SMK Hörbys bidrag till rallystacken och så lite mackdöd.
Idag var det så dags för SMK Hörby att dra sitt första strå till årets rallystack när vi körde andra deltävlingen i RS-DM och Asfaltcup, Express-Specialen. Vann gjorde, vem tror ni, Mats Andersson från Eslöv så klart. Men det var tufft för Asfaltskungen och främst blev jag imponerad över Svedalas Volvofriskus B-föraren Mats Lundahl. Han har verkligen fått till väghållningen på den stora 940:an och efter tre sträckor skilde bara lite drygt två sekunder till Eslövs-Mats fördel. Sedan rasade växellådan i Volvon och så var den här dagen förstörd.
Annat som imponerade var Lundahls klubbkompis Roger Persson i sin läckra gula nybyggda BMW M3. Vilken sång där var i maskinen och när Roger blir varm i kläderna, blev trea idag, så kommer säkert första platserna också.
Härlig sång var det även i fyran i B-förare D2 Jan Anderssons nyinköpta Seat.
Synd tycker jag om min egen klubbkompis Anders ”Drutten” Östberg som flyttade en tio meter lång container på Återvinningen dryga halvmetern. Så mycket kan jag säga, containern klarade detta mycket bättre än Volvon…
Så över till det jag bloggade om häromdagen, mackdöden. Vet inte men visst är det troligt, om Miljöminister Andreas Carlgren läser Motorbloggen. Men ikväll på Rapport var Carlgren mycket bekymrad över nedläggningen av bensinmackar. På fem år har elvahundra mackar eller en fjärdedel av landets bestånd försvunnit. Nu går pumplagen som konstruerades av de röd-gröna in i finalen och nu ska även alla småmackar kunna erbjuda någon form av miljöbränsle, om inte stängs dom obönhörligt. Carlgren menade i Rapport att han inte var främmande för att riva upp lagen eller se till att ge generösa dispenser för att bevara småmackarna och inte döda landsbygden.
Till och med hör och häpna, Karin Svensson-Smith MP räknade i samma tv-inslag ut att det inte var ”miljösmart” att behöva åka långa sträckor för att kunna tanka bilen. Visst finns det hopp, när hon värsta sortens dödgrävare åt bilismen, inser att det finns folk som faktiskt inte kan ta tunnelbana eller buss till jobbet. När hon inser att det är bra om det finns en mack i närområdet för folk som inte har något val än att köra egen bil. Tanken svindlar, en miljöpartist som vill låta hela Sverige leva!
Kom att tänka på pumplagen som säger att det ska finnas ett miljövänligt alternativ på varje mack. Nu när elbilen är det som ska rädda världen, borde det väl räcka med ett vanligt eluttag för laddning av elbilen för att macken skulle kunna godkännas?
Så blev Volvo kinesiskt och affären gick i hamn idag. Bra eller dåligt för Volvo, fråga inte mig? Men förhoppningsvis så stannar både produktion och utveckling kvar i Torslanda istället för att stoppas i containers och skeppas till Shanghai. Nu har vi fortfarande kvar två svenska biltillverkare, nåja holländska och kinesiska då och det är minsann inte många länder som har det.