Stoffe kör hem Lille-Mats Rallysprint, STCC-mästaren ersätts inte!
Juholt och gänget får ursäkta, men helgens stora händelse är inte plakatbärande och Arbetets söner, utan istället är det fokus på Lille-Mats Rallysprint i Hässleholm. Deltagarekord och är jag nästan säker på, publikrekord blir det på Garnisonen den 1 maj.
Några direkta nyheter är inte planerade om man bortser från att kurvorna på banan fått namn. Finns ingen anledning att ändra ett vinnande koncept som jag ser det och detta har Wilke med sin stab hittat sedan flera år tillbaka.
Att tippa vinnare är ganska lätt, hemmaföraren Stoffe Nilsson. Men de senaste årens dominant kommer allt närmare ett nederlag i sin favorittävling, åtminstone om vi snackar asfalt. Nu kör han sin ”gamla” värsting-Subaru, den med WRC-stuk och den har ju visat sig vara perfekt för ändamålet. Utmanarna är i första hand danskarna Madsen, Brian och Kim i förnamn. Brian kör en ren asfaltmaskin, en Peugeot 306 Maxi medan Kim rattar en fyrhjulsdriven Mitsubishi EVO sjua. Sedan är där snabbe BMW-åkaren Johnny Pedersen som kan sätta en käpp i Subaruhjulen med sin M3:a.
Glöm inte heller bort Hässleholms egen asfaltspecialist Ebbe Nilsson som den här gången är anmäld i Ford Puman. Ebbe har aldrig fått till det i Lille-Mats, har det inte varit punktering så har något annat strulat. Tid för en fullträff på söndag?
Sedan kan man aldrig räkna bort ”Asfaltskungen” från Eslöv, Mats Andersson. Hans lilla Proton är klart underlägsen effektmässigt men det brukar inte bekymra Mats, han vinner ändå. Fast det blir tufft på Garnisonens snabba betong, gatsten och asfalt underlag. I Topp-fem är han dock garanterat!
Jag tippar så här:
1. Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2. Brian Madsen Dansk Rally Club Peugeot
3. Mats Andersson Eslövs MK Proton
4. Ebbe Nilsson Hässleholms MK Ford
5. Johnny PedersenHMOK BMW
Garderar med Klaus Hammer Fiat Punto S2000 och Mistubishiföraren Kim Madsen. Borde nog ha tagit med några fler garderingar och egentligen känns hela tipset extremt osäkert…
Så kom det klart besked från West Coast-teamet, Richard Göransson ersätts inte enligt teamchefen, Dick Jönsson Wigroth
– Vi väljer att parkera Richards bil tills han är redo att komma tillbaka Först och främst är det av respekt för Richard.
– Nummer 1 tillhör honom och ingen annan och vi anser inte att Richard Göransson kan ersättas av någon annan förare i dagsläget.
Istället lägger teamet nu all fokus på ”andre föraren” Martin Öhlin som man tyckte gjorde en strong körning på Jylland. Kan vara ett smart drag att låta Martin känna stödet från hela teamet. Förvånar inte mig om han kliver fram på ett helt annat sätt nu. Kan inte vara lätt att hela tiden vara i skuggan av Göransson…
Till sist så var jag ”skickebud” åt en kompis till en av stans märkesverkstäder. Jag skulle köpa en sats låsbara hjulmuttrar. Fick kontanter med mig för att det skulle gå smidigt, samtidigt som han var noga med att få ett kvitto utskrivet på sitt firmanamn. Som sagt, smidigt var nog det absolut sista ordet i det här sammanhanget.
Killen bakom disken frågade mig direkt.
– Regnumret!
– Har jag ingen aning om, det är en kundbil hos min kompis, svarade jag.
Killen förklarade då att han måste ha numret annars kunde inte köpet genomföras. Ett alternativ var födelsenumret till min kompis.
– Kan jag inte, svarade jag.
Försökte ringa min uppdragsgivare utan framgång. Under tiden hade bultsatsen plockats fram och låg på disken. Pengarna hade jag i handen, men något köp kunde inte genomföras utan reg eller personnummer. Försökte förklara situationen, men det hjälpte inte.
– Ett nummer måste jag ha!
Till slut blev det så att VOC:ens reg.nummer fick användas och finns numera som kundnummer hos den stora märkesverkstaden. Jag har inte vågat nämna detta ute i garaget för jag känner i hjärtat hur sårad en riktig ”rally-Volvo” skulle bli, om den visste hos vilket märke den finns inlagd som kund. Japanerna begick förr harakiri och VOC:en hade nog haft tankarna åt samma håll…
Det var inte mycket med Stoffe på Lille Mats, verkade ha problem med bilen redan i första åket.