Greensmith vet att Jonas blir viktig ”under sitt stora år”, Lappi känner sig hemma i Yaris Rally1, nya rykten kring Adamos ersättare irriterar, Sebastian tror Dakar blir tufft och varför så tråkiga bilannonser?

Nästa år får svenska WRC-fans en ny förare att hålla tummarna för eller rättare sagt, kartläsare då Jonas Andersson för första gången sedan 2015 åker full säsong i WRC-klassen.

Foto: Tommy Svensson

Då satt Jonas vid sidan av Mads Østberg i Citroën DS3 WRC och lotsade paret till två andra platser i Mexiko och Argentina under året.  Nu är det som bekant nyss fyllda 25 år britten Gus Greensmith han ska dela bil med under det nya och spännande hybridåret. Under det här året har Greensmith bytt kartläsare tre gånger, först åkte Oliver Solbergs nya bisittare Elliot Edmondson i WRC-Fiesta #44 men efter Arctic Rally Finland byttes han ut. Inte för att han inte skötte sitt jobb är Greensmith noga att betona i en intervju med DirtFish.Foto: M-Sport Ford

Elliot är en fantastiskt duktig kartläsare men han är bara ett år äldre än mig och jag behövde någon med mer erfarenhet  som kunde plocka fram det bästa ur min körning!

In kom då Chris Patterson som utan tvekan stämde väl in på kriterierna i  ”jobbannonsen”,  33 år äldre än Greensmith, 144 WRC-starter i ryggsäcken med så väl Petter Solberg som Kris Meeke plus att han suttit bredvid Matthew Wilson under otaliga testmil i Cumbria. Det första Patterson gjorde var att utveckla notsystemet vilket innebar att man märkligt nog inte jobbade så mycket med noterna, utan gjorde dom istället mindre komplicerade. Patterson ändrade även på förarens mentala inställning, bort försvann Greensmiths lite förvirrade, ibland lite aggressiva uppträdande och in kom lugn och motivation.

En nystart, förklarar Greensmith i intervjun.

Helt enligt plan och när ”jobbet” var klart lämnade Patterson över till Jonas före finalen Rally Monza som har ett liknande CV som företrädaren. 166 WRC-starter kan Jonas ståta med och som fyller 45 år kommande nyårsdag detta i bilar som körts av Østberg, Veiby, Tidemand och PG Andersson.

Foto: Tommy Svensson

Säkert många som glömt bort att Suzuki gjorde en säsong i WRC med Suzuki SX4 WRC under 2008 och då med två ”Andersöner” i den ena av bilarna medan Toni Gaardemeister körde den andra.

Att kartläsaren är en viktig kugge hos alla rallyförare är oomtvistat och kanske än viktigare för en som Greensmith som måste kämpa för att bevisa att hans talang gör honom är värdig att köra i WRC och att platsen hos M-Sport Ford inte handlar om att han tillför extra budget till teamet. Inför 2022 säger han att både han själv, pappa och teamet ser detta som hans stora år och detta byggs på hur utvecklingskurvan gått uppåt sedan Patterson kom in i bilen.

Men egentligen sätta det ingen press på oss, gäller bara att anstränga sig och få allting att fungera!

*

Efter två säsonger skildes Esapekka Lappi och Tommi Mäkinens vägar och ingen av de två sörjde delningen. Två finska heta temperament under samma tak blev ett för mycket och istället gick Lappi över till Citroën där sejouren bara blev ettårig. Fransmännen drog sig ur WRC och istället hoppade Lappi över till M-Sport Ford där det mest bestående minnet blev fjärde platsen i Rally Monza 2020. Efter detta tröttnade Lappi som förklarade att han skulle ägna mer tid åt familj och företag men stängde samtidigt inga rallydörrar så länge han själv slapp att betala. Ett krav som gav två starter i WRC2 för Movisport med Polo R5 och med två segrar som resultat något som räckte för att gamle teamkompisen Jari-Matti Latvala skulle bjuda honom välkommen tillbaka in i Toyota-värmen. Här väntar nu men splittrad säsong där Sebastien Ogier bestämmer vad han vill åka med nya Yaris Rally1 och det som blir över får då Lappi köra.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Efter tester med bilen känner sig snart 31-årige Lappi sig beredd att göra debut vilket troligen blir i Rally Sweden då Ogier redan bestämt sig för att köra Rallye Monte Carlo. En debut som han inte verkar speciellt orolig för och bygger detta på att  hybirdversionen liknar mycket mer R5-bilarnas uppförande än gamla WRC-bilen. Största skillnaden är vikt och effekt och omdömet från honom är kort finskt.

Det är dock en hyfsad rallybil, om detta råder igen tvekan!

Inför Rally Sweden kommer hela teamet att testa i Sverige men även på liknande sträckor i Finland.

*

Envisa rykten att Toyotas tekniska geni Tom Fowler skulle vara på väg över som ersättare till Andrea Adamo i Hyundai irriterar borta i Jyväskylä. Teamchef Jari-Matti Latvala har lite svårt att dölja sina känslor men samtidigt menar han att det hela känns utopiskt. Baserar detta på all energi som Fowler lagt på nya Yaris Rally1 och att lämna när det snart är skarpt läge känns otänkbart. Dock utesluts inte att Hyundai tagit kontakt i saken, men därifrån till att byta jobb, ”ei mahdollisuutta” (inte en chans) enligt Latvala. Dessutom lär det finnas inskrivet i Fowlers kontakt att han inte kan gå direkt från Toyota till någon annat team enligt rallit.fi. Insatta i saken gör istället gällande att den nya chefen finns att söka i egna leden och fram till detta är det Scott Noh som delar sina chefsroller hos Hyundai.

Foto: Tommy Svensson

Sista chansen utanför huset kan ha varit Volkswagens f.d teamchef Sven Smeets men efter att ha skrivit kontrakt med Williams i Formel 1 stängdes den dörren.

*

I går betecknad jag det som att Sebastian Erikssons start i ”Dakar” gått helt under min radar något som jag delar med de flesta andra. Idag kom där dock en mediarelease från Mattias Ekström som berättade att EKS i samarbete med South Racing, utvecklat två Can-Am Maverick X3-bilar i T3-klassen som då kommer köras av Sebastian Eriksson och Chilean Francisco ”Chaleco” López. Foto: EKS South Racing

Den 28-årige värmlänningen gör debut i tävlingen och har som uppladdning deltagit i Abu Dhabi Desert Challenge. Nu är han riktigt taggad berättar han. 

Jag ser fram emot att få ta den nyutvecklade Can-Am Maverick genom sträckorna under Dakarrallyt. Det kommer definitivt vara tufft för mig, eftersom det är mitt första år i Dakar. 

Sebastian som har Wouter Rosegaar som navigatör fortsätter.

Med tanke på att det här är en mycket längre tävling än det jag någonsin kört tidigare kommer den viktigaste delen vara att lyckas kontrollera farten genom hela rallyt, och inte överladda. Så jag är lyckligt lottad att ha en väldigt erfaren kartläsare!

För EKS-grundaren Mattias Ekström som gjorde Dakardebut i år, är det lite av en dröm att få ha ett eget ökenteam.

Vi vill ta EKS-andan och vårt #GoHardOrGoHome-motto till den här fantastiska tävlingen. Ett två veckor långt race, under extremt tuffa förutsättningar ute i en avlägsen öken. Jag är också stolt över vår #Win&Learn-uppställning med förarna ”Chaleco” och Sebastian, berättar Mattias som kör en eldriven Audi i samma rally.

*

Rundar av med en av de trevligaste bilannonser jag sett under mina dagar. Även om det egentligen inte är en Opel Corsa utan brittiske kusinen Vauxhall Nova så tycker jag att den i all sin enkelhet visar hur allsidig en ”GM-produkt” kan vara. Tråkigt nog syns aldrig den här typen av bilannonser längre, nu är det bara el/miljö som importörerna lyfter fram. Modernt men f-n så tråkigt…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *