Solberg-klanen hoppas kunna köra ERC på hemmaplan, Østberg/Barth jagar Al-Attiyah, lycklig Oliver blev historisk, Julia byter stol, Kalle med barndomsbil, en SS väck från Sandviken, nu dj-las TV även med midsommarfirande och Vara MK fyller 100 år.

Mycket snack kring nya ERC-tävlingen och den första i Sverige, ”Royal Rally of Scandinavia”. Många som i likhet med mig valt bort en Norrlandstripp och Rally Sweden kastar istället lystna blickar på Värmland och Karlstad i början av vädermässigt mer behagliga, juli månad. Idag avslöjas en riktig publikdragare av erc.com, stora delar av familjen Solberg planerar för start på hemmaplan. Inte helt överraskande är det Petter Solberg som är drivande i projektet som menar, att få köra i Värmland på sommaren vore en fantastisk upplevelse.

En dröm för många att köra sträckorna på grus jämfört med snö och Colin’s Crest Arena kommer att bli väldigt intressant. Om det fungerar som vi vill så är planen att alla i familjerna Solberg och Walfridsson ska köra rallyt eftersom det är så nära, skulle det gå i lås vore det helt fantastiskt!

Foto: Tommy Svensson

Petter hoppas kunna köra sin  Subaru WRC vilken då måste köras som VIP alternativt förbil då ERC bara tillåter R5/Rally2. Planen är att storebror Henning kommer med Toyota Celica ST 185 som de båda inledde sina karriär med som även den är utanför EM-reglerna.  

Pernilla är tillbaka i Mitsubishi och Olivers kusin Oscar kanske i en Escort men det får vi se framöver, förklarar Petter.

Även Oliver tänker sig en start när ERC körs nästgårds och blir med automatik mer än lite av favorit.

– Självklart kan han vara det men det är tufft, EM är väldigt hårt och konkurrenskraftigt, menar Petter.

*

Efter de sju  första sträckorna av Qatar International Rally handlar det mest om det stora hemmahoppet och Klara Anderssons Extreme E-Kompis, Nasser Al-Attiyah och Mads Østberg.

Foto. Skoda Motorsport

Med Patrik Barth till höger i SRT-Skodan av senaste utförande är duon bara 8,1 sekunder bak Al-Attiyahs Polo R5. Fyra sträcksegrar för Polon mot två för Skodan räcker för att få den här tidsdistansen. Trea är sträckvinnaren på SS1, Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen men faktiskt över minuten bak Polon. Mikkelsen kör även han Skoda och så även fyran Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen ytterligare 20 sekunder efter. Rallyt som ingår i FIA-mästerskapet för Mellanöstern avslutas med sex sträckor i morgon.

*

Oliver Solberg blev historisk åtminstone ur tjeckisk synvinkel, när han och Elliot Edmondson vann WRC2 i Rally Sweden. Segern var den första men garanterat inte sista för nya Skoda Fabia RS EVO Rally2. Samtidigt med detta förklarade Oliver att han är mycket lyckligare nu än vad han var under hela 2022 med Hyundai.

Foto: Honza Fronek/Skoda Motorsport

Jag är bara mer lycklig i mitt liv och jag har en fantastisk känsla. Allt fungerar som det ska och bara det är en fantastisk känsla. Att ha den känslan och självförtroende gör mig väldigt, väldigt glad!

*

Katrineholms Mille Johansson gör en ny start i Finland med Ford Fiesta Rally4 från GNM.  Den här gången handlar det om ”Jyväskylän SM Talviralli”, deltävling tre i deras mästerskap.

Foto: GN Motorsport

Dock inte med SMK Hörbys Julia Thulin vid notblocket utan nu tar klubbkompisen Christer Carlsson över högerstolen. Julia förklarar.

Mille ska i år köra ERC Juniors vilket då innebär att jag inte kan åka längre eftersom det krockar med mitt nya samarbete med Pontus Tidemand som också kommer att köra EM-serien.

Foto: GN Motorsport

För henne och Tidemand väntar premiär i ERC Rally Fafe i Portugal om mindre än en månad. Då ska teamchefen hos GNM, Staffan Andersson ha kört ner deras Fiesta Rally2 till Fafe några mil inland mot hamnstaden Porto i norra Portugal.

*

Mille i all ära men intresset i rallyt riktar sig varken mot honom eller de snabba finska R5-förarna. Istället är det de båda ”0-bilarna” Kalle Rovanperä och Jonne Halttunen som kommer att få flest blickar på sig i sin för dom, ovanliga bilar.

Foto. Privat

kör den Toyota Starlet som han gjorde sina första försök att bli rallyförare i hemma på gården. Då nådde han knappt ner till pedalerna men det lär inte vara några problem den 3-4 mars. Bilen har genomgått en total renovering precis som den vassare Toyota Corolla GT som Halltunen ska hantera.  

I dag meddelade Sandvikens MK att MAS Rallycup-tävlingen  ”Vinterpokalen” tråkigt nog kommer att behöva kortas på grund av mildväder. Medan de två första sträckorna har fint underlag rådde inte samma förhållande på SS3

Foto: Sandvikens MK

. Därmed försvinner knappt två mil från tävlingen, men som tur är återstår runt fyra mil SS trots bara två sträckor…

*

De nya skyltreglerna från Trafikverket fortsätter att uppröra och de allra mest pessimistiska menar att reglerna innebär dödsstöten för rally. Riktigt så illa ser jag inte på saken, men att det är ett stort och allvarligt problem är solklart. Om nu inte RF med Björn Ericsson i spetsen lyckas få verket att ta sitt förnuft tillfånga torde det innebära förändringar för rally framöver. Kan tänka mig att det blir mer av typ ”två sträckor som körs två gånger” vilket innebär halvering av skyltkostnaderna mot att köra fyra unika sträckor.

Foto: Okänd

 I går berättade Dala/rallyprofilen Christer Steen att inte ens midsommarfirande klarar sig utan att Trafikverket har synpunkter.  ”Nu är det inte bara rallysporten som drabbas av Trafikverket. Nu har man även gett sig på det heligaste i Dalarna, midsommar firandet i byarna som kommer få betala stort för avstängningar av vägar en stund vilket nu upprör många föreningar. Ska bli intressant att se fortsättning på detta vansinne!”. Håller med Christer som faktiskt blev Svensk Mästare 1996 i SMK Hörbys TV-Svängen, då final för Nationella-klassen där hans Opel Corsa visade sig vara vinnare.

*

Avslutar med att gratulera Vara MK som i går firade 100-års jubileum med stort tårtkalas. Jag brukar känna mig stolt över att SMK Hörby är inne på sitt 63:e verksamhetsår, rena junioren i sällskapet…

*

Trevlig Helg.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *