ERC-trean Breen kör WRC2, unik skånsk Saab-samling säljes, nytt Hässleholms GP och blanka däck i halkan…

BloggVWjulMed Tomten som rallystarter kom ett julkort, ”Season’s greetings and a happy new rallying year, from Volkswagen Motorsport.”. Hade dålig koll på att han ens var intresserad av rally?

*
ERC drar igång den 4 januari med Jänner-Rallye (skippar hela det långa namnet..) men utan årets topptrio i anmälningslistan. Vad planerna är för Skoda-teamet med Esa Pekka Lappi och Sepp Wiegand är ännu för mig okänt. Men idag kom där besked från trean irländaren Craig Breen, som gör en ny satsning på EM-titeln. Dessutom är han även klar för WRC2 och i båda serierna är det nya Peugeot 208 T16 R5 som Breen ska köra. Självklart är han nöjd och förklarar.
Thanks to all for making this dream come true, and I hope to repay you all! This is our year to shine!
BloggBreenI år har Breen även kört lite WRC men då har det varit med en Fiesta och nu blir det enbart det ”franska lejonet” som ska ryta. Han blir officiell förare för Peugeot Sport i ERC och ska köra nio deltävlingar, men hoppar premiären i Österrike. WRC2-åkandet sköts via Team Sainteloc och där handlar det om sju tillfällen.
Sällskap får han av Peugeot Academy-förarna Charles Martin och Diogo Gago. Den förste kör R5:a precis som Breen medan Gago satsar på Junior-delen i ERC.
Lite oväntat var beskedet att Citroéns påläggskalv Stéphane Lefebvre ska köra en Peugeot i Ypres Rally, det belgiska storrallyt.

*
BloggBrynhildsenGår lite tungt i anmälningslistan för Rally Sweden, samma tre förare idag som hängde på låset redan när anmälan öppnade. Eyvind Brynhildsen med svenske co-drivern Anders Fredriksson är en av de tre med sin DMACK-strajpade Fiesta.

*
BloggSaabJust nu pågår en auktion hos PS on line auktion där man säljer en ”Unik Saab samling” som finns någonstans i Kristianstadstrakten. På hemsidan skriver man, ”På grund av sjukdom har vi fått förtroendet att auktionera ut en mycket unik samling av SAAB bilar och reservdelar från 1960 och framåt. Objektet innehåller 5 st bilar varav 1 st  V4, massor av reservdelar,motorer växellådor, karosseridelar, inredningar. Här finns även Rally och Racingutrustning m.mDiamanten i denna samling är en nästan helt klar SAAB Sport där i stort sett bara mindre justeringar kvarstår innan den är på vägen/ banan.”. Känner en hel del personer där detta antagligen får snålvattnet att rinna okontrollerat i mungipan. Prislappen är inte bestämd, det är auktion som gäller men för tillfället är priset uppe i 60 000 kronor. En bit kvar till det av säljaren uppskattade värdet 650 000 kronor. Auktionen avslutas den 8 januari.

*
Lite grand i hemlighet medvetet eller ej, men ”Mr Hässleholms MK” alias CG Wilke har inte berättat för mig att man till 2015 byter namn på sin klassiker ”Lille Mats Rallysprint”. Från och med då heter tävlingen istället Hässleholms Grand Prix. Som skäl till namnbytet säger CG i en ”annan lokaltidning”.
Man måste hela tiden hitta på något nytt. Då vi har ett bra samarbete med kommunen tyckte vi att namnet Hässleholms Grand Prix var lämpligt…
Nu nöjer man sig inte bara med att byta namn, nästa års tävling ska köras i motsatt riktning mot tidigare upplagor.
Detta kommer innebära att det blir bättre utrymme för bland annat publiken. Har haft lite svårt att hitta start och målplats men efter en del funderande har det löst sig.
Ingen hejd på nyheterna när ”Ford-älskaren” är i gång, man byter även tävlingsdag och söndag är nu historia. Den 2 maj är en lördag och det är då Hässleholms Grand Prix körs.

*
Var lite förvånad över att SBF kände sig tvingade att skicka ut ett officiellt meddelande för att informera att man tänkte sig att rally skulle köras enligt regelboken. Det handlade om bland annat om stående pedaler, långa rattstänger och felplacerade stolar skulle kollas till nästa år. Men det dröjde inte många dagar innan det kom kontraorder från Teknikerna på SBF och det gällde de förlängda rattstängerna. ” Justering, Rally Tekniska Regler GrH
Tekniska kommittén har under den gångna veckan fått många samtal och mail som påtalat att begränsningen på rattförlängning i Rally som införts i 2015 års ”Tekniska regler Rally GrH”  (RY-T-GrH), är alltför snävt tilltagen och i vissa fall t.o.m. omöjligt att uppnå.
Efter att både ha granskat inkomna bilder på befintliga bilar tillsammans med att vi gjort ytterligare kontroller och mätningar under helgen har TK i samråd med Rallyutskottet beslutat att ändra på det maximala måttet till 250 mm.
Vi vill också lägga till tolkningen att på bilar som har en bult som fäster rattnavet på rattstången, skall mätningen ske från bultskallen. Original bult skall användas.
Regelverket kommer snarast att uppdateras med denna justering.”.
Då väntar vi bara på meddelande om pedalerna och stolarnas placering, sedan är det lugnt i rallyleden igen…

*
BloggLoebVem hade någonsin kunnat tänka sig att man skulle hitta niofaldige världsmästaren Sebastien Loeb och f.d Hörbyföraren Lars-Johan Ingesson sida vid sida. I går blev dock drömmen uppfylld när jag loggade in på Twitter och hittade den osannolika kombinationen. Fast lite tokigt blev det, Loeb skulle så klart varit placerad under Lars-Johan…

*
Dagen har förutom att dela ut klubbens julkort, bestått att köra runt med egna julklappar till förtjänta/behövande. En av mottagarna var min kartis Stefan och på vägen ut från däckverkstaden slängde jag ett öga på ”skrotbunken”. BloggDäckSåg direkt två däck som stack ut lite mot övriga, två totalt blankslitna sommardäck och det ena dessutom långt ner i väven. Fick klart för mig att de bytts för bara några dagar sedan vilket borde betyda att jag kunnat möta den här jubelidioten till bilägare ute på en regn eller ishal väg. Nu är jag som bekant ganska korkad, men vore det inte bättre om våra trafiksäkerhetsvårdande myndigheterna hade koll på så sådant här än att ensidigt hävda att det är hastigheterna som är problemet? Bara en undran alltså…

*
BloggHundHäromdagen var jag på ett företag för att göra ett reportage och hittade den här bilden på hur man såg på de olika befattningshavarna, översatt till hundar. Gillar man då som jag, hundar var det så klart svårt att inte ta en bild och dela med mig till er. Om någon undrar var jag själv passar in, så är det i rad två längst till vänster ”arbetsledare” fast mina ögon är blå…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *