Rally Sweden lovar att försöka förbättra, kan USA utmana framöver om vinterrally, 100 ekipage kör Vinterpokalen och TV:s skyltregler måste tolkas lika över hela landet…

Rally Sweden går fortfarande lite på moln efter årets lyckade upplaga och från arrangören utlovas att försöka göra nästa års rally minst ett snäpp bättre. Nu var jag inte på plats i Umeå men egentligen den enda kritik jag tagit del av gällde sträckorna som en del menade var för snabba och ändå lite värre, ”ointressanta”. Sedan kan man använda snittfarter hit och dit för att bevisa motsatsen, men visst såg det på tv-bilder från helikoptern bitvis väldigt rakt ut. Ändå var det ett rally som bjöd på mycket mer dramatik än många andra WRC-tävlingar där sträckorna ändå beskrivs som ”intressanta”. Summa summarum var det nog svårt att göra rallyt bättre med hänsyn till att arrangören även den här gången kom lite sent ur startblocken. Projektledare Stefan Djerf lovar i SVT att det blir förbättringar 2024.

Foto: Hyundai Motorsport

Det är svårt att göra alla nöjda. Vi följer de riktlinjer vi fått samtidigt tar vi naturligtvis till oss av den kritik som kommer och försöker förbättra allt inför kommande år!

2024 blir ett viktigt år då detta är sista året på treårs-avtalet med WRC-promotorn. Heller ingen hemlighet att många knackar på WRC-dörren för att få möjlighet att köra en tävling i sitt land. Fast helt ärligt, så värst många med möjlighet att arrangera vinterrally finns det inte och med kriget mot Ukraina har definitivt Ryssland försatt sina möjligheter. Återstår i princip bara Kanada såvida inte USA kliver in och erbjuder sig att köra ett vinterrally.

Foto: Subaru USA

Ett sådant skulle kunna vara ”Sno*Drift Rally” som precis som namnet antyder avgörs på snö och is i delstaten Michigan dock på däck utan dubb. Årets upplaga avgjordes samtidigt med Rally Sweden och med kanadensaren Brandon Semenuk som vinnare med Subaru WRX. Totalt 15 sträckor med en längd av sammanlagt 184 kilometer gör onekligen bra grund för ett WRC-rally vilket också påpekats för FIA. Att man därifrån är angelägna att bredda WRC ”world wide” kan göra ett rally i Nordamerika lockande. Om nu ryktena stämmer så är det inget omedelbart hot, först krävs minst ett om inte flera observationsrally innan man kan få VM-status på ”Snösladd-rallyt”. 

Jag skulle bli oerhört förvånad om inte FIA bygger på med tre nya år för Umeå efter 2024. Detta har just skett för Grekland och deras supertuffa ”Acropolis Rally”, om än bara med två år. Även framöver får rallyt Lamia som centralort avslöjar promotorn Simon Larkin. Han menar att rallyt är ett av de mest ikoniska i VM-serien plus att det har oerhört hängivna fans.

Foto: Junior-WRC

Bevisligen betalade 65 000 personer entré för att i fjol se bilarna på Athens Olympic Stadium, detta vill vi gärna bygga vidare på! 

När detta tillkännagavs berättade Larkin att man hela tiden tittar efter nya rallyn och då dök så klart USA upp som jag berättade här ovan. Men mer överraskande var att även Lettland vill arrangera en WRC-tävling och då är det troligen ERC Rally Liepaja som vill ha höjd status. Att inte Storbritannien finns med i kalendern upplever fansen där som djupt kränkande. Nu är det inte enbart WRC/FIA:s fel utan ännu mer att man ”in UK” har problem med finansieringen. Senast man var på tapeten skulle det köras VM-rally på Nordirland/Irland och då på asfalt. Även då var det brist på pund respektive euro som satte stopp. Det fjärde landet som Larkin och WRC kikar på är alltid lika omstridda Saudiarabien. Överraskande då det i dag inte finns ett enda sportevenemang i landet som inte upprör både proffstyckare och allmänhet. Inte minst Formel1 som kör deltävling två i landet i mitten av mars har fått ta mycket skit för detta. Hade jag varit som Larkin hade jag valt ett annat land som ny i WRC!

*

Känns lite konstigt att ena sekunden kolla på vårens  grustävlingar i Södra för att sedan gå över till Sandviken och ”Vinterpokalen”. På lördag är det dags för MAS Rallycup, Racepart 1300 rallycup och DM för Stockholm och Nedre Norra. Exakt 100 anmälda vilket ändå måste ses som en bra siffra denna vinter och jag vet inte, men det känns som ”Hundra blir lite av nya normala” framöver. Det jag tycker sticker ut på lördag är att där finns 23 4WD-åkare anmälda och av dessa kör mer än hälften R5/Rally2-bilar.

Foto: Kristian Lindberg

I topp förväntar jag mig hitta trion, Stig Andervang Skoda (Bilden), Jari Saarinen, Hyundai och Jari Liiten Skoda. Intressant comeback gör Björn Adolfsson som fram till 2016 tillhörde våra mest tävlingsflitiga med sin Peugeot 208 R5. Efter en tung krasch har det de senaste åren bara blivit tre starter, senast i ”Marknadsnatta” 2021 där dock Peggan fick tekniskt fel. Nu gör Stockholmaren nya försök med Cay Nyberg som kartläsare. Störst klass är som vanligt ”GruppH” med 40 ekipage och sticker fram hakan och tror på ”Häggarna” från SMK Hälsinge, Niklas och Mattias med varsin Toyota.

Foto: Lollo

Utmanar gör utan tvekan Lima-segrare Oskar Sundell med sin Nissan. Som skåning måste jag även framhålla värmlänningen Nicklas Karlsson, Nissan även han. Med SMK Hörbys Erika Ledin vid notblocket är det inte svårt att förstå mitt tips eller? Kompakt tävling med bara tre sträckor som i gengäld är desto längre, totalt 60 kilometer och dessutom på riktigt vintriga vägar lovar Sandvikens MK.

*

Ännu längre norr ut kör Piteå MS ”Piteårundan” men här är det bara två sträckor som dubblas till totalt 55 kilometer. Som vanligt lite blygsammare startfält när det körs rally i den norra delen av landet, bara 26 anmälda. Än klenare var det i  ”Kopparsvängen Vinter” som också skulle ha körts i helgen. MK Kopparberg fick här ställa in på grund av för få anmälda.

Idag kopplar jag nästan helt bort ämnet skyltar vid rally och så länge inget nytt framkommer låter jag det också vara på detta vis. Fick dock en del återkopplingar via mejl och annat där de flesta vittnade om att den tuffa linjen är det som gäller från Trafikverket. Men det finnas också dom som genom sina lokala ”TV-tjänstemän” hävdade att allt handlade om en tolkningsfråga . Dessa tolkade det som att man i princip inte behövde besvära verket med detta utan det vara bara att köra på som vanligt . Behöver väl inte påpeka att i detta läge vore detta att betrakta som gudagåva men om det vore så enkelt inbillar jag mig att inte RF, SBF och många andra skulle jobba hårt för en lösning? Det allra sämsta som kan hända är att frågan utvecklas till en tolkningsfråga i olika TV-distrikt. I vissa följer man reglerna strikt vilket då drabbar arrangörer där stenhårt som får ta höjd för skyltkostnaderna i form av högre avgifter. I granndistriktet däremot är man inte lika ”bokstavstrogna” vilket innebär att en tävling med liknande förutsättningar kan ha 4-500 kronor lägre avgift. Knappast rättvist mot någon kan jag tycka, utan självklart måste samma regler gälla var man än bor i landet…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *