Lima avslutar med lurig ”Serpentinväg”, hårdhudade Annemo släpper fram lite SM-tips, ny McRae i Junior ERC, Eriksen sköter noterna år Veiby, Norge vann landskampen i RMCH och Alvén avslutade med ett glas skumpa!

Rally Lima närmar sig med stormsteg och på fredag inleds Rally-SM med fyra timmars shake down. Väster om Västerdalälven ska de sista justeringarna göras inför lördagens rallystart och dessa görs då 16.00 och 20.00. Ingen begränsningar om hur många gånger man vill köra sträckan och likaså helt fritt med vilka däck som används på den tre kilometer långa sträckan. Om detta är början på SM-säsongen så är avslutningen på lördagen med ”serpentinvägen” ner för Husomberget en klassiker i sammanhanget.

Foto.Lollo

På lördag är det SS6 och rallyts ”power stage” där PG Andersson var snabbast i fjol. Då inledde sträckan rallyt medan det nu är avslutning och dessutom förlängd med lite över fyra kilometer till 26,5 kilometer.

Vi har bott här sedan 1998 och under de åren har sträckan varit med i alla fall, säger Gunnar Lundgren boende ett stenkast från de två högerkurvorna precis innan målgång.

Foto. Annemo Friberg

Förr kördes sträckan även uppför Husomberget men nu är det nerför som gäller. För att underlätta för publiken då snövallarna kommer att vara höga har klubben tryckt skoterspår upp på höjden. För att kunna rymma all publik som väntas är varje ledig fläck runt målet upplogad.

Foto. Annemo Friberg

Många förare tar genom året skottat där uppe, ett snöskottande åskådarna gärna tar del av.

Sträckan har skördat många offer, i fjol åkte Fredric Nordh, Albins pappa, av i en 99:a turbo, minns Lundgren.

*

Innan pandemin brukade jag tippa ”Topp-5” i SM-tävlingarna men detta är nu avslutat. Blev både jobbigt och tråkigt att ständig bli påmind om vilken sopa jag var och hur lite jag begrep när jag missade att tippa någons favorit bland de fem bästa.   Rally Limas ambitiösa mediachef Annemo Friberg är lite mer hårdhudad och har inför lördag plockat fram lite ”favoriter” och låtit dom själv svara på ”Vilka är dina tre vassaste konkurrenter” plus det egna segervapnet. Annemo låter Internationella 4WD gå ut först precis som i rallyt på lördag.

P-G Andersson: Flodin, Veiby och Åhlin.” Segervapen: Åker generellt fort på vintern, har vinnarinstinkten… fast det har ju fler. Jag tror ingen av oss kommer att vara hästlängder före någon annan.”

Foto: GK Door Team

Patrik Flodin:PG, Åhlin och Vejby.” Segervapen: ”Vunnit förut med R5:a, men vågar inte fundera på resultat den här gången. Får bli som det blir.”

Fredrik Åhlin: ”Veiby, Flodin och PG”. Segervapen: ”Inga just nu… har vilat mig i form under fyra år! Men är åksugen som bara den, och finns det lite tempo kvar från för fem år sedan så…”

Jonas Åkesson:Veiby, Flodin, Åhlin, PG – vem ska bort? Herregud!” Segervapen: Åhlin har kommit in i teamet, tillfört mycket tips och trix som känns väldigt bra. Jag saknar rutin på snö och is, men viljan finns!”

Nationella 4WD (Mitsubishi-klassen).

Michael Wikström: ”Friberg, Jonna har höjt tempot och Jirvelius.” Segervapen: ”Styrkan är att jag är född med snö, kan och gillar vinter. Men vi har gjort ett bilbyte, och hinner inte mer än ställa in nya motorn i gamla Focusen. Vi sliter för att komma till start för jag har hört så mycket bra om Lima.” 

Robert Andersson: ”Wikström och Friberg. Inte så bekant med klassen att jag vet, men det blir tufft med Miragen…”

Segervapen: Min jämnhet och rutin. Men lätt blir det inte, har ju bara haft bilen i en vecka!”

Jonna Eson Brådhe:Wikström, Friberg… sen blir det svårare… Folkesson.” Segervapen: ”God känsla i kroppen, kommer från Tyskland där jag lärde mig mycket och vann. Mer jävla anamma nu från början!”

I lilla SM-klassen ”Internationella 2WD” går nykomlingen Patrik Hallberg ut med Isac Reiersen som favorit.

Patrik Hallberg: ”Reiersen och Nordström (forna konkurrenter i crosskart). Har ganska dålig koll på de andra…” Segervapen: ”Ingen större erfarenhet av vare sig bil eller rally. Men vi kommer väl förberedda och ska ta chansen!”

Isak Reiersen:Nordström och Hallberg kommer att vara på g. Kan för lite om övriga.” Segervapen: ”Vi har kört så pass mycket nu, och fått till bra tester och notträning. Borde vara fullt förberedda. Tror det är en viktig del.”

En av de tio anmälda är Isac Nordström som i dag med bara två dagar kvar till start är tveksam.

Har allt iordning, utom det ekonomiska. Tveksamt om jag kommer till start, satsar nog på den billigare sprinten…

Om de tvåhjulsdrivna med FIA-bilar är minst så är ”Nationella 2WD” raka motsatsen med nästan halva startfältet i klassen. Att hemmaföraren Andreas Levin är favorit går inte att snacka bort.

Oskar Sundell: ”Levin, Dybeck och Hägg.” Segervapen: ”Tror inte jag vinner, hoppas på topp fem. Funkar allt svinbra kanske jag kan vara topp tre, med stolpe in.”

Victor Karlsson:Levin, Sundell och… Hägg är snabb på vintern.” Segervapen: ”Blir tufft att vinna, ingen speciell vinteråkare, utan ödmjuk uppgiften. Vi vill gärna utmana och har kört test som kändes bra.”

Mattias Adielsson:Levin, Dybeck och Hampus Jakobsson.” Segervapen: ”En bra bil, vi har bra tempo i kroppen och jag känner mig tillfreds med allting. Aldrig åkt gr H, utan R2. Det här ska bli jäkligt skoj.”

Hampus Jakobsson: ”Levin, Dybeck och Sundell…” Segervapen: ”Får se. Ingen hög målsättning… gå felfritt och komma i mål. Pallplats väldigt trevligt, men det kommer att hända mycket däruppe.”

Favoriten Levin ligger själv lågt.

Andreas Levin:Adielsson, Sundell… Hägg kanske…” Segervapen: ”En bra dag körmässigt, där allt stämmer.” 

Patrik Dybeck:Levin är farlig, Sundell, Israelsson. Så vet man inte hur Adielsson står sig. Så många bra!” Segervapen: ”Brukar åka fort på alla sträckor, högt och jämt tempo. Brukar inte känna mig för på första utan åker fullt direkt.”

Klass Standard har inte tagit sig speciellt mot 2022 men är nu i alla fall över RF:s krav för SM-status som säger minst tio deltagare.

Martin Lundqvist:Oj… vet inte vilka som är med! Jan-Jan Johansson och Ledin är de enda jag känner till.” Segervapen: ”Gammal rutin att plocka fram, men bara testat en mil och då åkte vi av. Ingen optimal uppladdning och mycket jobb i garaget. Tack Ledin som hjälpt oss rikta!”

Jan(-Jan) Johansson: ”Lundqvist, Sjöström och Ledin.” Segervapen: ”Väl förberedd, testat mycket och provat en hel del däck. Måste köra Volvo 850, Sunnyns papper är inte klara.”

Erik Sjöström: ”Lundqvist, Jan-Jan och Reine Nyberg.” Segervapen: ”Utan att jag tänker på det själv så är jag väldigt van vid vinter, kör 10-15 tävlingar per säsong.”

Norrmannen Ole Christian Veiby är den som först lämnar startrampen vid Folkets Park i Limedsforsen klockan 8.00 på lördag. Tio minuter senare är han framme vid SS1 Comfort Erik Simonssons Rör Brännkölsvägen med sin fyrhjulsdrivna VW Polo GTI R5. Om allt går enligt plan beräknas han nå slutmålet vid Folkets Park klockan15.25.

*

Frågan om att arrangörer från årskiftet själv får ta kostnaderna när Trafikverket skyltar om för tävlingar har väckt lite debatt. Speciellt rally, motions och cykellopp på allmänna vägar drabbas av det nya påbudet. Västra Östergötlandas MK berättar, ” Kostnader på 40 000 kronro eller mer för att nyttja allmänna vägar som specialsträckor och då pratar vi enbart om skyltning av en sträcka. Inställda tävlingar eller avsevärt kortare kan bli resultatet? Om inte RF lyckas få Trafikverket på andra tankar lär detta drabba vår sport hårt. I södern är kraven från TV hårda, bara 30 procent av en specialsträcka får bestå av allmänväg medan det i andra delar av landet är mer uppluckrat. Jag tänker på alla arrangörer som ”skryter” med att man bara ”kör allmänväg” och jag vågar inte tänka på vad kostnaderna för omskyltning på en hel tävling kommer att kosta om nu inte TV ändrar sig… 

*

I dag meddelade Colin McRaes brorson 18-årige Max McRae att han planerar för ERC Juniors med start i Rally Poland 19-21 maj. Då ska Alistair McRaes son ha flyttat från Australien till Europa för att ha lättare att ta sig till de sex junior-deltävlingarna.

Foto: privat

Junior ERC är det perfekta steget för mig, menar Max.

Att tävla i Australien har varit fantastiskt de senaste åren, men jag vet att jag måste ta steget och bege mig över till Europa och det är vad den här säsongen handlar om. 

Junior ERC är öppen för förare i Rally4- och Rally5-bilar i åldern 27 år och yngre den 1 januari 2023. Detta är steg ett på rallyplanen och nästa steg innebär Junior-WRC 2024.

*

När Torstein Eriksen lämnade Mads Østberg efter flera års samrbete och istället hoppade in hos Andreas Mikkelsen så höjdes många ögonbryn. Foto: Okänd

Nu är det fortfarande stiltje kring Mikkelsens 2023 och i ljuset av detta är Eriksen ”to rent” och bland annat ska han åka med Ole Christian Veiby i både Lima och Rally Sweden. Högerstolen i Frank Tore Larsens Polo R5 och NM släpper han dock inte, allt enligt norska Parc Ferme.

*

Foto: ACM

Då nådde deltagarna i Rallye Monte Carlo Historique målet i Monaco och de som lyckades hålla bäst snittfart var schweizarna Claudio Enz/Cristina Seeberger i Lancia Fulvia som segrade före ryssarna (?) Ilya Kashin/Boris Kostyrko i VW Scirocco med Giovanni och Tiziana Chiesa i en Alfa Romeo Giulia 1600 som trea. Bästa svensk blev Per Bergqvist/Annika Högen, Renault R8 Gordini på 84:e plats i resultatlistan. Mikael Högström och Karl-Erik Bäckvall var näst bästa svenskar i Joginder Singhs gamla träningsbil, en Volvo PV och slutade på en 95:e plats. Hårt om att bli bästa Skandinav men till slut gick titeln till Norge och Lars Lie/Henning Jorstad, Ford Escort på 12:e plats med danskarna Kenneth Simonsen/Otto Kristensens Lancia på placeringen direkt efter.

Foto: Torben Weber Andersen.
Foto: Torben Weber Andersen.

Normalt är de rödvita framgångsrika i ”RMCH” men den här gången var det sämre och näst bäst blev Lars Hindsgaul/Arne Pagh, Fiat 128 Coupé på 66:e plats. Trots allt pustade samtliga danskar ut efter målgång och var då definitivt värda ”en bajer”…

Foto: Torben Weber Andersen.
Foto: Torben Weber Andersen.

För en dryg vecka sedan började Rallye Monte-Carlo Historique och natten till idag kördes sista sträckan med målgång i Monaco efter cirka 36 mils tävling fördelat på 17 specialsträckor. Placeringen för Motorbloggens ”rallyröst” i Alperna #167 Dan Alvén/Sven Johansson med Mercedes-Benz 350 S blev 217 av de 232 som kom fram till Monaco. För sista gången berättar nu Dan om deras strapatser.”Mot alla odds, så lyckades vi ta oss i mål, bilen var piggare än besättningen och det kanske kan bero på att den är ca. 20 år yngre än någon av herrarna ombord.

Foto: Dan Alvén

Starten gick från Valance tidig morgon för den ca. 420 km långa resan till Monaco, dit vi anlände ca. 18-30. Under resan avverkade vi tre specialsträckor, där en var klädd i snö och is och dom andra var bara ännu krokigare och smalare. Men vi lyckades ta oss igenom med skiftande resultat, inte sist och inte heller först. Resan gick genom, de tidigt omtalade vinodlingar och de vackra franska landskapet. Väl framme i Monaco blev vi bjudna på MAT, som serverades med lite av den produkt, som blir slutprodukten av vinodlingarna.

Foto. privat

Jag skulle gärna se och uppleva om man i ”de stampade jordgolvens land” skulle servera vin vid ett motorevenemang!  Efter en stunds vila var det dags för dom två sista specialsträckorna, som är mycket kända i rally kretsar, krokiga och besvärliga men som sagt tog vi oss i mål och det var ju tanken med kämpandet under fem dagar och fyra nätter och ca. 2300 km bilåkande. Jag vill tillägga att jag behöver inte gå på gym den närmaste tiden, då armarna fått sin träning med tiotusentals vridningar på ratten både till höger och vänster. Jag tackar för uppmärksamheten och ännu en gång lovar jag att detta var sista gången, men ni som har varit med sedan 2016 och läst mina onödiga referat av denna absolut onödiga tillställning, får jag kanske ge en brasklapp, vi får se vad som står på den.

Piloten

PS. Jag vill tillägga, att för ca två och en halvmånad sedan gjordes ett litet kirurgiskt ingrepp i en inte oväsentlig del av min kropp. Jagg trodde aldrig att jag skulle klara tävlingen, som nu är avklarad. Men en människa består av en kropp som bland annat styrs av viljan och efter att klarat denna ansträngning tror jag att en stark vilja är bra för både kropp och själ. Kroppen mår bra av olika aktiviteter, som den är ämnad för och genom dom signaler som skapas av vilja mår hela ”paketet” bra. Detta är bara min amatöruppfattning, men utan viljan hade jag aldrig startat och aldrig kommit i mål!!. DS

*

Till sist tro det eller ej, men det finns rallyfolk som lägger en del av skulden på mig över att Rallybåten i går ställdes in. En”mailvän” konstaterar att jag gett rallybåten alldels för lite reklam i Motorbloggen.

Du skriver om en massa annan skit men när det nu kommer något positivt, då har det varit väldigt lite i  din blogg!!!!!!

Jag ber om ursäkt och tar så klart med hänvisning till det mailaren skriver, på mig en del av skulden för det inträffade men ibland blir jag väldigt trött…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *