Solberg vill åka resten av WRC, Peugeot problem, Fredrik bäste skåning i Kungälv, ”är det rally?” och varför är klassiskt rally så dyrt?

Nu ”skruvar ” Henning Solberg, bäste privatförare i WRC upp planerna inför resterande säsong. Planen är att köra återstående åtta deltävlingar efter Argentina. Henning säger till wrc.com.BloggHenning
– Malcolm Wilson har en bil för mig till Sardinien och vi är nära att få ihop det, berättar Henning.
Man tänker inte på det direkt men den 42-årige norrmannen är faktiskt en av WRC:s mest meriterade förare med 113 starter under sexton år.
Rally är min passion, den viktigaste motorsporten för mig, menar Henning.
Jag är så pass snabb att jag kan vara med i ”topp-tre” om jag bara får rätt bil.
Han avslöjar också sin dröm, högst realistisk dessutom.
Hoppas fortfarande att åtminstone bli nummer två i ett fabriksteam. Detta är min dröm och att verkligen kunna visa hur snabb jag är…

*
Man kan nog utgå från att det ”rynkas många pannor” hos Peugeot Sport. Anledningen till ansiktsgymnastiken är så klart att både Craig Breen och Kevin Abbring fick bryta i ERC-tävlingen Irland dessuom för andra gången i rad för Breen med nya 208 T16. Samma fel bägge gångerna, kylaren plus att Breens bil den här gången plötsligt bara stannade. Kylaren har man inget svar på men att bilen stannade hoppas teknikerna berodde på ett elfel.
– Dom är alltid ”tricky” att hitta men det måste vi göra, konstaterar man.
Som om detta inte vore nog dök där även upp ett annat problem på bilen, bakrutorna spricker. Breen fick byta två rutor efter lite tunga landningar vilket så klart inte är okej. Kan bidraga med ett tips som inte ligger långt bort. När Renault började tävla med R8 Gordini uppstod samma problem fast där ”poppade” rutan helt enkelt ut. Leta upp en pensionerad Renaultmeckare så kan han kanske hjälpa till? Ett tips bara…

*
Kommer hela tiden nyheter från STCC och det senaste är att serien får sin första tjej på femton år, finskaBloggEmma Emma Kimiläinen. Emma ska köra Saab för PWR Racing Team.
– Jag är både glad och tacksam för chansen som PWR, Saab och teamets alla partners ger mig, säger Emma.
Fick direkt en väldigt bra kontakt med PWR och känner mig redan hemma i teamet och är övertygad om att vi tillsammans med Nevs kan utveckla detta till något mycket bra.
teamchef.
Temachef Daniel Haglöf släpper dessutom en liten ”teaser”.

Jag kan nu lägga fokus på att utveckla teamet långsiktigt tillsammans med Nevs och våra övriga partners. Samtidigt utesluter vi inte att starta med ytterligare en Saab 9-3 under året.
Än lever liket och då syftar jag inte på STCC utan på Saab!

*
Mer STCC, Falkenbergsåkaren Fredrik Larsson återvänder till STCC med ny adress hos West Coast Racing. Med två unga lovande debutanter, Erik Jonsson och Philip Forsman, i teamet är Dick Jönsson Wigroth glad att Fredrik Larsson kan inleda säsongen med teamet och bidra med sin erfarenhet.
Det har varit mycket jobb med att få vår tredje bil klar till start men det känns väldigt bra att Fredrik kan inleda säsongen med oss, säger Dick.
Vår ambition är självklart att Fredrik ska kunna köra hela säsongen och vi arbetar just nu tillsammans hårt på att göra det möjligt för oss att köra med tre bilar hela året.

*
Efterlyste resultatlista från Tudor City Race och idag hittade jag den. Allra snabbast körde Klas-Göran Ryrhlén med sin extremt fina MK1 Escort. Escortåkaren var en knapp sekund före veteranen Håkan Svensson, Fägre i Mitsubishin. På tredje plats då Mats Lundahl från Svedala men egentligen var faktiskt Mats den moraliske vinnaren. På första körningen kom den gröna BMW:n i kapp en medtävlare och här tappades tid, massor av tid. Drygt sju sekunder mot Ryrhlén och sedan hjälpte det föga att BMW:n satte de bästa tiderna i de två återstående racen. Trea totalt och cirka två sekunder från vinnaren blev resultatet för Mats.
En skånsk klassvinnare blev det när Hässleholms Fredrik Dehlin utklassade motståndet i C-förare Grupp E. Drygt tretton sekunder till tvåan talar sitt tydliga spåråk…

*
På lördag är det dags för ”rallyfest” i nordost Skåne när Kristianstads MK kör Rallytravels Kong Christian Race. Drygt 180 startande där det förväntas stenhård fajt mellan Fordtrion, Mats Jonsson, Jocke Grahn, Åke Jacobsson och så Subaruåkaren Stoffe Nilsson. Stoffe Nilsson, Hässleholms mK på väg mot sin femte seger i TV-SvängenMen hur hur gör man nu om man vill kolla på tävlingen? Frågan ställer jag efter att ha fått följande mejl från Mick Oscarsson,
Hej.
Har missat din blogg ett par gånger nu så du kanske redan tagit upp det men jag ställer frågan ändock. Eftersom jag tidigare varit engagerad inom motorsporten så får jag titt som tätt frågor om var och när saker och ting händer. I helgen kom en bekant och ville ta med sig sin familj på rally och då föreslog jag Kong Christian som ett lämpligt mål nästa helg.
Nästa steg var att ta reda på var detta går av stapeln men där gick jag bet. Det måste väl ligga lite i klubbarnas intresse att marknadsföra sig mot de inte redan insatta personerna i vår härliga sport? Den billigaste marknadsföringen borde vara att lägga upp infon på hemsidan men det enda vi hittade var en länk till inbjudan.
Har du några tips på hur man som oerfaren publik ska gå till väga för att hitta ut i skogarna?Hälsningar
Mick Oscarsson

”.
Den här frågan tog jag upp efter Simrishamnsmixen om varför rallyarrangörer ingen nämnd ingen glömd, alla mer eller mindre anser att vår sport inte behöver varken annonseras eller på annat vis informera ut till publiken. Verkar som att man utgår från att alla rallyfans är helt fullärda och vet exakt var och när tävlingar startar. Min egen klubb skiljer sig absolut inte ut sig, även om vi faktiskt försöker ha lite info på hemsidan. Med Micks undran i skallen, ställer jag mig frågan, är det egentligen så konstigt att media misshandlar oss? Hur mycket bjuder vi själva till…

*
Om ganska exakt två månader är det dags för Rallyklassikernas egen tävling ”Classic Rally” med start och mål i Eskilstuna. Läser Tävlingsinbjudan och ser då att det inte är något billigt race precis. Anmälningsavgift på 500 kronor och till detta en startavgift på ytterligare 7 000 loppor. Då ingår visserligen både mat och lite annat för besättningen. Samma sak erbjuds även medföljande mekaniker och då kostar detta 1200 kronor för två personer. Med 83 kilometer specialsträcka kan man lite svepande säga att sträcklängden motsvarar två deltävlingar i Södras Rally-DM, vilket skulle kostat cirka halva avgiften. Varför är det så, att så fort orden ”Classic” eller ”Appendix K” finns med i en tävling då skruvas prislappen upp?
Nu blir det så klart spännande att se vem av de två, Classic Rally sista helgen i juni eller Midnattsolssrallyt två veckor senare som får flest deltagare. Själv vågar jag inte ens gissa utan önskar båda arrangörerna så mycket lycka till jag bara kan!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *