Sololja orsakade WRC-avåk, förlängd anmälan i SM, ny Subaru i ERC2 och Mats kör Porsche mot MSR-seger!
Mads Östberg tappade som bekant ett par placeringar mot slutet av WRC Italia Sardegna sedan han missade en not som i sin tur innebar att han, och Jonas Andersson lämnade vägen. Anledningen var att han släppte fokus sedan örsnäckan börjat leva sitt eget liv i Mads öra och Jonas not försvann ut i det blå. Nu har man analyserat vad som hände och det troliga är att det var den solkräm som Mads smorde sina solbrända öron med inför söndagen som var orsaken. Det var när han skulle trycka tillbaka snäckan som avåkningen skedde.
– Redan när jag stoppade in snäckan inför start kände jag att den var väldigt hal, berättar Mads för wrc.com.
– Jag kunde fortfarande höra Jonas och det var inte detta som gjorde att vi åkte av. Men när jag kände att den höll på att trilla ut försökte jag fixa det på en lång, lång raksträcka.
Nu gick det inte som Mads tänkte.
– Kom lite ur fokus men hittade tillbaka direkt direkt efter mitt misstag. Avåkningen berodde delvis på att noten inte var prefekt men även på att örsnäckan var på väg ut, menar han.
Till skillnad från många som använder intercomen med fast installation i hjälmen väljer Mads att använda lösa örsnäckor något han tänker fortsätta med.
– Har använt dessa det senaste året och normalt sett utan problem.
Krävs bara att han är mer försiktig när han smörjer in öronen i fortsättningen…
*
Ingen direkt överraskning att arrangören SMK Sundsvall inte är helt nöjd med antalet anmälda till SM-Sprinten om drygt två veckor. Därför gör man ett avsteg från de normala SM-reglerna och förlänger anmälningstiden till tisdag klockan 18.00.
Inte heller de andra bilsportgrenarna verkar heller vara så heta som tänkt, då man förlänger anmälan även för Drifting, Backe, Crosskart och Rallycross.
*
Någon som minns Kristian Sohlberg, finnen som körde WRC för Mitsubishi? Nu är han på gång igen och ska köra rallycross för brittiska teamet Albatec Racing. Som uppvärmning till VM ska Sohlberg köra teamets Peugeot 208 i både franska och brittiska mästerskapet nästa månad.
– Detta är något helt nytt för mig, men jag vet att både teamet och bilen är väldigt proffsiga, menar Solhlberg.
VM-debuten är planerad till tävlingen i Turkiet.
*
Har aldrig varit så hårt tryck på arrangören av rallycross festen i Höljes som i år. Antalet deltagare i Supercar-klassen är begränsat till 35 bilar och där de ordinarie VM-åkarna självklart har förtur. Men där finns även några ”wild cards” där kriterierna har varit tidigare meriter. När det kom så långt var det inga problem för Per Eklund och Stig-Olov Walfridsson att få plats på startplattan.
Eklund, 69-år på söndag berättar för Värmlands Folkblad om sin snurriga väg till start sedan hans förare Joni-Pekka Rajala beslutat avstå start med Saab 9-3:an.
– Då var det försent att hyra ut bilen så jag skickade in en anmälan för mig själv på skoj, berättar Eklund för VF.
Efter detta ändrade sig finnen men då var det försent och Per fick ta Saab:en.
– Jag var ju med och byggde banan, vann första tävlingen och kör för Finnskoga MK. Det ska bli kul, det är den bästa tävlingen.
Senast Per körde i skarpt läge var i SM-finalen i fjor och dessförinnan i Tyskland 2013.
Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson var tidigt inställd på att köra i Höljes och anmälde sig först av alla. Därför får ”Stecka” nu också göra comeback och senast han körde var 2013. Han och Lukas Walfridsson kommer att köra varsin av Helmia Motorsports Renault Clio.
– Eftersom vi har två bilar så kände jag att det var läge att försöka ta chansen. Det är speciellt att köra i Höljes, är det någon tävling man vill åka så är det den, säger Stecka.
Någon nysatsning från hans sida är inte aktuell utan detta är en engångsgrej.
*
Ny bil på gång i ERC2 och det är Subaru WRX STi som brittiska JRM lanserar i serien. Bilen är den allra senaste som är byggd enligt FIA:s nya NR4-reglemente och klassad i ERC2. Utvecklingen har skett i samarbete mellan JRM och Subaru Tecnica International i Japan. Största skillnaden mot tidigare modell lär vara utvecklad ”traction” och bättre uppförande i tvära kurvor.
– Detta är den senaste ”production car” i världen som byggts speciellt efter nya NR4-reglerna, berättar Steve Smith hos JRM.
– Vi väntar oss ett stort steg framåt vilket kommer team som är seriösa i sin målsättning till godo. Team som vill vinna på alla olika nivåer av tävlande…
Tänkbara spekulanter är både ERC-ledaren Vojtěch Štajf (Subaru Duck Czech National Team) och Dominykas Butvilas (Subaru Poland Rally Team) som vann klassen senast på Azorerna. Tänk så kul det varit om man även lagt till en svensk förare i spekulantlistan…
*
Börjar dra ihop sig till klassiker happeningen nummer ett Midnattssolsrallyt som drar igång veckan efter midsommar. Här ska Mats Jonsson göra ett nytt försök med kanske rallyts mest extrema bil en Porsche 924 Carrera GTS Rallye. I fjol kördes även då bilen av Mats men han tvingades då bryta nästan direkt med tekniska problem. Nu däremot ska bilen som är byggd av rallyentusiasterna Mattias Aronsson och Ralf Larsson. Porschen är helt baserad på det enda originalexemplar som togs fram av Porsche-fabriken för Walther Rörhl när det begav sig för nästan 35 år sedan.
– Det ligger många tusen timmar bakom den här bilen, och Midnattssolsrallyt är det vi har jobbat för från första början, säger Mattias Aronsson.
– Förra året blev det väldigt stressigt inför start och vi var inte helt förberedda. Tyvärr tvingades vi att bryta redan efter 12 km på grund av ett havererat turboaggregat, men i år har vi ett mer välutvecklat paket och hoppas kunna vara med och slåss i toppen.
Den andre bilbyggaren Ralf Larsson tillägger.
– Vi har ungefär tio mils tester i ryggen inför i år. Ta i trä, men så här långt har vi inte haft några problem och allt har fungerat bra.
Den här gången sitter inte Johnny Johansson vid Mats sida utan här kryper istället Miriam Walfridsson in.