersta Skåne med rubriken ”SMK Hörbys nya stjärnskott”. Dröjde så klart inte länge innan Lars-Johan upptäckte att Volvo, då som nu hade sina begränsningar och det blev byte till Opel. Har ett svagt minne av att det först blev en Ascona A för att sedan bli en B-variant och det var nu det lossnade på allvar. Topplaceringarna avlöste varandra och ”Vomb-bonnen” blev ett respekterat namn i den sydsvenska rallyskogen. Men som alla goda historier så fick även Lars-Johans rallysaga ett slut när han valde att sadla om från ”hönsabonne” till polis. Numera ingår han i den grupp hos myndigheten som utvecklar specialfordon, ett väldigt väl passande jobb för den gamle sladdkungen.
När så den röda Ascona B:n skulle säljas gjorde Lars-Johan som alla andra på den tiden satte in annons i Idrottsbladet och det dröjde inte länge förrän telefonen ringde hemma i Vomb. I andra ändan fanns en väldigt rallyintresserad kille som nu äntligen tänkte börja tävla. Han erbjöd sig utan att ha sett bilen köpa den direkt över telefonen, perfekt läge med andra ord.
Några dagar senare dök killen upp för att hämta sitt objekt och den okulära besiktningen gick bra, köparen var nöjd.
– Du ska väl prova bilen innan du köper den, frågade Lars-Johan som absolut inte ville sälja något skrot. Redan här hade det nya yrkesvalet satt sina spår.
Köparen förklarade att det var inte nödvändigt, han nöjde sig med att se och höra att motorn gick som den skulle. Detta nöjde sig inte polisaspiranten sig med utan förklarade att om inte köparen ville testa så fick han göra det själv, men med nye ägaren i högerstolen. Redan här förstår man att det håller på att barka käpprätt åt h-e.
Lars-Johan satte sig bakom ratten, spände fast köparen till höger och gav sig iväg. Som sagt, vägarna ute på övningsområdet kunde Lars-Johan som sin egen ficka och tempot blev därefter. Efter ett tag var paret åter hemma på gården och den tänkta köparen kastade sig ur Opeln och förklarade.
– Är det så här det går till att köra rally så ska jag absolut inte ha någonting med den sporten att göra!
Det blev ingen affär…
Kan även avslöja att Lars-Johan hade som en av sin paradgrenar att på klubbens årsfest alltid sjunga Hasse Anderssons stora hit, ”Får man ta hunden med sig in i himlen”. Hade Hasse hört den versionen hade han aldrig mer greppat sångmikrofonen, klasskillnad!
*
I går damp där ner en högst oväntat tidig julklapp till SMK Hörby och sydsvenskt rally i form av ansökan om klubbyte. Bytet av klubb gällde en förare från Mellansverige som inom kort flyttar sina bopålar till Hörbytrakten och följaktligen även då vill tävla för en lokal klubb. Fram till dess att SBF behandlat ansökan och papperna är klara väljer jag att hålla föraren anonym. Så mycket kan ändå avslöjas att kartan vad gäller DM-toppen i Grupp H framöver ritas definitivt om. Enda smolket i glädjebägaren är att föraren det gäller, inte kör Opel…