Stig B. senaste svensk att vinna i ”UK”, Tidemand och Kopecky till Wales för Skoda, ingen R5-Mitsubishi för Patrik och Miriam W. åker med Gröndal i Tyskland!

BloggWalesSista anhalten för WRC 2015 blir i Wales helgen 12-15:e november och klassikern Wales Rally GB. Gamla ”RAC-Rallyt” har alltid varit en svensktävling och långt in på åttiotalet var det frekvent med svenskar både i startlistan och inte minst på prispallen. Förste icke-britt att vinna var faktiskt Erik ”På Taket” Carlsson som med en vanlig Saab 96:a och Stuart Turner i högerstolen segrade 1960. Erik följde upp med seger även 1961 och -62. Därefter kom Tom Trana med sin vita Volvo PV och avlöste med seger två år i rad. 1965 stack Rauno Altonen upp med sin BMC Cooper innan ordningen återställdes redan året därpå då Bengt Söderström vann med Ford Lotus Cortina.
Harry ”Sputnik” Källström tog sedan den lilla framhjulsdrivna Lancia Fulvia 1,6 Coupé HF till seger både 1969 och -70 och detta med Gunnar Häggbom vid sin sida.BloggStig
Sista Saab-segern var sedan ett faktum 1971 genom Stig Blomquist och Arne Hertz. Dessförinnan hade även finske Simo Lampinen kört en blå/vit V4:a till vinst 1968.
En enda seger i RAC blev det för Björn Waldegård i en Escort 1977 medan Stig Blomquist blev den senaste svensk (lägg märke till senaste, inte siste…) att vinna det stentuffa rallyt i ”UK”. 1983 vann Stig och Björn Cederberg32nd Lombard RAC Rally” med Audi quattro A2.

*
Även den här gången är det en del svenskar i anmälningslistan och som väntat kastade Skoda Motorsport in Pontus Tidemand/Emil Axelsson i ett försök att nå den totala pallen i WRC2. Pontus får sällskap av team-kopmisen och Spanien-tvåan Jan Kopecky medan Esapekka Lappi inte är anmäld och därmed inte heller kommer att kunna vinna WRC2.
För mig var det en total överraskning att norske stjärnan Eyvind Brynhildsen med svensk kartläsare Anders Fredriksson byter ut R5-Fiestan mot nya vinnarbilen Skoda Fabia R5. En bil som anmäls genom MOTORSPORT ITALIA SRL.
Man kan misstänka att Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen utsett den norsksvenska kombon till ett av huvudmålen att åka ifrån…

*
Totalt är där 78 bilar anmälda och av dessa kör 18 i WRC-klassen. Ingen större dramatik bland namnen, att Thierry Neuville backar ner och gör Kevin Abbring sällskap i Hyundais B-lag är ju ingen nyhet.
Ende som sticker ut är Henning Solberg som fått ihop en styrning med österrikiskan Ilka Minor. Bilen för Henning är som vanligt en WRC-Focus och med #15 på sidorutan.

*
Ole Christian Veiby hade som bekant inte flyt i Spanien och gör nu årets sista försök att klättra uppåt i WRC3. En pallplats borde Even Management-föraren kunna fixa, men då krävs det att broräckena håller sig i schack…

*
BloggÖstbergPå tal om WRC så verkar Mads Östberg planerar för en musikkarriär om man ska tro inlägget på Twitter. Tillsammans med Fredrik åhlin, Morten Erik Abrahamsen och sin egen kartis Jonas Andersson poserar Mads och skriver, ”Are we talking boy band material?! haha! Me, my co-driver and gravel crew ready for team dinner in RallySpain”.

*
BloggPatrikEtt kort men desto tråkigare meddelande kom idag från f.d SM-vinnaren Patrik Johansson, Växjö. I ett mejl skriver man ” Patriks Rally Team och Team Nybe AB har beslutat att tyvärr lägga Mitsubishi R5 projektet på is tillsvidare för egen del.
Vi vill passa på att tacka sponsorer och supportrar för stödet under 2015.”
Sökte Patrik för återkoppling på orsaken till varför man lägger ner satsningen med den svenska R5-Mitsubishin men inte heller han visste mycket mer än jag själv.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad som händer nu. Det får tiden utvisa, men i dagsläget finns det inga projekt, meddelande han.

*
BloggEmilI går testade Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg för första gången helgens färdmedel, den R5 Peugeot 208 T16 som ska köras i helgens Rallye International du Valais. Inte så mycket har kommit fram hur testet avlöpte mer än den här positiva reaktionen från Emil.
Kört test idag, allt kändes kanon!

*
Premiär för Emil i ERC:s tyngsta klass vilket man inte kan påstå att det är för tjecken Antonín Tlusťák som är den ende förare som kört alla tio deltävlingarna i ERC 2015. Tlusťák Racings ŠKODA Fabia S2000 har varit hans bil i alla framträdanden han gjort. Inför finalen menar Antoni´n att Valais är en favorittävling även om det inte alltid gått så bra på de knixiga alpvägarna-
– Vi har varit ”unlucky” här de senaste åren, men i år hoppas vi på en pallplats, säger han inför starten på torsdag.
Detta blir första asfalttävlingen för tjecken sedan hemmaracet Barum Rally. Bilen är nu fräsch igen efter tävlingarna på Cypern och Grekland, tävlingar som gav den stackars Fabian mycket stryk. Något som gjort att man inte kunnat göra någon test med asfaltsättning.

*
BloggSuzukiDet var inte bara Sydsvenska Rallycupen som avslutade i lördags även Suzuki 1300 Rallycup hade sin prisutdelning och detta i Grängesberg. Som värdar för årsmöte, prisutdelning och mycket plask & lek stod Gränges Hyr-Kart. På bilden syns de glada pristagarna.

*
När jag skrev om DM6, finalen i Danska Mästerskapet missade jag att Kopparbergs Jacob Jansson/Andreas Johansson fanns med bland de anmälda. I sin R2-Fiesta ska Jacob känn på danskarna.
Jag har bara kört ett riktigt rally på asfalt tidigare och det var flera år sedan så vi börjar mer eller mindre från noll, berättar Jakob via en pressrelease.
Tanken är att ta det som en säsongsavslutning och samtidigt börja bygga upp erfarenhet på asfalt. Vi kommer köra vårt eget race och hoppas kunna ha en bra progress under rallyt.
Missade inte bara Jakob utan även att Bevelko Historic Rally Team Sweden finns med i bland de knappt sextio anmälda. I var sin Escort kommer Tony ”Roten” Jansson/ Daniel Westberg och Christoffer Storäng/Per Christensen ett försök att köra hem ”gammelbils klassen”. Vill dock varna de båda Ford-åkarna, där finns både Opel Manta 400 och Opel Kadett 2,0E bland de anmälda, tuffa pjäser att tugga i sig…

*
Norske R5-åkaren Anders Gröndal hoppar över Danmark den här gången. Förra gången kom han ju inte så långt då han hamnade i ett hus direkt efter start. Istället väljer Gröndal med sin Citroén som för övrigt synts på ”Till salg-sajter” lite här och där. Att hoppa Danmark och åka tyska grustävlingen Rally Lausitz.

Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson inför Snapphanerallyt i Hässleholm

Med startnummer 1 provar han att tämja tyskarna och detta med hjälp av svenskt i högerstolen, Miriam Walfridsson som verkar tänd på uppgiften om man skal lita på hennes Facebook kommentar.
Just saying – bring it on!!

*
Blir lite stolt när jag får mejl från Piteå MS, det är ändå 139 mil enkel resa från Kristianstad och man ber om hjälp att få ut information om Sprint-SM 2016. ” Hej Tommy.
Nu har vi inbjudningarna till SM veckan klara. Vi kommer att köra både en Rallysprint och en Rallycross Sprint. Det delas alltså ut fyra SM guld på samma dag. Vore tacksam om du kunde puffa lite för detta, då anmälan går ut redan den 29 november. Detta för att veta vad vi ska marknadsföra och hur vi ska preparera banan.
Vi kommer inte att ta några efteranmälningar. Har vi inte minst 10 anmälda utgår klassen.
Mvh Jan-Olof Renberg  Piteå MS.”.
Självklart hjälper jag till med detta och har även skummat inbjudan utan att hitta några konstigheter. Sträckan för sprinten är tre kilometer lång som går i mål inne på Piteå Motorstadion. Arrangören har maximerat till 30 deltagare, femton i 2WD och lika många i 4WD. Nu är väl inte chansen så stor att det blir någon skåning som hänger på låset för att få chansen att synas i tv. Detta då tävlingarna som vanligt ingår i SM-veckan.
Rallycrossen körs i Supernationell, Supernationell 2400 samt Supercar Lites.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *