Pontus klar för Rally Queensland, Friberg vil inte kalla ”Sprint” för ”rally” och missade ni Evel Knievel i SVT?

BloggPontusNästa uppgift för Pontus Tidemand och Emil Axelsson är australiensiska Rally Queensland ingående i Asia Pacific-mästerskapet. Arrangören har utlovat att detta blir den tuffaste upplagan någonsin som de 55 rallybesättningarna ska tackla. Bland dessa är Pontus teamkompis i en likdan MRF-sponsrad Skoda, indiern Gaurav Gill. APRC-mästare 2013 och dessutom trefaldig Indisk Mästare. Den här gången har man även sällskap med en tredje Skoda som körs av Nya Kaledoniens motsvarighet till Mats Jonsson, Jean-Louis Leyraud som vunnit det inhemska mästerskapet 12 gånger…
Även den här gången blir det Super 2000 Fabian som Pontus och kompisarna ska köra. Senast han satt i bilen var för en månad sedan däremellan har det varit R5-an som Pontus körde till en tredje plats i WRC-Portugal.
Precis som i de två första APRC-tävlingarna är allt nytt för mig även om jag nu börjar bli van vid att vistas i den här delen av världen, berättar Pontus och lägger till.
Inte minst tidsskillnaden börjar vi vänja oss vid…
Inför Rally Queensland leder svenskduon mästerskapet när man snart är halvvägs och man förväntar sig nu att konkurrensen spetsas till.
Vi förväntar oss att bli rejält jagade i helgen så vi måste verkligen fokusera på uppgiften, menar Pontus.
Göra vårt bästa och inte bry oss om vad som händer runtomkring!
Staten Queensland är näst största stat i Australien men den klart soligaste. Trots att det nu är vinter kan temperaturen lätt kliva över 20 grader strecket. Kan bli svettig på de 18 sträckorna, 10 körs på lördagen och 8 på söndagen. Underlaget är grus och den längsta sträckan i rally är nästan tre mil lång, medan den kortaste en knapp halvmil.

*
Har man enbart Motorbloggen som förmedlare av nyheter, skvaller och kommentarer från motorsportvärlden är det lätt att tro att det är enbart SM-Sprinten som det kommer att mullra kring i SM-veckan uppe i Sundsvall. Årets nyhet är att ”Driftingen” premiärsladdar i hop med backtävlingen uppför Södra Berget under tisdagen. Fast redan kvällen före inleds träning och kval för ”sladdarna”.
Det är verkligen kul att vi får in en ny gren i SM-veckan och även kul att Crosskarten passar på att visa upp sig med backtävling, säger Jörgen Ekwall, projektledare för SM-veckan på Svensk Bilsport.
Vi körde det i Borås under förra årets tävling och då med lyckat resultat. Och vi ser även att Crosskarten växer som gren, senast på tävlingen i Höljes som hade både NEZ och SM-status så var det nytt deltagarrekord.
Rallysprinten, berättar Ekwall kommer att köras den 5 juli med både kvalet och finalen direktsänd av SVT. Men det där med kval förstår jag knappt? 29 förare är väl inte fler än att alla, åtminstone i 4WD med sina 10 anmälda är direkt kvalificerade för final. Dock har man redan i inbjudan garderat sig med skrivningen, ”Två stycken kvalheat genomföres. Antal deltagare som går vidare till final meddelas senare”. Kan hända att det blir nytt upplägg så att färre än tänkt får köra finalen, vad vet jag…

*
Ludvikas gamle fortåkare Peter Friberg,  skriver till mig och har synpunkter på kommande SM-sprinten, ”Läser nästan alla dina bloggisar, och som du skrivit tidigare är det ju alldeles för många klasser i rallysporten och det tycker jag med som vi delar ut SM-medaljer i.
Du verkar mycket för det här med sprint!! Vi börjar likna simning !! Vi kanske ska följa dom och kalla det för kortbane SM..Skämt åsido, jag tycker inte att man ska dela ut medaljer i så kallade SM sprint i rally. Kalla det för Back SM eller något annat men blanda inte in rally för det är något annat.
mvh Peter”.
Håller egentligen helt med dig Peter, lägg inte in ordet rally i den här typen av tävling för rally är något helt annat. Årets upplaga borde därför kort och gott benämnas ”SM i Grus-Sprint”. Till nästa år kan det kanske bli ”SM i Asfalt-Sprint” eller det blir kanske rent av något annat spännande underlag man hittar på då. Varken gräs eller kolstybb har ännu provats i sammanhanget…

*
Börjar bli lite för ofta nu, idag kom där ännu ett tragiskt besked från CG Elofsson i Hyllinge MS. Den här gången var det fleråriga tävlingsledaren i klubben, Anders Gustavsson som gått bort. CG berättar, ”Vår mångårige medlem och vän Anders Gustavsson har hastigt lämnat oss. Anders lämnar ett stort tomrum efter sig, för klubben i allmänhet men för sin familj o vänner i synnerhet.
Anders startade sin motorsportkarriär som rallyförare (vill minnas i Ford Escort), men mycket snart tog intresset som funktionär överhand. Hyllinge MS var klubben i hans hjärta. Han visade omedelbart stort engagemang och stor allmän duglighet, vilket mycket snart ledde till roller i både klubbstyrelsen samt i olika klubbarrangemang och då speciellt racing. Under hela 80-talet och delar av 90-talet var Anders mer eller mindre klubbens självskrivne tävlingsledare, allt från elit- till klubbnivå i racing. Med stor bravur ledde han klubben till stora tävlingsmässiga framgångar.
Även utanför klubbsammanhang noterades Anders stora engagemang och duglighet, vilket resulterade i ett stort antal uppdrag som domare samt sedermera som sportgrensansvarig (SGA) racing i Södra Bilsportförbundet.
Anders hade ett stort värmande hjärta för familj, vänner och klubben. Han försökte alltid finna lösningar på eventuella problem som var acceptabla för alla inblandade, kort sagt en omhändertagande människa som gjorde honom till en mycket omtyckt person.
Vi är många som kommer att sakna hans klingande skratt, genomtänkta åsikter, åsikter som beaktades i både stora och små sammanhang.
För Hyllinge MS Claes G Elofsson”.

*
BlogglmaboKan inte påstå att jag varken tillhör målgruppen eller att jag saknat Lamborghini-dealer i Skåne. Om nu plånboken helt oväntat skulle få påfyllning av det större slaget finns nu det mytomspunna märket till försäljning i Arlöv. Tidigare har sugna varit tvungna att åka över sundet till Danmark för att köpa en Lamborghini men de respengarna kan nu sparas in.
– Vi är glada att kunna öppna dörrarna för alla Lamborghiniälskare med en toppmodern butik som ska ge kunderna en extraordinär upplevelse, säger Johan Mårtensson, försäljningschef på Lamborghini i Malmö.
Mål är att sälja mellan 12-15 bilar under 2015.

*
Av en ren händelse zappade jag igår kväll runt bland kanalerna och hamnade till sist på SVT 1 där just dokumentärfilmen ” I am Evel Knievel” börjat. En fantstisk film om den amerikanske ”daredevilen” Evel Knievel som under sextio och sjuttiotalet hoppade över allt från skallerormar till bussar med motorcykel. Han innehar fortfarande tittarrekord i amerikansk tv när han gjorde comeback och hoppade över 14 uppställda bussar. Näst flest tittare har matchen Mohamed Ali mot Joe Frazier så vi snackar big business när Evil grenslade sin HD för sina ”jumps”. Trots att han var som mest aktiv när jag fick körkort har jag inget direkt minne av Evel. Antar att det berodde på att han körde mc, något som jag redan då valde bort som alltför farligt. Än idag har jag inte funnit någon anledning att ändra på den uppfattningen. Minst fyra hjul är det som gäller för mig.
Evel föddes 1938 i Butte, Montana och avled lugnt först 2007 i Clearwater, Florida där jag faktiskt tillbringat mesta delen av den tid som jag befunnit mig i USA. Konstigt nog har vi aldrig sprungit på varandra…
Dock minns jag en skröna, har inga som helst garantier för att den är sann som gällde hans finska motsvarighet Arto Nyqvist. Arto har jag dock sett livs levande på Ring Knutstorp där han åkte efter sin Kawasaki 750 iförd trätofflor. Arto avslutade alltid sina shower genom att rycka upp ”Kawan” på bakhjulet, så högt att lyset knäcktes.
Nåväl, Evel fick höra talas om finnen och ville då bekräftat vem som var nummer 1 när det gällde den här typen av dårskap. Faxade över en förfrågan till Arto om han var sugen på en utmaning, att hoppa över Grand Canyon med mc? Detta borde väl täppa till truten på finnen, tänkte Evel.
Arto faxade tillbaka med en undran?
Ska vi sitta fram eller baklänges?
Evel lär aldrig ha svarat och som sagt, sanningshalten garanterar jag inte. Ändå får du chansen så se, ”I am Evel Knievel”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *