SSRC tajtar till kalendern, World RX lyfter fram Klara A. Kruse avstår SM-premiären, Ted M.=Fajter EVO10, debutanttävling skippas i Södra, Power Meet återvänder till ”Wilke-land” och inte vassast men…

Jag vet inte om jag tycker att Sydsvenska Rallycupens jakt på en sjätte deltävling efter att Simrishamn fått ställa in, om det blev en fullträff med ”Nya Vetlandamästerskapet” som ersättare? Ingen kritik mot själva tävlingen som vad jag vet är en helt ny bekantskap och kanske sprunget ur fjolårets ”Rally Småland”.

Foto. Tommy Svensson

Nej min skepsis bygger på datumen mellan ”TV-Svängen” (bilden) i Hörby den 16 september och så Hässleholms ”Temahallen Grussprint” två veckor senare då pressas en resa till Vetlanda in den 24 september. Inte bara tajt schema utan dagen före, lördagen den 23 september är det Grus SM med Växjö som arrangör vilket gjort att Vetlanda kör på udda rallydagen söndag. Nog så bra, men detta krockar med RS-DM i Södra BF där Lunds AC svarar för näst sista deltävlingen. SSRC:s Mats Bergman förklarar.

Det har varit mycket svårt att hitta datum i en full kalender och klubben och distriktet har hela tiden haft ambitionen att undvika kollisioner. Därför tas det modiga beslutet att köra en söndag men då mitt emellan TV-svängen och Temahallen Grussprint, den 24 september. 

Att det inte är optimalt erkänner SSRC själv.

För att något lindra effekten av detta i förarnas kalendrar och plånböcker kommer det att räknas resultat från fem av sex tävlingar i SSRC 2023.

Ingen skugga över att ha hög ambition, men i det här fallet tror jag det vore bättre att bara ha gillat läget och kört med fem deltävlingar, alternativt att Vetlanda hittat annan, senare datum. 

22 april Älmhults MK Silverratten

6 majLjungby MKMidsommardansen

12 augusti SMK Örkelljunga Smedsvängen

16 sept SMK Hörby TV-svängen

24 sept Vetlanda RRC Nya Vetlandamäst.

30 sept Temahallen Gr.spr. Hässleholms MK

*

Långt till att rallycross-säsongen drar igång och i väntan på detta lyfter World RX på sin hemsida fram Klara Anderssson med rubriken ”ANDERSSON REFLECTS ON ‘ROLLERCOASTER RIDE’ OF GROUND-BREAKING ROOKIE SEASON”. Här förklarar Klara sin inställning med ”att lita på processen” vilket lade grunden för hennes första framgångsrika  år i World RX. Många menade att Klaras inträde i CE Dealer Equipment var bara en ”hype” och tvivlade på om hon var redo för att kämpa i VM. Kritikerna tystnade dock snabbt när SMK Hörby-tjejen visade sina ”skills” på banan. 

-Vissa människor tyckte att jag kanske tog ett för stort steg, erkänner Klara i artikeln.

Att gå från SM till World RX då var det svårt att veta vad man skulle förvänta sig till att börja med…

Avgörande för Klaras framsteg under säsongen var gruppen människor runt omkring henne, från Teamchef Jussi Pinomäki till sina tidigare konkurrenter Reinis Nitišs och Krisztián Szabó och tävlingsingenjör Janne Ljungberg. 

Motorsport handlar så mycket om att ha förtroende för sig själv och lita på sin bil och sitt team. Tidigare har det egentligen bara varit jag och min pappa, så det var fantastiskt att arbeta med ett så professionellt team, titta över data med ingenjörerna och förarcoacherna och ha så mycket stöd, och jag lärde mig så mycket av dem alla!

Klara berömmer även storasyster Magda som var med på de flesta tävlingarna.
Hon gav mig goda råd och betonade hur viktigt det är att se till att du har lite tid för dig själv för att ladda batterierna.

Den långa artikeln som finns att läsa på https://www.fiaworldrallycross.com/world-rx/news/world-rx/2023/andersson-reflects-on—-rollercoaster-ride—-of-ground-breaking-rookie-season/ avslutas med.
Jag älskar att köra bil, det är där jag är mest hemma och jag känner att jag verkligen växte förra säsongen, både som förare och som person. Det var ett viktigt år för mig att visa att jag hör hemma på den här nivån, och jag känner mig mycket starkare nu!

*

Att ”R5/Rally2-klassen” är hyperintressant i Rally Lima är nog alla överens om med sina i dag 20 anmälda. Tråkigt nog fick en av de riktiga publikfavoriterna Jonas Kruse lämna återbud i går.

Foto: GK Door Team

Här skulle han gjort debut hos GK Door Team med deras Polo R5 men så blir det inte berättar Jonas som ännu inte återhämtat sig efter sin canceroperation. 

Vi har innan detta jobbat hårt med vårt nya rallyteam. Jag kände en trötthet, samma symptom som under min strålnings behandling, under slutet av första test dagen på måndag. Men det släppte efter några timmars vila. När samma symptom kom dag två men med större ”kraft” var jag tvungen tänka till, skriver Jonas.

Teamet tog ett gemensamt men känsloladdat beslut på tisdagskvällen. 

Jag kan inte köra Lima av hälsoskäl efter min cancer behandling. Min överläkare sa,  prova du vet inte hur kroppen reagerar förrän du provat men känn efter och tänk efter och det har vi gjort, förklarar SVT Sports rallyankare.

Som ni förstår är det ett jobbigt beslut efter att fått kört och testat denna fantastiska bil och haft detta som ett mål under hela sjukdomstiden. Känns ju som att  ”svika” alla…

Jonas lovar dock att komma tillbaka starkare och att missa chansen att köra Polon innebar ”lite tårar”.

Jag är helt säker på att Joans har inte bara mig, utan hela Rallysverige bakom min önskan att först bli frisk, sedan är det dags att ladda på med Polon.

*

Mer i samma trista ämne men då handlar det om Rally Sweden Historic där Ted och Katharina Malm är tänkta att gå ut som första bil med sin Volvo PV. Men nu hänger starten löst berättar Ted efter att han precis vaknat upp ur narkosen efter en tuff akut operation efter ett gallstensanfall.

Foto: Malms Motorsport

Nu är gallan borta men än blåses inte faran över, då där kan finnas rester kvar berättar en så klart bekymrad  Ted.

– Jag skulle liksom tokladda inför nästa veckas äventyr men ännu är inte sista ordet sagt. Det kan ske mirakel  men det ser mörkt ut avseende start i nästa veckas rally.

Som vanligt är Ted öppen med sin cancersjukdom och passar på att tacka alla som tänker på honom och fru Katharina.

– Detta har verkligen peppat upp känslan, smärtan är fortsatt hög så vi avvaktar till söndag och tar beslut om någonting.  Njut av livet vänner för det gör jag!

Det finns fajters och så finns det fajters och sedan kommer sådana som Ted, ”Fajter EVO10”
*

Inte mycket Rally Lima i dagens blogg, spar detta till i morgon. Men vill ändå puffa för Rally Live som är på plats och bevakar hela tävlingen i Rallyradion®. Faktiskt tionde raka SM-säsongen för entusiasterna.  Sändningarna inleds redan på fredagen klockan 16.00  med sändning direkt från shakedown. I studion hittar vi Sebastian Bourghardt och målreporter är Erik Telehagen. Lördagen blir en heldag med rallyradion från klockan 08.0 från huvudstarten i Lima. Sedan väntar sex sträckor under dagen, där vi bevakar all action i radion med Per Johansson och Erik Telehagen i målen. Avslutande sträckan, powerstage, tv-sänds med start 14:45. Sändningarna hittas via Streamify på: https://rallysm.streamify.io/play/collections/upcoming

*

På Facebook har det uppmanats till att anmäla sig till Ludvikas Rally Sweden-utmanare ”Ulla Cronerts Minne” som körs samtidigt med all action i Umeå. Nu har det dock tagit sig i listan och idag finns knappt 30 anmälda och än har man tid, då anmälan inte stänger förrän på måndag. Ändå en bit upp till arrangörens minimiantal 50 bilar…

*

När jag läste Ludvikas anmälan såg jag att man där hade ”Debutantklass” vilket förvånade. Om det bara är i Södra BF som den klassen är slopad vet jag således inte, men här nere är det nytt från 2023 att hela debutantubildningen inklusive ”körmomentet” och LABC-kurs sker samtidigt. Distriktets kursansvarige Lars Mårtensson förklarar.

Efter teoridelen gör man en ”enkel sträcka” i direkt anslutning till kursen med tidskontroller och annat som hör hemma på en riktig tävling. Här kan man då köra hur många gånger som helst för att få in hur allt funkar med tidtagning och liknande. Smidigt och utan stress, menar Lars.

Premiär för nytänket är den 11 mars då det är ”Förar/kartläsarutbildning med praktisk övning”Ring Knustorp. I kursen ingår även LABC-utbildning för de som inte har någon giltig sådan. Vill någon gå kursen som redan har licens för att friska upp kunskaperna, går detta utmärkt och till reducerat pris. Är du sugen så finns alla uppgifter på Södra BF:s hemsida.

*

En glad nyhet kom häromdagen, den stora USA-bilträffen ”Power Meet” återvänder till Hässleholm den 26-27 maj. Först ställde ”Kjelle Power” Gustavssons livsverk in på grund av pandemin för att ifjol göra comeback, men då i Kristianstad. Hela tiden har dock Kjell närt ett hopp om att kunna återvända och ett  hopp 73-åringen delade med SD-politikerna Johan Peltonen och Hanna Nilsson som skrev en motion för att kommunen måste engagera sig träffen. En motion som vann gehör och nu är allt klart för som senast 4000 amerikanare att smalas på Hässleholmsgården.

Foto. Tommy Svensson

Peltonen är jublande glad och konstaterar.

Helt klart Hässleholms största kulturevent och folkfest!

Frågan är om CG Wilke håller med om ”största folkfest”, en position som han brukar framhålla att HLMK:s flaggskepp ”Snapphanerallyt” innehar…

*

Avslutar med en härlig bild från Rallye Monte Carlo Historique #232 med Hartmut Shoeffler/Andreas Schwallie i deras för oss svenskar tämligen ovanliga Opel Rallye Kadett från 1967.

Foto: ACM

För oss ovanlig då detta är en ”Rallykadett” med minsta motorn, bara 1100 kubik och 60 hästkrafter under den tuffa huven. Även om den inte tillhörde rallyts vassaste bilar rullade den in på 14:e plats totalt. Frågor på detta?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *