Blött för Tidemand, Paddon vill ha ”svenskrally” tillbaka i WRC, Capito/Östberg vs. Mouton och psykkriget i gång i RallyX!

BlogggTidemand1Midsommarafton strax före midnatt drar APRC Rally Queensland igång och då med Pontus Tidemand/Emil Axelsson som mest favorittippade. Igår var det ”pre-event test” alltså lite förfest om man vill och den blev en blöt tillställning. Inte i ”den” bemärkelsen utan mer för att det bitvis regnade kraftigt under testen, det är som bekant vinter ”down under”. Mycket kom och kommer att handla om däcken i rallyt. Pontus och även de övriga två i Skoda uppställningen kör för MRF-teamet och självklart då också på deras däck (MRF är Indiens största däcktillverkare).BloggTidemand2 I ett försök att hitta maximalt grepp, skar ingenjörerna däck under testet för att få ut mesta möjliga. Av bilderna att döma ser det lite lerigt ut där i Queensland…

*
BloggPaddon kopia 7När vi ändå är i den delen av världen så var WRC-tvåan från Italien, Hayden Paddon hett intervju objekt efteråt. På en brittisk sajt förklarar han vikten av att hans hemmarally Rally New Zeeland återkommer i WRC-kalendern. Anledning är enkel enligt Paddon.
The best rally roads in the world, tätaste fajterna, fantastiskt landskap vilket ger häftiga tv-bilder , menar Hyundai-föraren.
Dessutom passionerat både land och rallyfans bara för att nämna något…
Att landet och bilmarknaden när liten menar Paddon inte ska få avgöra helt var man lägger WRC-tävlingar (utgår från att man i Rally Sweden stötar just den delen av argumenten?).
Har man en tävling som är spektakulär med tät toppstrid får man automatiskt mer publik över hela världen och detta lockar inte bara i hemlandet, avslutar just nu superheta Paddon.
Rally New Zeeland är faktiskt ett rally med stor svensk anknytning och inte mindre än fyra gånger sedan 1982 har det blivit svensk seger. Först var Björn Waldegård i en Toyota Celica, två år senare var det Stig Blomquist som med Audin vann på de utmanande vägarna. 1989 tog Ingvar Carlsson med Önnestadsboende Per Carlsson till höger i Mazda 323:an hand om segern. Senaste vinnaren var Kenneth Eriksson som 1997 körde WRC-Subarun till vinst. Så ge nu ”kiwisarna” chansen på nytt så kanske vi än en gång kan få uppleva en svensk överst på pallen…

*
Idag presenterade Rally Wales GB. Inte mycket till service i Wales, på fredagen körs sex sträckor där bara däckskifte blir tillåtet efter de tre första, tuffa pix. På lördagen körs 109 kilometer SS helt utan service och därefter följer 33 kilometer i mörker. Totalt 19 sträckor ska köras.

*
Rally Sweden 2015Jost Capito luftade häromdagen sina känslor efter ”maratonrallyt” på Sardinien och har nu gått vidare till FIA med sina klagomål. Han vänder sig mot ”uthållighets momentet” som nu sker på transportsträckorna i större utsträckning än på specialsträckorna, vilket han tycker är helt fel.
”To make a rally long with long road sections is stupid”, säger Capito till Autosport
Det har ingenting med tävlandet att göra, handlar bara om att spilla tid!
Italienske arrangören Antonio Turitto håller inte med utan menar att detta var enda chansen att få ihop en bana på ön och verkar inte alls sugen på att ändra på upplägget till nästa gång.
Vårt rally är det europeiska Safarirallyt, ett rally med karaktär och inte enbart tävling runt städer!
Capito störde sig även på att service skedde tidigt på morgonen och sent på natten, även detta avfärdar Turitto som nonsens.
Vi hade över 5 000 åskådare på service.
Fast till viss del ger han ändå VW-bossen rätt och man ska försöka hitta nya sträckor som gör banans totallängd kortare. Han i sin tur hävdar att så här långa dagar är en säkerhetsrisk och undrar vad som skulle hända om någon skulle råka ut för en olycka på en transportsträcka.
Tänk om man då upptäcker att föraren/co-drivern suttit i bilen i 18 timmar. Den här tiden är förbi och vill man ha uthållighetstävlingar är det Dakar eller liknande som gäller, menar Capito och avslutar.
FIA och arrangörerna måste tänka på hela upplägget framöver!
Mads Östberg håller med Capito.
Kan någon ge mig goda argument för varför det är så här så OK, säger Östberg.
Kan man inte det så är det bara f-bannat korkat att stiga upp fem på morgonen och gå till sängs först runt midnatt, i vilken annan sport är det så här ?
WRC-managern Michel Mouton håller inte med varken Capito eller Östberg utan menar att detta är vad som krävs i VM. Blir det kortare tävlingar så blir det istället mer som ERC. Dessutom menar hon att det är mycket gnäll då Sardinien är det enda rallyt med sträckor på 400 kilometer, övriga är betydligt kortare runt 300 kilometer. Mouton skräder inte heller orden adresserade till de som hon menar är ”gnällisar”.
Vi tävlar bara var tredje vecka och min reaktion är, klarar man inte detta är det bättre att åka hem!
Kanske lite tufft men så tänker jag…

*
BloggPetter kopia 13I midsommarhelgen är det återigen dags för Rallycross VM/EM den här gången i tyska Buxtehude. Inför tävlingen har det testats på banan men inte något som kom Petter Solberg till del. Svensken Mattias Ekström stoppade världsmästaren medan andra fick lov att prova helgens bana. Solberg säger till norska NTB att han tror att Ekström känner sig pressad. Detta sedan Petter vann VM-titeln i fjor i just Tyskland och före Ekström med 5000-dels sekund. En förlust som fortfarande svider enligt Petter.
Verkar som han är rädd för mig, menar Petter i artikeln.
Psykkriget är alltså i full gång.

*
Lugnt på rallyfronten, det är ju midsommar. I Danmark struntar man i detta och kör andra deltävlingen i Danska Mästerskapet Ecoteck Rally Himmerland samtidigt som vi njuter av sill, nypotatis och ja ni vet…

*
Inte så ofta man har anledning att ge kommuner och andra liknande instanser beröm men i det här fallet förtjänar Kristianstad Kommun beröm. Till skillnad från många andra kommuner som låter 30-skyltar sitta uppe vid skolor året runt även när det är lov, har man i Kristianstad tydligt skyltar som talar om när hastighetsgränsen inte gäller, alltså när där inte längre finns några barn. Det är precis så här man gör för att få respekt för vägskyltar. Här har mången väghållare lite att lära, till exempel det knasiga i att låta skyltar som varnar för vägarbete sitta uppe trots att arbetarna för länge sedan tagit ledigt…

*
Fick ofrivilligt utejobb igår kväll och skänkte då en tacksamhetens tanke till den globala uppvärmningen. Ösregn, halv storm och elva plusgrader var min arbetsmiljö. Utan den omdebatterade uppvärmingen hade det istället varit kanske både snö och minusgrader…

*
Trevlig midsommar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *