Emil B. avverkat 15 mil test, utrett i WRC2, Toyota ny 940-utmanare och förvåning i stenbrottet!

BloggEmilSkrev i går lite kort att Emil Bergkvist kört första testerna med R5- Peugeot 208 T16 inför ERC-finalen i Valais. PÅ ERC:s hemsida snappade man även där upp det unika tillfället som gav Emil och Jocke Sjöberg 15 goa asfaltmil innan starten på fredag.
Kan inte beskriva detta på något annat sätt än att en dröm gått i uppfyllelse, kommenterade Emil testet.
Vi fick en bra känsla för bilen i måndags men motståndet vi möter från ERC:s bästa förare med rutin från de här bilarna blir tuff.
Nog blir det så alltid men jag lovar att med massor av svenska tummar som hålls i helgen ska det nog gå vägen…

*
Med hjälp av ett mejl från Ulf Hård börjar jag nu fatta hur läget är i WRC2 och där utgångsläget är att förarna bara får köra sju tävlingar och så räkna sex av dessa. Detta betyder att Nasser Al-Attiyah redan försvarat segern från 2015 dessutom deklarerat att han gör en satsning på ett tredje guld 2016, även detta med Skoda Fabia R5. Man måste även erkänna att quataren är en rätt så duktig förare då han inom tre veckor vunnit Cross-Country Rally World Cup i Marocko och seger Middle East Rally Championship i Jordanien. BloggNasser
Nu säkrade Nasser WRC2-guldet med en tiondels sekunds marginal då han var tvungen att bli minst trea för att hindra Pontus Tidemand från att blanda sig i guldstriden. Gissa om Nasser var glad att sista sträckan ströks och att Armin Kremer var den där futtiga tiondelen efter. SS22 var ingen succé för Nasser där han fick stryk med nästan halvminuten av samme Kremer och mycket talade alltså för att tysken petat ner honom till fjärde plats och därmed öppnat upp för Tidemand.
Nu pausar Nasser och fokuserar närmast på att ta sig till OS i Rio de Janeiro 2016 där han tänker försvara sitt brons någon sorts lerduveskytte.
Om jag nu tänker rätt så kan Pontus med lite flyt ändå bli tvåa totalt i WRC2 då han i händelse av vinst får ihop 111 poäng (Nasser har 112). I så fall passerar han Esapekka Lappi som ligger still på 90 poäng. Största hotet mot silvret kommer från ukrainaren Yuri Protasov och den andre quataren i WRC2 Al-Kuwari.

*
BloggMikkoEtt av mina favoritresmål är den lilla Kanarieön Lanzarote och just där ska Mikko Hirvonen göra Mini-debut i 37. Rally Isla de Lanzarote 2015. Det tuffa asfaltrallyt har start i huvudstaden Arrecife innan man ger sig ut i det karga vulkanlandskapet. Man skulle kanske leta resa till slutet av november…

*
BloggToyotaNu utropas det med glädje att bakhjulsdriften är tillbaka i de stora rallysammanhangen. Det är Toyotas tyska tävlingsavdelning Toyota Motorsport GmbH som nu går ut och berättar att ”GT86 CS-R3 has successfully become the first new rear-wheel-drive rally car to be granted FIA homologation”.
Bilen är därmed tillåten i alla internationella tävlingar och förstår jag rätt även i de s.k R3-klasserna som hitintills varit vikta för framhjulsdrivna bilar.
Toyota berättar att motorn är bromsad till 232 hästkrafter med ett vridmoment på 235 Nm. Sex växlar finns i ”sek-lådan” från Drenth. Med andra ord en riktig 940-utmanare, frågan är bara vad ”Volvo-sekten”säger om så här moderna bilar…

*
I dag besökte jag Emmaboda Granits nya stenbrott i Biskopsgården mellan Lönsboda och Hökön som invigs på lördag. Träffar direkt två trevliga killar som jobbar med graniten varpå den ena vänder sig till mig och frågar.
Håller du inte på att skriva Motorbloggen?
”Fågelholken” med kameran tittade förvånat medan frågeställarens kompis skrattade.
Brukar ni läsa Motorbloggen, undrade jag.
Absolut, svarade de båda.

Emmaboda granit börjar nu bryta granit i Biskopsgården vid Lönsboda. Mikael Gunnarsson klyver sten
Till mitt försvar att det inte klickade i hjärnkontoret måste jag få säga att det är inte alltid lätt att känna igen folk i för mig helt främmande miljöer/klädsel. Hade de haft på sig föraroveraller och gått omkring i en besiktningskö hade jag tagit det direkt, men nu i ett stenbrott upp i Göingeskogen, no way. Nu visade det sig att en av killarna var Volvo 940-åkaren Mikael Gunnarsson från Gullabo närmast på bilden och i grävmaskinen sitter Henric Schölin, tidigare bisittare till Opel-esset Kristoffer Thörjesson.
Som man säger, du vet aldrig vad dagen kommer att erbjuda…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *