Solberg gör WRC comeback, Tom och Martins toppar ”ERC-news”, Marklund till World RX med Renault, Sandell rallyvann i USA, dåligt betalt för RS-räddare, STCC avslutar och Karting-VM=mini F1!

Kanske är min dröm häromnatten på väg att delvis uppfyllas? Hur ska man annars uppfatta detta att precis som jag drömde kommer Petter Solberg att göra comeback i WRC. Låt vara inte i ”huvudklassen” utan i WRC2 där han i Rally de Espana blir först ut med nya Volkswagen Polo GTI R5. Redan tidigare har Volkswagen Motorsport avslöjat att testföraren Eric Camilli skulle köra och idag kom så även besked om Petter. Vid sin sida får Petter inte Phil Mills som i forna tider utan landsmaninnan Veronica Engan som bruka sköta notläsningen åt sonen Oliver.

Alla vet att rally är min stora passion och när Sven (Smeets VW-boss) undrade om jag ville köra i Spanien kunde jag bara inte tacka nej, berättar en spänd och glad Petter.

Redan i våras testade Petter Polon och blev överförtjust direkt och förklarade då att han aldriv ville släppa ratten och gå ur.

Allt fungerade direkt och nu känner jag mig privilegierad att vid sidan av Eric få köra i premiären!

Med 188 WRC-starter, 13 segrar, 457 sträckvinster och en VM-titel vore det svårt att hitta en mer lämpad premiärförare än Petter. Dessutom blir starten i nästa månad lite känslosam då det var i just Spanien och Salou som han körde sin sista (eller senaste)  VM-tävling med Subaru.

*

Inför starten av näst sista deltävlingen i ERC Rally Poland, toppar idag Opel Motorsports Martins Sesks och Tom Kristensson EM-seriens nyhetssida. Inte så konstigt då det är mellan de här två som guldfajten står i klassen Junior U.27. Litauern Sesks ser framemot att få återknyta bekantskapen med grusvägar som liknar dom han en gång började tävla på, men är samtidigt lite orolig över att tappa fokus.

Måste hålla mig lugn och inte tänka på läget i mästerskapet, förklarar Sesks och tillägger.

Målet i Polen är samma som i alla tävlingar , komma mål utan misstag!

Tom Kristensson och Henrik Appelskog utmanar återigen, Hörbyföraren och klasstvåan erkänner att SM-segern i Linköping var en ”good  push”.

– Gav oss en chans att förnya gruskänslan!

Toms åsikt om det som väntar är utmanade och ”tricky” sträckor men som ska bli riktigt kul att ta sig an.

För oss är det meningslöst att tänka på mästerskapet så länge Martins är före i tabellen. Enda målet är att leverera bästa möjliga jobb i hop med ADAC Opel Rallye Team och så klart, även njuta av rallyt!

Enligt källor på plats i Mikolajki har inte Sindre Furuseth och Jim Hjerpe synts till trots att de var anmälda…

*

Rally Poland inleds med shake down i morgon förmiddag innan tävlingen drar igång med Superspecialen på fantastiskt fina Mikolajki Arena klockan 17.00 Sedan startar man om tidigt på lördagsmorgon en med SS2 redan klockan 07.30. Målgången är sedan sent på söndagseftermiddag med ”Ceremonial Finish” på Mikolajkis stora torg. Då har man kört 15 sträckor på totalt 21,4 mil.

*

Även om nu ERC-tvåan Bruno Magalhaes kastat in handsken blir det ändå spännande att se om Alexey Lukyanuk klarar av att vara snabbast i helgen. Tufft motstånd får han kanske främst av Hyundais för tillfället superheta Jari Huttunen med #6 på nya i20 R5. Andra som kan vara med är ryssen Nikolay Gryazin, Skoda och tvåan från WRC2 i Turkiet, Chris Ingram, Skoda, (bilden). Totalt 18 R5-bilar är anmälda i ERC-delen. Tala om Skoda-dominans, 16 av de arton anmälda kör tjeckiskt. Ensam i RGT-klassen är Citroëns Simone Tempestini men den här gången i en Fiat 124 Abarth.

*

Än kan inte Euro RX-tvåan Anton Marklund tänka på semester för i dag blev det klart att han kör de tre avslutande tävlingarna i World RX för franska GC Competion. Bilbyte från Polo Supercar till mer oprövade men ändå konkurrenskraftiga Prodrive-byggda Renault  Megane. Därmed får Anton vilde Liam Doran som teamkompis förutom ägaren Guerlain Chicherit, alltså tre Megane på startlinjen. En test i Riga på måndagen efter Euro RX-finalen hann Anton med innan Meganen lastades för transport till Austin i USA där nästa VM-tävling körs.

*
I går var det storfrämmande i Oliver Solbergs franska  ”rallyskola” när Sebastian Loeb kom dit för att lära ut asfaltteknik. Med pappa Petter som åskådare ville Oliver troligen visa vad han lärt sig under dagen men det gick så där, ett taklägg. Samtidigt måste man också vara rättvis och berätta att unge Oliver än så länge har långtifrån lika långt ”krasch-CW” som pappa…

*

Tidigare har David Higgins, Travis Pastrana och Jacques Villeneuve tagit plats i amerikanska Subaru Rally Team när det handlat om deras engagemang i American RX. Nästa förare in blir finnen Toomas ”Topi” Heikkinen som sätter sig i teamets Subaru ARX vid finalen i Austin, Texas. Han kör därmed tredje bilen medan Patrik Sandell och Chris Atkinson som vanligt sitter i de andra två. I för finalen ligger jämten trea och ”Atko” fyra i tabellen.

Som liten uppvärmning inför ARX-finalen passade Sandell och co-driver Per Almkvist på att vinna amerikanska rallymästerskapets ”Rally Idaho International”. Andra segern för året för svenskduon och det var aldrig något snack, man vann fem av de nio sträckorna.

En fantstisk helg, konstaterade Patrik efteråt.

Vi njöt från allra första sträckan och Per gjorde ett fantastiskt jobb med noterna och vi är verkligen nöjda med andra segern!

ARX-guldet är dock redan vikt för teamkompisen David Higgins som hade det tufft med startposition i Idaho men vann ändå två sträckor. Serien avslutas med ”Tour de forest rally” dit Higgins kommer enbart för att ”have some fun”.

*

Tycker nog att Svedala MK fick dåligt lite för betalt för att man gick in och ”räddade” RS-DM/Asfaltcup, bara 37 anmälde sig för att köra finalen. Har inte full koll på hur många som kört i de tidigare DM-tävlingarna men så få anmälda känns väldigt otacksamt mot arrangören.

Alla toppåkarna finns på plats för att köra ”Fönstersprinten” den 29 september. I Asfatltcup handlar allt om vem av Björn Hansson och Peter Vestlund som får till det bäst. Hässleholmarna kan om det fortsätter som det gjort tidigare under året, dessutom hamna på exakt samma poäng efter att all särskiljning gjorts. Spännande!

Lika tufft är det i RS-DM där samma Hansson fajtas med klubbkompisinnan Viktoria Lindh om segern i klass Standard A, bara två poäng skiljer. Redan klar DM-vinnare är Peter Vestlund i Standard B.

I Trimmat leder Rolf Grybb, Hässleholm men fortfarande har SMK Hörbys Joachim Kristiansson guldchans, åtta poäng skiljer mellan Opel-åkarna. I 4WD står guldstriden mellan Lars Östrings Ford Escort och Håkan Oddshammars R5-Fiesta.

*

Mantorp Park är det final för STCC och dess supportklasser men även V8 Thunder Cars. Efter det att diskningen av PWR:s Seatbilar ogillades av Disciplinnämnden är det Robert Dahlgren, PWR som leder inför helgen, sju poäng före Johan Kristoffersson VW Dealer Team Bauhaus. Trea är teamchefen hos PWR Daniel Haglöf med 21 poäng mindre än ledande Dahlgren.

Skånska Brink Motorsport med Tobias Brink och Micke Ohlsson håller åttonde respektive elfte plats av de 14 poängplockarna. När Mikaela Åhlin Kottulinsky fick tillbak segern på Gelleråsen hoppade hon upp till nionde plats.

Årets upplaga har varit den jämnaste sedan starten med hela åtta olika segrare på tio tävlingar. Mest framgångsrik så här långt har då Dahlgren varit.

Min ledning är inte stor men det är en ledning, förklarar Dahlgren.

Har stor respekt för Johan (Kristoffersson)som är en fantastisk förare och hans team är bra. Men vi är också bra och det kommer bli en tuff fight. Det kommer att bli hårt för honom och det kommer att bli hårt för mig!

En titelkamp är avgjord, teammästerskapet där PWR Racing – SEAT Dealer Team har säkrat sin första titel någonsin. ”Poker” Wallenbergs team tar över guldmedaljen från Volkswagen Dealer Team Bauhaus. Totalt 22 bilar kommer att köra helgens tävlingar där STCC-veteranen Tomas Engström kör för Micke Kågered Racing och Alex Andersson är tillbaka med Brovallen Design. Tillbaka är även syskonen Jessica och Andreas Bäckman som tävlar för WestCoast Racing ihop med trefaldiga STCC-mästaren Fredrik Ekblom.

*

I Formula Nordic har Kristianstads Simon Ohlin chans att bli Svensk Mästare medan segern totalt redan är vikt för norrmannen Emil Heyerdahl. Ändå bör Ohlin kunna få titeln ”Årets Prestation” då han och pappa Peter mer eller mindre skött tävlandet själv. Lite grann av ”Rekord-magasinet” över den f.d SM-vinnande Karting-föraren…

*

Från Simon med sitt förflutna ute på Åsum Ring är  det enkelt att hoppa över till helgens stora grej i den här landsändan, Karting-VM ute bland furorna. Var på besök i dag för ackreditering plus ett reportage om första träningsdagen på Kristianstad Karting Klubbs miniatyr Formel 1-bana. Flaggorna vajade från alla världens hörn, en proppfull depå med jättetrailers, servicetält och inte minst CIK FIA:s egen stora trailer mitt på området, att detta är racing på högsta nivå är oomtvistligt.

Det som sportchef Tobias Groth och alla eldsjälar kring honom åstadkommit här ute är enormt imponerande. Med lite ekonomisk hjälp från kommunen, men desto mer ideellt blod, svett och tårar har det byggts upp en magnifik anläggning. Senaste tillskottet är ett tvåvånings  modulhuskomplex på 1700 kvadratmeter som framöver ska bli nya hjärtat i anläggningen. Ett hus som supereldsjälen Yngve Persson hittade i Eslöv där det stod oanvänt efter att tidigare använts som kontor av Saab i Linköping. Priset var egentligen inte förhandlingsbart berättar en annan av de stora eldsjälarna Jörgen Andersson.

Man ville ha en krona för allt ihop men Yngve prutade, så det blev gratis!

Som sagt att gå en sväng på Åsum Ring utan att bli tårögd är för mig helt omöjligt. Kan inte låta bli utan att dra jämförelser med olika boll och puckare, som likt utsvultna fågelungar bara begär mer och mer skattekronor till sina sporter. Trots att dessutom kommunala ”välgörare” ofta ställer upp och öppnar plånböckerna, figurerar ändå vissa av pengamottagrna mer i Justitia än i toppen av respektive serier…

*

Här håller vi för dagen och i morgon blir det Rally Blekinge, finalen för Sydsvenska Rallycupen som får huvudrollen med tips och allt. Glömmer ändå inte nyväckta Mälarrallyt och Svenska Cupen plus att där säkert dyker upp annat smått o gott under dagen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *