Stoffe åker grupp N med nya Subarun.

Träffade en mycket positiv Stoffe Nilsson i Vinslöv idag. Anledningen till den positiva inställningen var att hans ”nya” Subaru blivit en vinnare med det nya Grupp-N reglementet. Stoffe berättade att Subarun är den bil som tjänat mest när turborestriktorn från och med i år ökats med en millimeter. Allting i Subarumotorn var optimerat för den större restriktorn och med den gamla mindre som man tvingades använda, blev bilen orkeslös och inte kul alls enligt Stoffe. Sedan dess har den blå stått i malpåse, men åter plockats fram.
I helgen A-besiktigades bilen i Hörby och nu återstår bara att åka upp till Trollhättan och motorgeniet Per Johansson för de sista finjusteringarna. Det bästa i hela kråksången är dessutom att Stoffe inte behövt köpa en massa nya grejer för att få upp effekten. Bara ny mjukvara till datorn, sedan ska det gå utav bara h-e…
Stoffes gamla silverfärgade grupp A – Subaru är nerplockad i molekyler och ska byggas upp igen till en värsting är det tänkt. Men först och främst blir det Grupp N-åka i år för bilhandlaren.
Kollade in anmälningslistan till DM-premiären Anderslövsrallyt den 10 april, totalt 93 ekipage och kunde notera att hela tretton av dessa är debutanter. Det har varit debutantkurser både hos SMK Hörby och genom Södra BF i Hässleholm och de verkar ha varit välbesökta. Glädjande är också att av dessa tretton är där två tjejer, Viktoria Lindh, Hässleholms MK och Emma Lilja från SMK Örkelljunga. Viktoria har att brås på, då pappan heter Stefan och brorsan Joakim. Stefan var en flitig och gasglad rallyåkare i SMK Hörby på sextiotalet. Hans vilda framfart i en våldsamt trimmad DKW F12 minns vi som var med. Efter detta blev det flera års rallycross tävlande med en hundkoja. De senaste åren har Stefan försökt få ordning på en Toyota Starlet, men det har krånglat för det mesta. Senast rasade den nybyggda motorn kvällen före helgens RS-tävling i Hörby.
Då gick det bättre för Joakim som premiärkörde sin nybyggda BMW Compact i Hörby och det blev en sjunde plats i B-förarnas Klass D2.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *