Racing-Ola tävlar på Nürnburg Ring och härdsmälta hos fack och SJ-konduktör!

Till helgen sticker Hässleholms racingåkare Ola Nilsson till det som en gång kallades ” det gröna helvetet”, vi snackar alltså Nürnburgring och andra halvan av Volkswagen Scirroco R-Cup. I cupen ligger Ola trea efter segern i förra racet på Norisring och nu är självklart siktet inställt på avancemang. I ett pressmeddelande säger han.
– Det var naturligtvis väldigt skönt att ta en seger precis innan sommaruppehållet.
-Självklart stärker det självförtroendet och skapar bra förutsättningar för fortsättningen av säsongen.

Nu blir det ju ”bara” den korta slingan av den klassiska racerbanan som Ola kommer att åka. Fast ordet ”bara” känns lite tamt, vi snackar fortfarande om en av världens tuffaste racerbanor, dessutom en bana därdet inte gått så bra tidigare för honom.
– Jag hade det mycket motigt på Nürburgring förra året, men det gäller att fokusera om och försöka hitta rätt. Banan och området i sig är ju helt fantastisk!
I varje race finns även någon gästförare och den här gången är det rallyikonen Juha Kankkunen som ska visa hur man hanterar en Scirocco. För Olas pappa Hans, med ett långt förflutet i rallyskogen måste det kännas stort att sonen nu tävlar mot den fyrfaldige finske rallyvärldsmästaren.
Läser i dagens Aftonbladet att man planerar för Formel 1 i New York till 2013. Drömmen har funnits länge, men då har man tänkt sig att åka på Manhattan, vilket verkar kört. Istället har man nu fått med sig borgmästaren i West New York och planerar istället att köra i New Jersey. Tänka sig Formel 1 mitt i ”The big apple” samtidigt som vi här hemma käbblar om att det inte är rättvist med olika bilar i STCC…
Detta har egentligen inte i en Motorblogg att göra, men jag måste ändå kommentera historien om SJ-konduktören som kastade av den elvaåriga flickan i Kumla. Nu träder facket fram och försvarar konduktören.Man säger att det inte alls finns några skrivna regler om hur sådant här ska hanteras, något som SJ-ledningen uppgett. Facknissen var i radion också irriterad över att man sagt att flickan ”kastades av”. Det gjorde hon inte alls menade han, hon fick gå av tåget precis som vanligt!
Men hallå, behövs det verkligen skrivna regler för att förstå att man inte ställer en ensam elvaåring som dessutom talar dålig svenska, på en kvällstom station? För mig är svaret fullständigt självklart ett NEJ. Behövs inga skrivna regler för att förstå att så gör man inte, lite sunt förnuft räcker. Tyvärr en bristvara hos många…
Det som gör mig så uppriktigt förbannad är att facket till varje pris nu försöker skylla händelsen på SJ-ledningen Eget ansvar har som bekannt aldrig varit något som direkt hyllats av av fackets företrädare. Fast här måste det väl ändå handla om att konduktören drabbats av total härdsmälta. Vad jag vet var det ingen SJ-chef som öppnade dörren och ”kastade ut” flickan”, det gjorde faktiskt fackmedlemmen. Är det inte i de här kretsarna man snackar så mycket om allas lika värde, solidaritet och annat vackert?

5 svar på “Racing-Ola tävlar på Nürnburg Ring och härdsmälta hos fack och SJ-konduktör!

  1. Bra! Håller fullständigt med om detta med sunt förnuft och eget ansvar.
    SAS Janne Carlsson gjorde något mycket bra under sin tid som VD på SAS.
    Han lät de anställda ta egna beslut, då kunde man inte skylla på någon ledning. Då fattades besluten vid fronten. Hu jag ryser när jag hör facket försvara konduktören.
    För övrigt vänta Nürburgring och Oldtimer Grand Prix nästa veckslut. Årets höjdpunkt för 20-e gången.
    Hans Hermansson

    1. Hej.
      Oldtimer GP är nog en riktig höjdare, har aldrig haft möjlighet att åka dit, en liten dröm…
      Fast är det så kul egentligen? Jag menar där körs ju med alla sorters bilar och med helt olika motorer, det kan väl aldrig vara riktigt rättvist?
      MVH
      Tommy

      1. Haha, Oldtimer GP är oerhört kul! Vilka bilar, Ford Galaxie 500, ´Mustang, Alfor, Cortina Lotus, GT40, Shelby cobror, Amazoner, Jaguarer.Porschar, Hundkojor, Mersor, 300sl…wow! Över 100.000 i publiken! Det är i depån som det är roligast.
        Ja alla de bilar man har vuxit upp med, en nostalgikick av stora mått. Det är ju olikheterna som är behållningen. Omgivningen är ju också oslagbar! Alla dessa ”märklinbyar” i Eifelbergen. Underbara små hotell.
        Nej de här planerna på att förstöra underbara Stcc förstår jag inte.
        mvh Hans

        1. De som öppnade ögonen på mig när det gäller Oldtimer var Hasse Edwinsson och Per Sturesson för 20 år sedan. Sedan dess är det en årlig tradition.
          Hans

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *