Stoffe krossade allt i Kongen, VOC-förare=Loeb och Stureson p ågång!

Vilken rallyförare han är, Hässleholms Stoffe Nilsson? Att han tog sin andra raka seger i Kongen är väl ingen skräll direkt. Men sättet han gjorde det på är inget annat än imponerande. SM-fyran Patrik Johansson fick däng med nästan fyrtio sekunder. Fyrtio sekunder är ljusår i sammanhanget även om han hämmades av en trasig turboslang på sista sträckan.
Patrik fick någon sorts idé efter Silverratten, att det var däcken det hängde på. Till Kongen skulle han därför åka på samma sort som Stoffe och för säkerhets skull dessutom inköpta i Vinslöv hos konkurrenten. Men tråkigt nog för Patrik hjälpte det inte, Subarun bara försvann i fjärran. Dessutom ska man ha klart för sig att Stoffes fru Anna, (fick påläst av henne för att jag skrivit sambo tidigare) faktiskt inte läst noter sedan 2008…
Mitt förhandstips måste betecknas som fullt godkänt när jag lyckades plocka ut segraren i både 2 och 4WD. Mattis Olsson som körde sin andra tävling för året tyckte många var en riktig högoddsare, jag och Matti höll inte med. Den 39-årige sympatiske kundmottagaren hade lite problem att hålla tempo till en början, men på slutet flög Toyotan fram. Fast hade inte Morgan Gren till höger i brorsans Johans Golf, tappat noterna på sträcka fyra hade det aldrig räckt. Nu vann Mattis med 0,7 sekunder tillgodo på fjolårssegraren ”Kalle” Gren. En skräll, knappast enligt Kalle.
– Nu fungerade bilen äntligen då kan vi så här bra, menade han.
Surt var det för Kräbblebodas Ricki Borgström som tokåkte på första sträckan, trea totalt och följde upp det med att vara snabbast på sträcka två i klassen. Men så började det brinna i skogen och sträckan ströks vilket till slut innebar en femte plats för Kräbblebodas finest.
Annars hade jag det mesta rätt i 4WD. Åke Jacobsson blev fyra istället för trea, som togs av Andreas Magnusson. Däremot var Tigerberg en klar felsatsning, förlåter du mig Ingvar Andersson?
Förutom Mattis var det bara Kjell Fransson som var nära, trea istället för min tippade silverplats. Trist var det för femte tippade Christopher Zeijlon. En ny resa liknande den i Simrishamn, även där på sista sträckan innebär ytterligare garagetid innan han åter är på banan. Vinnarskallen hos Zeijlon är omtalad, men kanske ändå läge att coola ner ett snäpp? Man blir inte rallystjärna genom att stå hos plåtslagaren!
För mig var det tävlingsdebut, tävling nummer hundra efter omstarten 1997 och nu i Volvo Original. Målsättningen var som vanligt att försöka undvika att köra på fasta föremål samt att inte ställa till förtret för bakomvarande. Båda målen uppfylldes.
Håkan Ståhl som kör som en tok, det gör förresten alla VOC:are känns det som, gav mig lite goda råd både före och under tävlingen. Nu följde jag inte dessa som tur var, för då hade åtminstone en av dagens målsättningar inte uppfyllts…
Nu var jag ny i VOC-gänget men mottogs både hjärtligt och med viss vördnad, Opelbakgrunden skojar man ju inte bort hur som helst. Kände mig välkommen direkt och det är klart att dom tycker det är kul med nya förare, som dessutom inte på något sätt blandar sig i hur prisbordets läckerheter ska fördelas…
Imponerad har jag alltid varit över Originalarnas tempo, men nu har detta gått över till att höja tokarna till nivåer fullt i klass med Loeb. Hur i hela h-e hittar ni alla sekunder som jag missar? I mål på första sträckan var jag övertygad att Stoffe inte skulle känna sig allt för säker, när Svensson laddat färdigt. Verkligheten var en annan, tider som postbärarens var mer jämförbara!
Vilken kanontävling Kongen är? Helt underbara sträckor, även om de blev lite spåriga för min smak. Ja, jag vet att dom inte alls blev uppkörda, men betänk att jag kört nästan hundra tävlingar på salsgolv. Då är det inte behagligt när man hör hur hasplåten fungerar släpsko i vägbanan. Får väl vänja mig, för inte finns det någon chans att få starta bland Klassikerna eller?
Loeb vann på Sardinien, Hirvonen tvåa och Petter Solberg trea. PG kämpade på tappert med fina sträcktider men längre fram än till femtonde plats totalt kom han inte. Då gick det bättre för Patrik Flodin som slutade nittonde man totalt med sin Klass 1 Mini S-2000. Säkert något som imponerar på det italienska teamet och fortsättning lär följa.
Trots att jag inte kunde hålla tummarna, fixade Johan Stureson en andra och en sjunde plats på Knutstorp. Utökade ledningen med tio poäng till Colin Turkington och det känns som om Johan är på gång på allvar. Kan det bära till en pallplats när serien är slutkörd?

7 svar på “Stoffe krossade allt i Kongen, VOC-förare=Loeb och Stureson p ågång!

  1. Stoffes körning igår var det bästa jag sett på länge, konkurrenterna såg ut att söndagsköra i jämförelse! Synd att han inte vill satsa på SM, han hade utan tvekan slagits om guldet!

    Vilket tempo i A-2Wd det bjöds på, och inte bara av 2-3 förare utan av 15-20 st! När förare som kan vara med och slåss om totalsegrar hamnar på 10:e -15:e plats så vet man att det är hård konkurrens…

  2. kanontävling kan jag och många med mig inte hålla med om. På sträcka 3 var det verkligen publikunderhållning med några av åkare vid den skarpa brokurvan tills kristianstad MK satte stopp för det och satte dit 2 varningstrianglar och en man som saktade ner körarna. Första hade man en ca 45 minuters stopp på sträckan och sen detta det blev för mycket för rallyfantasterna som gick därifrån då det blev söndagskörning istället. Kongen får det sämsta betyget av rallytävlingar.

    1. Hej. Annelit.
      Din kommentar förtjänar egentligen inte att svara på, så dum/stenkorkad är den. Tror inte att Emil Håkansson håller med dig om att det var publikunderhållning att få bilen kraschad för massor av tusenlappar…
      Självklart var det arrangörens ansvar att se till att inte än värre olycka hände på stället sedan broräcket blivit nerkört.
      Att du blir besviken över att det blev ”söndagskörning” efter krascherna säger mer om dig och ditt rallyintresse. Den typ av publik som du representerar har överhuvudtaget inte i sporten att göra!
      Tommy,
      en av de som ”söndagskörde”

  3. Typiskt svart från skånska rallyarrangörer. Klart det kostar att krascha en bil de förstår alla men är det inte underhållning kan de köra utan publik. det är vad tydligen vad de vill här nere. Inte undra på att så många bytt från Kristianstad MK till andra bättre föreningar. ”Sådana ” som jag finns det massor av ja de flesta.

    1. Jag brukar inte lägga mig i den så kallade ”gamdebatten” och jag var inte på ss3 i lördags. Har bara hört ryktesvis vad som hände och tänker därför inte kommentera just denna händelse.

      Men har du själv varit med som arrangör på en sträcka nån gång? Känslan när man får beskedet att ambulans måste in på sträckan för att någon skadat sig är inte rolig. Har du en gång varit med om någon personskada som arrangör så skiter du i fortsättningen fullständigt i om publiken blir sur för att de inte får se krascher. Att komma fram som funktionär till en olycksplats och se skadade människor får en att må mycket sämre än att ett gäng åskådare är sura… Det är trots allt arrangörens ansvar att se till att sträckan är säker!

      Att sen publiken behövs i skogen för att hjälpa bilar som åkt av är en självklarhet, och jag själv vill också se ”action” när jag är ute och tittar. Men det är skillnad på avåkningar och skrotade bilar…

      För den som skrotar sin bil spelar det nog inte så stor roll om någon är där och lyfter upp den eller inte, tävlingen är ju ändå över…

      1. Kloka ord Björn!

        Den känslan du beskriver känner jag igen alltför väl…

        Som Säkerhetschef för Kongen är det min uppgift att göra allt jag kan för att inte någon ska skada sig under tävlingen, varken tävlande, publik eller funktionärer.

        Att då läsa Annelit:s inlägg gör mig både arg och ledsen, i mina ögon var Kongen en bra tävling då ingen skadade sig.

        Vad som kunde ha hänt där vid bron om vi inte hade vidtagit åtgärder får vi aldrig veta men jag är stolt över att det löstes på bästa sätt så ingen mer åkte av.

        Det är ju trots allt de tävlande som är våra kunder, det är för dom som vi gör tävlingen.

        Nu väntar en dyr reparation av den sönderkörda bron plus att väghållaren inte är alltför glad, det kanske aldrig får köras rally på den vägen mer…

    2. @ annelit //Du saknar det vi andra kallar för normalt vett, jag tycker det är kul med publik men gamar och sådana idioter som dig så kan jag lika gärna köra publikfria sträckor och gör hellre det än råkar ut för sådana som dig som hoppar och jublar när förare totalskrotar sina bilar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *