Sprickan mellan STCC och TTA kan innebära sotdöden för svensk racing!
Så kom beskedet jag fruktat och vad jag tror i förlängningen innebär dödsstöten för svensk racing, åtminstone den delen som körs med ”Touring cars”, alltså STCC-bilar. TTA med Janne ”Flash” Nilsson som språkrör, väljer att 2012 gå sin egen väg via platsbilar med enhetsmotorer från Nissan. STCC-ägaren Rickard Pålsson i sin tur kör på i samma hjulspår som tidigare, åtminstone fram till 2014 och aldrig mötas de två verkar det som.
Har skrivit det förr, jag har inte full koll på allt tekniskt hokuspokus och bryr mig inte heller. Kan lika lite avgöra vem som har mest rätt eller mest fel, det enda jag är tvärsäker på är att det inte finns plats för två konkurrerande racingserier i den svenska ankdammen. Här finns alltså bara förlorare…
Flash sa i en intervju att det finns både elitserie och allsvenskan i hockey och att båda hade gott om publik. Menade på att det fanns paralleller och att den svenska racingpubliken var den stora vinnaren. Jag är skeptisk!
Läste även att Alfa-åkaren Mattias Andersson delade min uppfattning och sa vidare i intervjun, ”för hans del låg STCC-närmast”. Vet inte riktigt hur hans ”teamkompis” Johan Stureson ser på frågan, men hoppas han fortsätter med BMW.
Förra gången jag skrev om den förmodade skilsmässan, menade jag att biltypen som TTA har för avsikt att åka med, är fullständigt själlösa. Bara ett plastskal över ett säkerligen både dyrt och avancerat chassi, plus en Nissanmotor. Men vad bryr sig publiken om det, vi vill istället se kamp med riktiga förare i riktiga bilar. Se bara hur populärt det är att åka historiskt i både rally och racing. Olika bilar med definitiv helt olika motorer och förutsättningar, alltså fjärran från den ”totala rättvisa” som TTA så hårt eftersträvar. Men ändå är klassikerna poppis, inte minst hos publiken och det är väl ändå de som är tänkta att stå för fiolerna i slutändan eller?
Menar naturligtvis inte att publiken pröjsar bilarna men de som gör det, sponsorerna alltså, vill ha publik ju mer desto bättre. Racing med visserligen häftiga och rättvisa bilar men inför tomma läktare känns öken…
På tal om historisk racing så är det dags i helgen med Copenhagen Historic Grand Prix. I år med svenskt deltagande genom Team Tidös Porschegäng, egentligen rallyåkare, Björn Waldegård, Stig Blomqvist och Åke ”Bryggaren” Andersson. De stora motorprofilerna får sällskap på Köpenhamns gator av ytterligare runt 200 bilar. De flesta helt olika ur rättvisesynpunkt ändå kantas banan av tusentals åskådare. Märkligt kan tyckas…