Kubica valde WRC-Fiesta, Opel-Emil till Rally Sweden, danskt rally sponsrar idrotten och en 142:a tinar upp…

Det blev ingen ”switch” för Robert Kubica från WRC till racing för 2015, idag kom det officiellt besked att han fortsätter med rally och kör Fiesta även till nästa år. Ett besked som så klart inte är så positivt för oss som vill se Pontus Tidemand i en WRC-Ford  framöver.
Robert KubicaIdag ska dessutom anmälan ha nått Automobile Club de Monaco till WRC-premiären Rally Monte Carlo. Allting verkar ha gått väldigt snabbt och enligt brittiska källor ska det mesta ha skötts via internat och telefon. Dessutom hastade det, på fredag stänger anmälan för Monte.
Dock verkar det lite oklart om polacken ska ingå i M-Sport eller tävla via det italienska teamet ”A-Style”. I nyligen körda Monza Rally och Bettega Memorial Rallysprint körde Kubica för italienarna. Känns kanske inte så långsökt att det blir dom som sköter ”Lotos-Fiestan” nästa säsong.

*
Att vinna någon klass i Rally-VM är stort men frågan är om inte steget under detta är att bli officiell fabriksförare för Opel? Den titeln kan nu Emil Bergkvist och co-driver Joakim Sjöberg smälla dit på visitkorten efter segern i årets ADAC Opel Rallye Cup. Inte nog med detta utan idag berättar Emil att han även är nästan klar att köra Rally Sweden med en ny Opel ADAM R2. Samma bil paret ska använda i tyska ADAC Opel Rallye Junior Team.BloggEmil
I Värmland kör Emil dock som privatförare och detta ihop med sitt vanliga team Knöbel Motorsport. Emil är så klart spänd på att köra inför hemmapubliken.
Känns fantastiskt att ha fått den här chansen. Vi ska visa hur snabbt man kan köra i de svenska skogarna med en Opel R2 som redan visat sig mycket konkurrenskraftig, konstaterar Emil.
Än är inte budgeten helt i hamn berättar Emil, men man jobbar nu stenhårt för att få ihop tillräckligt med stålar för att starten ska bli verklighet.
Vi hoppas och tror att det finns företag i Sverige som vill synas på vår Opel när vi nu går ”all in” på Rally Sweden, berättar co-driver Sjöberg.
Tror stenhårt på detta men vi behöver all hjälp vi kan få, alla bidrag hjälper!
Opel Sverige AB, nu måste ni ta ert ansvar och se till att Emil och Joakim får det stöd som dom är värda. Fixar ni detta, så kanske jag ställer upp för er vid vårens bilbyte. Deal?
*
BloggVWFick en härlig lagbild från Volkswagen Motorsport där man berättade att det finns folk från mer än tjugo olika nationer i teamet. Så räknar man upp länderna (det är på engelska, marknadsförare Kirsten Zimmerman är inte så vass på svenska), AUS, B, GB, FIN, F, D, H,I RL, I, LT, NL, NZ, N, PL, P, RUS, SLO, E, S, CH och se på f-n är där inte ett ”S” med i uppräkningen. Blir riktigt glad över detta att ha en svensk i världsmästarteamet, stort!

*
BloggCitroenFör att vara lite rättvis tar jag även med bilden som Mads Östberg Twittrade på sitt lag i WRC och dessutom kompletterade Mads bilden med Citroéns WTCC-gäng.

*
Inte alltför sällan man hör ”gnäll” från rallyfolk/arrangörer över utebliven sponsring och hur svårt det är att hitta pengar till tävlingar. I Danmark är det lite tvärtom, här är det istället rallytävlingar som sponsrar övrig idrott. När DM-finalen Danboring Rally Denmark kördes i höstas i trakterna kring jylländska Ans tog arrangören Kjellerup og Omegns Motorklubb hjälp av idrottsklubbarna Ans IF och AIKC. Som tack för hjälpen överlämnade igår rallyts styrgrupp en check på 90 000 danska kronor till de båda klubbarna. Christian Jensen från gruppen konstaterade.
I styrgruppen bakom DM-rallyt är vi otroligt glada för uppbackningen till rallyt. Det är inte bara alla frivilliga vi vill tacka utan även näringslivet i och omkring Ans. Stora som små så har alla hjälpt till att göra arrangemanget till en stor succé!
Nästa år är Danboring Rally Denmark planerat att köras sista helgen i oktober. Vad säger man, i bland känns det som att det är mer än ett litet Öresund som skiljer…

*
I dagens Motorlördag i papperstidningen har jag min ”lista” och har förstått att många gärna velat läsa denna av mejlen att döma. Problemet är att den ligger bakom ”betalväggen” men då ni är mina chefer så väljer jag att nu lura systemet, så här är listan.
Fyra dagar kvar till julafton och som rallyälskare önskar jag mig en svensk i WRC. Närmast att ta en plats är Pontus Tidemand – så ge honom en styrning. Nu!
1. World Rally Championship. Om en dryg månad drar WRC eller rally-VM igång med Rally Monte Carlo som premiärtävling och tyvärr utan någon svensk förare. Enda svensk i WRC är norrmannen Mads Östbergs kartläsare Jonas Andersson men fortfarande finns det hopp att värmländska jättelöftet Pontus Tidemand ska få en plats i åtminstone några tävlingar, hos M-Sport som driver Fords rallyverksamhet.
Östberg och Andersson var bland de sista att säkra en plats i rallysportens finrum och precis som i år blir det Citroén för paret som slutade femma i årets VM-tabell. Intresset för Rally-VM är också på väg uppåt och nu verkar det mer eller mindre klart att Toyota återkommer år 2017.
2. KAK Midnattsolsrallyt. Med bara dagar kvar till julafton kommer det av alla rallyfans efterlängtade beskedet, det blir rally även i år och faktiskt det tionde i ordningen. Från den första trevande starten i Hörby 2006 har detta med stor hjälp av Önnestadsbon Per Carlsson utvecklats till årets, efter VM-rallyt i Värmland, stora happening. Även om intresset dippat något är det ändå det absolut största i landet när det handlar om rally med klassiska bilar. Rally Sweden Historic som körs i samband med VM-deltävlingen har mindre än hälften av antalet startande och då har man ändå draghjälp av VM-statusen som ramar in klassikerna.
Nu lämnar dock Per Carlsson skutan och lämnar över till i rallysammanhang välkända Simon Johansson och Lars Jonsson, allmänt kallad ”Cykelhandlaren”. Även till nästa år behåller rallyt Västerås som centralort och tävlingsdagar blir 24-27 juni.
3. Jens Edman. Även om det inte är någon snö att tala om så är det tämligen lugnt inom racingen för tillfället. Detta hindrade dock inte Västerviks-Tidningen från att rösta fram Kristianstadsboende Jens Edman till kommunens bästa idrottsprestation 2014. Jens som tävlar för Tjust MK blev svensk mästare när han vann V8 Thunder Cars och detta efter silver 2013. Lite jubileum var det också då detta var 70:e gången som tidningen delade ut sin guldmedalj och även i fjol gick det till en bilsportare, rallycrossföraren och Jens klubbkompis, Tommy Johansson.
Motorstopp
I veckan släppte nye marknadschefen hos Volvo Cars Alain Visser en riktig bomb när han förklarade att Volvo lämnar motorsporten och detta så fort skrivna kontrakt upphör att gälla. Som skäl angav Visser att motorsport inte passade Volvos varumärke som står för säkerhet och små motorer. Man väljer nu bort STCC och annat för att satsa sponsormiljonerna på sju segelbåtar i exklusiva men knappast folkliga Volvo Ocean Race. Segelbåtar och Volvo känns inte så där intimt förknippat och riktigt vad det är som gör att Visser tycker att kopplingen är solklar framgår inte. Nu är detta inte första gången ett bilmärke provar att ”tänka utanför boxen”. Saab i salig åminnelse, la ner sin rallyverksamhet och valde istället tennis och golf som marknadsförare av sina bilar. Hur lyckat detta genidrag var vet vi alla…  

*
BloggSaabFick häromdagen den här Saab-annonsen på mejlen och ser man på den är det kanske inte så konstigt att det gick åt h-e med Trollhättans stolthet!

*
Blogg142I dag var Kristianstad mer än vanligt knökfullt och det krävdes en hel del tålamod för att köra bil i gröten. Men det krävs inte så mycket för att man ska tina upp, t.ex en parkerad bruksig Volvo 142:a från 1968. Vem blir då impad av någon sorts V70

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *