SSR 2022 i stor fara efter att ledande personer bestämt sig för att lämna, Barth blir ny co-driver hos Østberg, Dragracing påverkar rallykalendern och het start i Dakar.

Börjar Motorbloggen med de första raderna ur Mikael Wiehes ”Titanic”, ”Det började som en skakning på nedre däck. Det fyllde oss väl mer med häpnad än med skräck” och raderna kommer upp efter att tagit del av informationen från Styrelsen för South Swedish Rally. Redan med rubriken ”Förändringar i South Swedish Rally” ges upphov till skakningar hos mig och när jag så läser uttalandet från tisdagens styrelsemöte, övergår häpnaden till skräck. Styrelsen skriver: Efter South Swedish Rally 2021 kommer reaktionerna från delar av tävlingsledningen efter att tävlingsledaren blivit förbundsanmäld efter olyckan med Dennis Rådström och därefter Jonas Åkessons uteslutning. 

Foto: Tommy Svensson

Personer i betydande ställning för rallyt har reagerat starkt och känner en otrygghet i att vara funktionär i rallytävlingar i Sverige. Otryggheten ligger i möjligheten till att anmälas. En anmälare behöver inte vara inblandad i tävlingen, utan nästan vem som helst kan anmäla. Det skapar också mycket arbete för den anmälda. Att regelverket gav en diffus förklaring gör inte saken lättare eller bättre. Ännu värre är att anmälan är personligt riktad och man erkänner inom SBF att regeln borde ses över.  Just nu finns det ingen fungerande organisation eller tävlingsledning då flera tunga befattningar valt att inte fortsätta med rally efter vad som har hänt. Om inte luckorna fylls kan det sluta med att tävlingen ställs in på grund av funktionärsbrist, och en lång rallyhistoria tar sitt slut.”.

-Det är olyckligt och skrämmande att någonting sådant kan hända, menar styrelsen med ordförande Gert Andersson i spetsen.

I nuläget går det inte att genomföra tävlingen, men det arbetas hårt med att i första hand få tillbaka de som funderar på att hoppa av. Om inte detta lyckas får man se över en plan B, vi har fortfarande några veckor på oss och vi hoppas på det bästa! 

Den som blivit föremål för förbundsanmälan är tävlingsledare Björn Larsson som är fåordig i sina kommentarer. Att hela situationen är tung och jobbig har han dock svårt att dölja. Björn vill inte heller gå in på några detaljer utan menar.

Vi vlll egentligen mer  tydliggöra problemet med den här typen av anmälningar som i förlängningen spär på den redan besvärliga bristen på funktionärer.

Redan när anmälan dök upp tog Björn beslut att hoppa av jobbet som tävlingsledare och nu inväntar han vad som kommer att hända. Men att ställa sig längst fram i en tävlingsorganisation känns inte längre lockande.

För att göra detta måste man vara lite korkad i skallen och ska det överhuvudtaget hittas folk till framskjutna positioner i tävlingar, måste den regel som  i det här fallet åberopas bort, menar Björn

Foto: Tommy Svensson

Han får också fullt stöd av styrelsen i sina tankar och Gert Andersson (bilden) spär på kritiken.   

– Får inte vara så enkelt att kasta våra professionella välmeriterade funktionärer bland soporna när alla vet hur svårt det är att få in nya eller hitta bra och  kompetenta funktionärer!

Upprinnelsen var att Björn Larsson uteslöt Jonas Åkesson för att inte ha stannat vid Dennis Rådströms kraschade bil. Ett beslut som Åkesson accepterade direkt och samtidigt visade stor ånger över att ha gjort denna miss. Här tyckte Björn att sunt förnuft skulle få lite plats och lät därför inte ärendet gå vidare med att spä på med en Förbundsanmälan, utan menade att Jonas redan straffats tillräckligt.  En person utanför rallyt tyckte dock annorlunda och gjorde då i gengäld en förbundsanmälan mot tävlingsledaren och detta en dryg månad efter händelsen i Älmhult. En anmälan som kan innebära att South Swedish Rally med bara fem månader kvar till tävling, står utan fungerande tävlingsledning. Sämre avslut på 2021 än så här är nog svårt att leta fram…

*

En tid har det  surrat rykten att samarbetet Mads Østberg och Torstein Eriksen var på väg att upphöra. I dag tog Mads bladet från munnen och förklarade att hans nya kartläsare är svensk och heter Patrik Barth.

Foto: Citroën Racing

Torstein och jag har jobbat ihop sedan 2012 då han ingick i min ”gravel crew” och 2017 ersatte han Ola Fløene i Rally Finland, berättar Mads.

Han berättar också ville skicklig co-driver han haft vid sin sida sedan dess.

Bra jobb, bra relation och bra kompis, berömmer Mads.

Istället löser Eriksen problemet för Andreas Mikkelsen då han hoppar in i hans Toksport Skoda för WRC2 till nästa år. 

Torstein fick ett ekonomiskt erbjudande som jag inte kunde matcha, förklarar Mads. 

Lite överraskande för mig, men jag hade tur och hittade en perfekt ersättare i Patrik Barth som jag jobbat ihop med i runt fem år. 

Barth har samma bakgrund och varit en del av WRC2-mästaren 2020 och hans ”gravel crew”. Plus att han var med i slutrundan när Mads skulle hitta ny co-driver 2017. Nu sluts cirkeln och Mads är nöjd med att få Barth vid sin sida.

Ser verkligen framemot att ta steget från ”gravel crew” till Mads högerstol, förklarar Patrik som senast i de här sammanhangen läst noterna åt Pontus Tidemand.

När första starten ihop sker är oklart då Mads inte gjort klart sitt program för 2022. Troligen startar man med Rally Sweden eller Rally Portugal. Planer finns även för tävlingar i ERC där det förväntas en rejäl statushöjning nästa år. Men säger Mads även mästerskapen i Norge och Sverige kan få besök.

Mer kan jag inte säga just nu, avslutar Mads.

Varken Mikkelsen eller Eriksen har bekräftat dagens nyhet och Østberg har kommunicerat ut nyheten via sociala medier och mediarelease.

*

Svenska Rallycupen och Supercupen samkör ”Bresontrofén” men har nu tvingats ändra tävlingsdatum från den 18 juni till 23 juli. Anledningen är att tilltänkta HQ på Tierps Arena tilldelats EM i Dragracing av FIA 

Trots flytten en månad framåt blir Bresontrofén fortsatt tredje deltävling i Svenska RallyCupen, vilket nu tyvärr innebär en hektisk sensommar för de tävlande, förklarar Jeremias Eriksson i ett uttalande.

– Dock något arrangören inte råder över då FIA tilldelar EM-datum! 

Bresontrofén hamnar nu mitt i semestertider, men var det enda alternativet för att genomföra rallyt. Arrangören jobbar för kringaktiviteter som kan skapa en familjedag och helg på Arenan, mer om aktiviteterna presenteras under våren. 

*

Alexandre Pesci och co-driver Stephan Khuni fick en usel start på Dakarallytefter att DXX RD Limited-prototypen plötsligt fattat eld under shakedown.

Foto: Okänd

Bilen blev totalförstörd på sträckan utanför Jeddah. Även om Pesci inte kommer till start kommer hans eget team Rebellion ändå att köra med Le Mans 24h-vinnaren och Pikes Peak-rekordhållaren Romain Dumas. Den före detta Porsche-fabriksföraren kommer att få sällskap av navigatören Remi Boulanger i #215.

*

 Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *